Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSeverin Nilssen Endret for 7 år siden
1
En reise i metodeutvikling – fra kartlegging til måling og evaluering Signe Høeg, tidligere programleder for områdeløft Haugenstua og Stovner sentrum i Bydel Stovner Cecilie Kjølnes Skar, programleder for områdeløft Ammerud i Bydel Grorud
2
Erfaringer fra 3 områdeløft
3
Hvordan bygge opp kunnskap om et område?
4
Vi hadde kartlegginger og grunnlagsdokumentasjon for valg av områdeløftene. Viktigste kunnskapskilder i oppstarten var medvirkningsprosesser med befolkningen og med bydelens ansatte. På Haugenstua og Stovner sentrum ble det også gjennomførte kvalitative studier med innleide konsulenter.
5
Hvorfor valgte vi en kvantitativ undersøkelse utover kartleggingen Hadde ytterligere behov for måling som verktøy for å beskrive dagens situasjon Målingen gir oss også grunnlag for å kunne måle utviklingen underveis og etter et program.
6
StartSlutt Gjennomføring Resultat Mål Resultat Mål Effektmål = Formål Effektmål = Formål Programmets varighet Kvantitativ undersøkelse
7
Hvilke effekter er det vi måler, og hva er suksess for områdeløft?
8
Nytten for oss – Hva bruker vi det til? Lokalt perspektiv: Rikere kunnskap om områder vi jobber i for å styre innsats i riktig retning. Dokumentasjon på utfordringer og behov ved søknad om midler Resultater som utgangspunkt for dialog: Lokalsamfunn Tjenestesteder Private
9
Nytten for oss – Hva bruker vi det til? Måle effekt på sikt: Ønsket sammenlignbare tall til å ha mulighet til å vurdere måloppnåelse ved/etter endt løft. Vise vei videre for områdeløft som strategi. Større perspektiv: Kan våre studier sett i sammenheng brukes til å si noe om storbyfaktorer? Peke veien videre for overordnede visjoner/problemstillinger i fremtidige områdeløft? Utfordringer med ulik metode?
10
Tidspunkt for måling - Hvor langt var vi kommet i de 5-årige programmene når målingen ble gjennomført? Områdeløft Haugenstua startet sommeren 2007 – målte sommer 2011 Områdeløft Stovner startet høst 2011 – målte februar 2013 Områdeløft Ammerud startet september 2011 – målte sommer 2013 Positivt og negativt ved ulike tidspunkter å måle på.
11
ANSKAFFELSESPROSESSEN – HVORDAN GJORDE VI DET Haugenstua og Stovner – Direkte forespørsel til 3-4 tilbydere, gjennomført som konkurranse med forhandling under nasjonal terskelverdi. Ammerud – Åpent tilbud på anskaffelsesportalen på Oslo kommunes sider. Også som konkurranse under nasjonal terskelverdi. Vi så på erfaringer fra andre områdeløft Fordeler og ulemper ved ulik prosess
12
Metodevalg Haugenstua: Telefonsurvey 371 personer både innenfor og utenfor områdeløftområdet. Stovner: Telefonsurvey 400 personer i områdeløftområdet Ammerud: Statusmåling består av tre deler – 1.Levekårsstatistikk 2.Boligprisanalyse 3.Spørreundersøkelse blant befolkningen på Ammerud: Informasjon i postkasser Egen ungdomsskoleundersøkelse Informasjon og svarmuligheter i barnehagene Ranselpost på barneskolen Oppsøkende virksomhet Facebook-annonse Positivt og negativt ved ulikt metodevalg
13
Eksempler på hvordan undersøkelsen påvirker hva vi prioriterer
14
Erfaringer Haugenstua: omdømmeutfordringer og informasjon
15
Erfaringer Stovner: bruk av møteplasser og deltakelse
18
Oppruste underganger
19
Takk for oss! Undersøkelsene kan lastes ned på: http://www.bydel- stovner.oslo.kommune.no/groruddalssatsingen/http://www.bydel- stovner.oslo.kommune.no/groruddalssatsingen/ -Se brosjyrer og dokumenter http://www.bydel- grorud.oslo.kommune.no/groruddalssatsingen/omrade loft_ammerud/http://www.bydel- grorud.oslo.kommune.no/groruddalssatsingen/omrade loft_ammerud/ - Se sentrale dokumenter
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.