Eksempler fra inn og utland: Re-kommunalisering og re-nasjonalisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Finansieringsordninger
Lokalvalget 2010 Ta tjenestene tilbake Helene Bank, Spesialrådgiver, For velferdsstaten Utdanningsforbundet Hordaland Ulvik, november 2010.
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Bestiller-utfører-modeller
SBL Helse og Omsorg, Tønsberg 19.april 2007 Hvordan og hvorfor konkurranseutsette?
Ta tjenestene tilbake! - og hvordan de kommersielle velferdskonsernene utarmer velferdsstaten Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Fagforbundet Oslo,
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Bli lokalaktivist – skap motmakt!
Det kommunale og det statlige barnevern
Private sugerør i offentlige kasser Helene Bank, Spesialrådgiver, For velferdsstaten Havnakonferansen
Forstandere i trossamfunn
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Private sugerør i fellesskapets kasser
8 Det politiske systemet i Norge
Utdanningspolitikken • Samme rettigheter. • Hjelp for alle som trenger det. • Etterutdanning for lærere. • Utvide skoledagen gradvis. • Fokusere på.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Omstillingsprosesser i staten
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Private sugerør i offentlige kasser
Helene Bank spesialrådgiver Ta tjenestene tilbake – det politiske handlingsrommet.
Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten
Lokalvalget 2010 Ta tjenestene tilbake Helene Bank, Spesialrådgiver, For velferdsstaten Utdanningsforbundet Hordaland Ulvik
Pirat sektor? - hvordan de kommersielle velferdskonsernene utarmer velferdsstaten Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Offentlig styring og kvalitet: Ta tjenestene tilbake Helene Bank, Spesialrådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Offentlige anskaffelser og kampen mot sosial dumping Nei til EUs faglige konferanse Oslo, Roar Eilertsen De Facto.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Risiko: Er kommunen klar til å ta over?
Erfaringer med bruk av NS 8435
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Ideelle aktører i den skandinaviske velferdsmodellen
Globaliseringskonferansen 2018
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Velferdsprofitørene Linn Herning For velferdsstaten
Utskrift av presentasjonen:

Eksempler fra inn og utland: Re-kommunalisering og re-nasjonalisering Helene Bank, Spesialrådgiver, For velferdsstaten Ta tjenestene tilbake-konferansen Sørmarka 13.-14.1.2011

Tegn til vendepunkt Hvis beslutninger i økende grad kommer fra politikere – mot rådmannen anbefaling NHO må trikse med data Store og små, men tydelige områder i innland og utland tas tilbake 3 måter å ta tjenestene tilbake på – med eksempler

1. Ta tilbake politisk kontroll over offentlig eide selskap Steinkjærs eierskapspolitikk: Premisser for valg av selskapsorganisering Selskapsorganisering velges etter vurderes av: Hvorfor ønskelig/fordelaktig Evt ulemper ifht samordningsbehov med den rådmannsorganiserte virksomheten, mulige rollekonflikter Hvorvidt Forskrift om offentlige anskaffelser vil legge uheldige føringer/begrensninger I vedtektene til alle heleide selskap: Saker som innebærer stor økonomisk betydning for selskapet eller vesentlig endring eller utvidelse av virksomhetsområdet, skal forelegges eier før beslutning fattes.

Skottland tok sykehusene tilbake Helsevesen i offentlig regi Når det ikke skulle konkurranseutsettes: Avvikle forestaksmodellen Rammebevilgning Overordnete mål Riksrevisjonen: Holder budsjetter og bedret måloppnåelse. Det startet med faglig kamp og streik

2. Egenregi - normaltilstanden Å utføre tjenester med egne ansatte kalles i EU-retten for ”egenregi”: unntatt fra EUs konkurransepolitikk og Lov om offentlige anskaffelser. Ingen private eiere i virksomheten Samme kontroll med virksomheten som med egne avdelinger ( selskapsorganisering risikabelt). Hovedparten av virksomheten rettet mot det offentlige. Hvor mye ”hovedparten” utgjør, er uklart. En tjeneste som har vært konkurranseutsatt kan tas tilbake ved å iverksette punktene over.

Ikke la oss skremme med ESA… ”….. opp til medlemslandene hvordan håndteringen av tjenester av allmenn interesse skal foregå, - om tjenesten skal leveres av myndigheten selv (egenregi) - eller konkurranseutsettes. ” Den norske EU-delegasjonen i Brussel.

2a. Egenregi etter kontraktsavslutning Paris tok vannforsyningen tilbake 25 år med private, franske, storkonsern – utbytte 30%, ikke opprusting av ledningsnett Politiske kontroll og sparer ca 320 mill kr/år Flere franske byer ventes å følge opp Omorganiseringen ikke bare bra for ansatte – krever tett oppfølging etter vedtak

2b. Egenregi etter kontraktsbrud eller uforsvarlig drift Norsk Omsorg og Rehabilitering la ned sin drift i Vinderen Bo og Servicesenter i Oslo. – kostet kommunen 5 mill de ikke hadde regnet med St Georgsfonden i DK, Barnevernsinstitusjon som drev uforsvarlig. ” Tilbageskødningsklausul ” i kontrakt gjorde at kommunen kunne ta over all eiendom Dette skyldes ofte underbud eller useriøs drift Kunnskap om eksempler kan brukes til å avvise de useriøse Klausuler i kontrakt, lov og forskrift

3. Ta tilbake - ekspropriasjon/tilbakekjøp Vannet i Bolivia Tvunget fram av Verdensbanken Førte til opprør Politisk umulig å ikke frata Bechtel kontrakten Regimeskifte – folkelig regime Rettslig økonomisk etterspill

Redusere profittmuligheter ved uetisk konkurranse Alle pengene skal komme brukerne til gode Velge ikke-kommersielle ( én seleiende institusjon) Overordnete sosiale krav inklusive lærlinger, sysselsetting, inkludering Miljøkrav Åpenhet om kontrakter og oppfølging Resultater om de allmene hensyn Arbeidskontrakter og arbeidsbetingelser Her er noen oppganger gått – andre må prøves og kjempes for

Forbud mot privat profittuttak: Alle pengene skal komme innbyggerne til gode Privatskolelovens forbud mot privat profittuttak (”alle pengene skal komme elevene til gode”) bør overføres til alle velferdstjenester! Privatskoleloven Forbud mot utbytte og overføring av verdier gjennom andre måter Registrering i Norge Departementet kan løpende lage forskrifter som hindrer omgåelse Like(tilsvarende) lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår – stille krav om tariffavtaler Prioriter ikke-kommersielle fremfor kommersielle

Ikke-kommersielle fram for kommersielle Tildelingsbrev til BUF-dir 2010 Bufdir skal i størst mulig grad benytte offentlig drevne tiltak, dernest ideelle. Det er et mål å redusere brukes av kommersielt drevne barneverntiltak Lov om offentlige anskaffelser skal følges. Idelle organisasjoner skal prioriteres framfor kommersielle…ved samme kvalitet…dersom de er konkurransedyktige på pris ESA har bekreftet at det er lov

Ikke konkurranse på lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår Siden de kommersielle aktørenes beste konkurransefortrinn er kutt i personalutgifter, vil alle tiltak for å harmonisere lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår hemme de kommersielle aktørenes inntog og posisjon. Ta ”sosiale hensyn” i anbudskonkurranser – krav om tariffavtaler Tiltak mot sosial dumping i offentlige anskaffelser Men: Innsyn, ettersyn og kontroll er nødvendig, omfattende og til tider vanskelig…

Fra Motmakt til alternativer Et annet menneskesyn Mennesket er sosialt og solidarisk Menneskene er avhengige av hverandre Når folkelige bevegelser vinner makt, organiserer de samfunn solidarisk Styrk innbyggernes, brukernes og de ansattes demokratiske styring/kontroll

Fra markedsretting til offentlig kvalitetsutvikling Omstilling under tillit – ikke konkurranseutsetting Gi ansatte innflytelse og likeverdig medvirkning - 3-partssamarbeid Hva måler vi? Kvalitativ måloppnåelse og opplevde forbedringer Ta med innbyggere og brukere av velferdsytelsene Nedefra og opp – søk unntak fra visse regler Stolt over å være kommunalt ansatt Kvalitetskommunemetoden!

Demokrati og medvirkning Demokrati og medvirkning? Stortingets behandling av Forvaltningsmeldingen Stortingskomiteens flertall (unntatt H og FrP): ” ber samtidig Regjeringa vurdere tiltak som kan bidra til samarbeid, innovasjon, kompetanseutvikling og ansatte- og brukermedvirkning, som middel til effektiv ressursbruk.” Flertallet ber ”Regjeringa legge økt vekt på kvalitative mål i styringen av statlige virksomheter og analyse og evalueringer i vurderingen av statlige virksomheters måloppnåelse.

Valg 2011: Høyre/Frp – de nye velferdspartiene?

Valg 2011: Høyre/Frp – de nye velferdspartiene? Kampen for det universelle og offentlige velferdssamfunnet Velferdsstatens grunntanke er utjevning, universalitet, og å gi etter evne og få etter behov. Tillit og fleksibilitet er nødvendig for kvalitetsutviklingen Det HAR noe å si hvem som utfører tjenestene, når det fellesskapet betaler. SLUTT på naiviteten: Erfaringer og konsekvenser med de kommersielle omsorgskonsernenes. De kommersielle aktørenes formål er å tjene penger

Snarere tvert i mot: Vi godtar for mye Har vi blitt for kravstore? Snarere tvert i mot: Vi godtar for mye og krever for lite Hjemmeside: www.velferdsstaten.no Abonner på elektronisk nyhetsbrev hos: aksjon@velferdsstaten.no