3. MYTER OG ”MYTISK BEVISSTHET”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

På kryss og tvers i historien
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. ”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut” Galaterne 6.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Med et nyfødt barn i våre hender
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Antikken.
Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?
NT 1.
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Religioner og livssyn i dag
Forelesning for norsk 101 Årsstudier og GLU 5-10
EPISK DIKTNING inkl novelle
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
- roller og forventinger
Homers epos ABI – – HR.
Etiske modeller - hva er det?
Den historiske Jesus.
Læreplanen i eldre historie
4. SYMBOLER OG SYMBOLUNDERVISNING
Roman- og novelleanalyse
Retorikk og tekstanalyse
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Familien II. Barnet og familien i det senmoderne velferdssamfunn
Muntlige fortellinger og epos-tradisjonen
Homers epos LoB1 – – HR.
Homers mytiske verden og Iliaden HR, JBI/HiO, 9. februar 2011.
Kulturhistorisk perspektiv
Arbeids- Og lederpsykologi
© Diakonikurs.com1 Livshistorie Velkommen til kurs.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
En historie om folkediktning og eventyr
Hvorfor ble du med videre?
EXFAC03-HIS 2. gang: Hermeneutikk
Nyhetsartikkel.
BIBELEN Lovbøker: de fem mosebøkene.
Eldrid Mageli 18.september 2007
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Om hellige skrifter.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Om hellige skrifter.
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Som regnet vanner jorden - om en sjelesørgende preken.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
En million bibler til Cuba Bibeldagen 2014 Foto: Dag Kjær Smemo og Hans J. Sagrusten.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
1 Kan noen virkelig tro at Jesus stod opp fra de døde?
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Skulpturen gjennom tidene En kort oversikt over utviklingen innenfor skulpturen i Europa fra steinalderen til i dag.
«Det onde» 1. Vi opplever det onde Gjennom naturen 2.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
BIBELEN.
I begynnelsen var Fortellingen…
Massesuggesjon.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Atle Sævareid: Bibelens tilblivelse
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Religion og Identitet Lisa Stornes
Utskrift av presentasjonen:

3. MYTER OG ”MYTISK BEVISSTHET”

Vanlig sprogbruk: Myte = noe som ikke er sant.

1800-tallet: Myter som misforståelser.

Myte = fortelling der guder opptrer og handler.

MYTEKRETSER

MYTEKRETSER Babylonske: ENUMA ELISJ, GILGAMESJ

MYTEKRETSER Babylonske: ENUMA ELISJ, GILGAMESJ Gresk-romerske: ILIADEN, ODYSSEN (Homer), THEOGOMEN (Hesiod), AENEIDEN (Vergil).

MYTEKRETSER Babylonske: ENUMA ELISJ, GILGAMESJ Gresk-romerske: ILIADEN, ODYSSEN (Homer), THEOGOMEN (Hesiod), AENEIDEN (Vergil). Hindu/indisk: MAHABHARATA.

MYTEKRETSER Babylonske: ENUMA ELISJ, GILGAMESJ Gresk-romerske: ILIADEN, ODYSSEN (Homer), THEOGOMEN (Hesiod), AENEIDEN (Vergil). Hindu/indisk: MAHABHARATA. Norrøn: DEN ELDRE EDDA.

MYTEKRETSER Babylonske: ENUMA ELISJ, GILGAMESJ Gresk-romerske: ILIADEN, ODYSSEN (Homer), THEOGOMEN (Hesiod), AENEIDEN (Vergil). Hindu/indisk: MAHABHARATA. Norrøn: DEN ELDRE EDDA. Finsk: KALEVALA.

MYTEKRETSER Babylonske: ENUMA ELISJ, GILGAMESJ Gresk-romerske: ILIADEN, ODYSSEN (Homer), THEOGOMEN (Hesiod), AENEIDEN (Vergil). Hindu/indisk: MAHABHARATA. Norrøn: DEN ELDRE EDDA. Finsk: KALEVALA. Jødisk-kristen: BIBELEN (Gen. 1-11).

1900-tallet (Malinowski, Jung, Eliade): Mytene har samtidsfunksjon / eksistensiell betydning.

Eliade og Freud: Myten virker helbredende.

Myten i kulten: samtidiggjør myten og dens kraft.

Myte-dramaer i Bibelen.

Nattverden – et mytedrama?

OPPSUMMERING:

OPPSUMMERING: Klassisk definisjon: Gudefortellinger.

OPPSUMMERING: Klassisk definisjon: Gudefortellinger. Funksjon: Ikke primitiv naturforklaring, men nærværsgjørelse i kulten.

OPPSUMMERING: Klassisk definisjon: Gudefortellinger. Funksjon: Ikke primitiv naturforklaring, men nærværsgjørelse i kulten. Forhold til historien: Ingen historisk hendelse til grunn (dog: nattverden!).

OPPSUMMERING: Klassisk definisjon: Gudefortellinger. Funksjon: Ikke primitiv naturforklaring, men nærværsgjørelse i kulten. Forhold til historien: Ingen historisk hendelse til grunn (dog: nattverden!). De litterære myter: Gudene brukes i en forfatters fortelling – myten og historien knyttes sammen.

Salemonsen:. Myten forutsetter. ”før-intellektuell. bevissthetsform Salemonsen: Myten forutsetter ”før-intellektuell bevissthetsform – mytisk bevissthet”.

Mytisk bevissthetsform:

Mytisk bevissthetsform: Forestilling og følelse er ett.

Mytisk bevissthetsform: Forestilling og følelse er ett. Et besjelet univers.

Mytisk bevissthetsform: Forestilling og følelse er ett. Et besjelet univers. Mennesket marionett i gudenes hender.

Mytisk bevissthetsform: Forestilling og følelse er ett. Et besjelet univers. Mennesket marionett i gudenes hender. Begrepene var gudenavn.

Mytisk bevissthetsform: Forestilling og følelse er ett. Et besjelet univers. Mennesket marionett i gudenes hender. Begrepene var gudenavn. Gudene styrte både den enkeltes skjebne og verdens gang.

Vår tids mytekritikk:

Vår tids mytekritikk: Mytene er per definisjon fiksjon – guder opptrer ikke i vår verden.

Antikkens mytekritikk: Vår tids mytekritikk: Mytene er per definisjon fiksjon – guder opptrer ikke i vår verden. Antikkens mytekritikk:

Antikkens mytekritikk: Vår tids mytekritikk: Mytene er per definisjon fiksjon – guder opptrer ikke i vår verden. Antikkens mytekritikk: ”Gudene oppfører seg ikke slik!”

3. 3. MYTER OG ”MYTISK BEVISSTHET” (forts.)

Avmytologisering av Bibelen?

Barn har mytisk bevissthet.

Vår tids mytekritikk: Mytene er per definisjon fiksjon / u-historiske – guder opptrer ikke i vår verden.

EKSKURS: Heinrich Schliemann og Troja.

Myten handler om noe som aldri har skjedd, men som skjer til alle tider.

Myten går dypere enn historiske og naturvidenskapelige sannheter.

Videnskapen: Hvordan?

Videnskapen: Hvordan? Myten: Hvorfor?