Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærerprofesjonalitet
Advertisements

NTNUs lærerutdanning Møte lærerutdannere i Århus 8. mars 2011
Forventninger og videre arbeid…...
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Skrivestien.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2 Anne Kristin Dahl
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
ILU 1/17: Statusrapport fra ledelsen
Orientering om søkertall
Skolebasert kompetanseutvikling
Politikerbesøk fra Nord- Trøndelag:
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
Skolebasert kompetanseutvikling
Regionsamling HVL Oslo Nord
Regionsamling HVL Oslo Nord
Masterspesialisering i kjemi
Utskrift av presentasjonen:

Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim 29.05. – 31.05. 2013 Per Ramberg Leder Program for lærerutdanning ved NTNU

Utfordringer for norsk lærer- og skolelederutdanning Styrke læreryrket som profesjon Styrke lærernes faglige- og didaktiske kompetanse Styrke yrkesfaglærerutdanning Styrke rekrutteringen av lærere og skoleleder kvalitativt og kvantitativt Styrke oppfølging av nyutdannete lærere og nytilsatte rektorer Lage et system for etter- og videreutdanning av lærere og skoleledere Utvikle en forskningsbasert lærer- og skolelederutdanning tett knyttet til praksis

NTNUs respons på utfordringene Grunnutdanning av lærere (555 pr år) 5-årig lektorutdanning: 220 plasser – nesten 600 primærsøkere 3-årig yrkesfaglærerutdanning: 50 plasser – nesten 140 primærsøkere PPU: 150 plasser – nesten 600 søkere FPPU: 110 plasser – nesten 400 søkere Oppfølging av nyutdannete lærere Oppfølging av nyutdannete lærere: ca 100 lærere pr år Mentoropplæring

NTNUs respons på utfordringene Etter- og videreutdanning av lærere Master i fagdidaktikk knyttet til ulike fagområder Master i yrkesdidaktikk Master i Lærerprofesjon og yrkesutøvelse Skolebasert kompetanseutvikling NTNU KOMPiS En postkasse En leder Et sekreteriat «Kompetanse for kvalitet» Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi Etter- og videreutdanning (også lærere med sine elever) Kofferter m/ diverse utstyr som skolene kan låne SL – serien med lærere som målgruppe Fysikk-, kjemi- og biologiløypene

NTNUs respons på utfordringene Skolelederutdanning «Rektorutdanningen» – 90 plasser – 140 søkere Master i skoleledelse – ca 120 studenter Doktorgradsutdanning Doktorgradsprogram rettet mot skole og lærerutdanning Ca 35 studenter NAFOL Styrke FOU-kompetanse i norsk lærerutdanning Styrke lærerutdanningsidentiteten Styrke forskning knyttet til praksisfeltet Ca 105 PhD - studenter NTNU Skole- og læringsforskning Oppdragsforskning Evalueringer konsulentoppdrag