Forside/oversikt Fag / tema

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fag / tema Musikk, samfunnsfag og norsk Trinn 2.trinn
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
I.
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Matematikk-natursti for trinn 1
Fag / tema Norsk, kunst og håndverk, matematikk, engelsk, samfunnsfag
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Fag / tema Matematikk og teknologi Trinn Fra 8-10.klasse
Forside/oversikt Fag / tema Passer i språkfag Trinn Alle alderstrinn
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
NESOs Formannskole klasse / 2014
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
Forside/oversikt Her kan du sette inn et bilde som illustrerer
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Fag / tema Natur- og miljøfag Trinn 2. – 7.trinn
Digital kompetanse i Mat og helse
Storyline Fag / tema Historie/samfunnsfag – engelsk - norsk Trinn
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Den autentiske læringsdialogen
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
Forside/oversikt Fag / tema Eventyr Trinn 1.trinn
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1 & 2. trinn
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
Fag / tema Matematikk Trinn 1.klasse
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kartlegging av fysisk aktivitet.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Charlottenlund Barneskole-1. trinn Praksisgruppe 8
VURDERING Musikk trinn.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
En presentasjon av Elvis Presley
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Utviklet av pedagoger i
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
NY VRI Nina og Ingvild.
Kultur, kjønnsroller og samliv
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Fag / tema VÆRET Naturfag Trinn 3. trinn
Makker oppgave Hjelpemidler som er tillat: Data, Word, skolebøker
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
- Og søking på internett
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Forside/oversikt Fag / tema Tverrfaglig: NSM, Krl, Musikk, Norsk og Kunst & håndverk Trinn 4. trinn Få større kunnskap om samene deres kultur, utbredelse og levesett før og nå. Ta i bruk og bli bedre kjent med digitale hjelpemidler. Mål Tidsbruk Utgangspunktet var tre uker. Vi brukte noen av timene hver dag. Hver enkelt elev jobber nødvendigvis ikke med prosjektet hver eneste dag, må se på rammevilkårene (tilgang på utstyr og lærerressurser) Programvare Internett (Google), Powerpoint, Word og Excel Beskrivelse Tverrfaglig prosjekt Denne malen er laget slik at du skal kunne utvikle dine egne visninger i det virtuelle læringsrommet. Bruk malen til å dokumentere et spesielt undervisningsopplegg som du ønsker å dele med dine kolleger eller videre ut i kommunen eller resten av landet. Det finnes også en mal på engelsk som gjør det mulig å dele med resten av verden. Slik gjør du det: Bruk malen til å beskrive din egen prosjektinformasjon ved å bruke de punkter og opplysninger som er angitt i de kommende sidene i denne PowerPoint presentasjonen og i de innsatte word-dokumentene. Når du er ferdig med føre inn de opplysningene du ønsker, sletter du bare det som du ikke trenger å svare på, slik at din presentasjon beskriver ditt undervisningsopplegg. OBS! Når du skal angi tittelen på ditt undervisningsopplegg må du gå til Vis, Maler, Lysbildemal og erstatte <Sett inn tittel> med din egen tittel. Her kan du også sette inn et bilde som vises på alle sidene under Innholdsbanneret. Klikk deretter på Lukk malvisning. Slik vises tittelen (og bildet) på alle sidene. Åpne Fil-menyen og velg Lagre som… og lagre dokumentet som en PowerPoint-fremvisning. Når du har fullført alle sidene (husk å lagre underveis) kan du distribuere ditt undervisningsopplegg. Samer, urbefolkning Søkeord Utarbeidet av Martha G. Kaald, Eirin Wik og Roy Martinsen, Sveberg barneskole, Malvik kommune Dokumentasjon

Undervisningsopplegg Tverrfaglig opplegg med ulike og tilpassede arbeidsoppgaver for elevene. Alle må/skal ikke gjøre alle deloppgavene. Norsk: Skrive faktatekster (sakprosa) Musikk: Samisk musikkultur Krl: Toleranse og respekt Kunst & håndverk: Slentring, samedrakter, samiske flagg. Man kan ha utstilling av produktene for andre trinn og fortelle om de. Vi hadde med 7. trinnet som lærte oss slentring. Uteskole: Reinskav over bål NSM: Finne fakta vha av atlas, leksikon, Internett og lærebøker Data: En del av elevene lager powerpoint presentasjoner i stedet for/i tillegg til å skrive faktatekster i Word. Elevene viser sin powerpoint presentasjon for de andre elvene på trinnet og/eller andre trinn Slik setter du inn et nytt objekt: Åpne Sett inn på menyen og velg Objekt… Sjekk om den filtypen du har finnes ved å bla i rullefeltet Objekttype: Så merker du av for Opprett fra fil og klikk for Bla gjennom… og finn den filen som du ønsker å sette inn.. Velg Vis som Ikon og trykk på endre Ikon, deretter skriver du en beskrivende tekst i tekstfeltet Tekst: og trykker OK Plasser ikonene nederst på bildet. Du kan åpne Vis-menyen, velge Rutenett og støttelinjer… og klikke av for Vise rutenett på skjermen, så vises et rutenett som hjelper deg med å ordne ikonene på linje. Dokumentasjon

Læringsressurser Klikk på linkene: Søke på nett, f.eks v.h.a.: http://www.bing.com Her kan du legge til andre ressurser som du vil bruke i ”opplegget”. Fyll ut mer………… Dokumentasjon

Evaluering Eksempel på elevarbeider: Gi din evaluering av opplegget: Det ble et meget variert undervisningsopplegg, der alle elevene fikk laget et eller flere produkt. Det meste av tida var elevene meget motivert siden variasjonen i oppgavene var så stor. Mange fikk laget egen powerpoint presentasjon Alle presenterte noe fra prosjektet, enten for trinnet eller for andre trinn. Det ble gjennomført utstilling av produktene fra Kunst & håndverk. Det tar tid å gjennomføre et slikt tverrfaglig prosjekt, og det må planlegges godt fra starten av, med konkrete oppgaver til elevene i hver økt, ellers kan det fort bli for omfattende, slik at elevene faller av fordi de ”overveldet” av alt som skal gjøres. Eksempler: Lag ett dokument som beskriver deg og din skole. Sett gjerne inn bilder som viser deg og dine elever i læringssituasjoner. Bruk Word eller PowerPoint. Lærervurderinger: Tanker og kommentarer fra deltakende lærere, samt råd til nye gjennomføringer. Dokumentasjon

Sveberg barneskole Vi er en 1 – 7 skole med ca. 280 elever og 25 lærere. Skolen ligger ca. 2 mil øst for Trondheim.