Valg av dekketype Norsk Asfaltforening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyheter fra asfaltbransjen
Advertisements

Steinar Våge Styreleder, OLF Adm. dir. ConocoPhillips Stokmarknes
Å være eller å drite i været
Norge rundt – og litt til
Skogselskapet i Østfold Hvem er vi? Informasjon til flyvere av skogbrannflyet den 4. og 13. februar 2014 av Ole Brække.
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Konkurransegrunnlag for asfaltarbeider i Statens vegevsen
Betongelementproduksjon Av Dat, Hans og Marius. Alt fra de tidligste tider har menneskene benyttet prefabrikkerte elementer til sine byggverk.
Nes Arena Lang vegs ferd mot dag..
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Spøken som gir deg lykke!
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Asfaltdagen 2008 Harald Lausund
Statusrapport strategiarbeide - miljø Fallskjermseksjonens ledermøte 13. februar 2010 Arne Mathisen.
Tetting og varmeisolering av vegger
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Bituminøse bærelag (og kontroll av bituminøse materialer)
Medisinske Lasere. Praktisk-teknisk gjennomgang,definisjoner
Drivhuseffekten Jordens panelovn.
Clipa Verdens første C02 nøytrale konvolutt
Velferdsteori - markedseffisiens
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
V eg T ransport A real G eomatikk. Eksempler på geomatikk Posisjoner og bilder fra satellitter Bestemmelse av Jordens form Måling på 1/100 mm.
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
Julemøte – Fjernvarme i konkurranse med lokale alternative
Strategiarbeide - miljø Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Bygg og anleggsavfall konferansen 2012.
Syrer og baser Syrer og baser har ulike egenskaper
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og ustyrspark.
Lavtemperaturasfalt Kvalitet - fordeler og usikkerhet
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Fornybar kraft og varme
 Mitt forslag til design av nytt signalbygg modellert i SketchUp tar utgangspunkt i kriteriene fra den åpne konkurransen til Statsbygg. Jeg har ikke.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Nytt proporsjoneringssystem
GJENBRUK AV ASFALT PÅ KOMMUNALE VEIER
Gjensidige og rotteskader
Vegdekker Fagkurs 2 for Byggherreseksjonen 29. mai 2007 Oslo
Fagkurs – 2007 Oslo 10. april 2007 og Hamar 24. april 2007.
Årsmøte Åland, Roar Telle
Foreningen for Miljøtunnel Mosseveien ca. 500 betalende medlemmer registrert i Brønnøysund dekker flere Vel også ’talsmann’ for trafikantene fra syd.
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
På de høyeste bredde-gadene
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Tilbudskonferanse Konkurransegrunnlag Asfaltarbeider Hammerfest kommune.
Øksnes kommune Telefon Kontakt nr. Anbudsformular Side 1 Bituminøse vegdekker for Øksnes kommune Undertegnede firma:
TEKNISK.
En innføring i produksjon og bruksområder
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Medlemmer DNE har 210 medlemsbedrifter i 2017
Kommunikasjon og kultur
Tennisbane – Basketballbane - Volleyball bane Treningspark
Velkommen til Newton-rommet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Valg av dekketype Norsk Asfaltforening Lokalgruppe for Vestfold og Telemark Sandefjord 6.februar 2008 Sveinung Ø. Tubaas Asfaltprosjektet Region Sør

Asfaltdekker 1) Litt historikk - Opprinnelse 2) Valg av dekkeløsninger 3) Miljø

Historikk - Historien her vet vi stort sett noe om * Bitumen * Steinmateriale - Historien her vet vi stort sett noe om * Bitumen - Bitumen er latin og betyr jord bek. - Den første bruken av bitumen var ca 3 800 f.kr. Som ble brukt til å tette båter. * Tillsetningsstoffer - Vedheftsmidler og forskjellige typer fiber.

Valg av dekketype Vi skiller mellom: *Asfalt (blanding av steinmaterialar og bindemiddel) * Asfaltdekke (asfalt ferdig utlagt og komprimert)

Valg av dekketype Velges i stor grad ut fra trafikkbelastningen (ÅDT) Vi ser på sammensetningen av asfalt Som består av: - Steinmaterialer - Bitumen - Tillsetningsstoffer

Asfaltdekker Noe slitt Ev134 Haukeli Omfatter de bituminøse lagene i en veioverbyggning: - Slitelag - Bindlag - Bærelag Noe slitt Ev134 Haukeli

Asfaltdekker Vedlikeholdsasfaltering Noen skadetyper og årsaker >Sporslitasje, gjelder veger med ÅDT over 3000 > Plastisk deformasjon, skyldes trafikk og klimatiske forhold. > Dreneringsproblem, mangel på grøfter. > Skader grunnet mekaniske inngrep, graving etc.

Asfaltdekker Oppretting av Rv38 Asfalt behov? Blødning på Eo

Asfaltdekker Valg av dekketype krever tilpasning til underlaget og trafikkbelastning. Noen kriterier for å sette sammen asfalt >Steinstørrelse er med på å bestemme tykkelsen på dekke. >Steinkvaliteten bestemmes av trafikkbelastningen ÅDT

Asfaltdekker Noen kriterier (forts.) >Bindemiddel, to hovedgrupper bitumen og myk bitumen, bør tilpasses klima og underlagets egnethet. > Tilsetningsstoffer, polymerer, fibere vedheftningsmiddel

Asfalttyper for ulike ÅDT Betegnelse Navn ÅDT vanlig bruksområde ÅDT Utvidet bruksområde Agb Asfaltgrusbetong 0 -3 000 Ma Mykasfalt Ab Asfaltbetong 3 000 -15 000 1 500 -20 000 Ska Skjelettasfalt 5 000 -20 000 3 000 -20 000 Sta Støpasfalt 15 000 -20 000 Top Topeka T Tynndekke 0 -20 000 Gja Gjenbruksasfalt

Asfaltdekker Betegnelse Legge-tempratur Bindem. innh. Hulrom Densitet Agb11 110–120* 5,9 +/- 0,5% 2–7 %** 2,3-2,5g/cm3 Ma11 75–100 * 4,7 +/- 0,5% 3–9 % ** Ab11 120–140* 5,9 +/- 0,5% 2–5 % ** Ska11 120–150* 6,3 +/- 0,4% 2,5-2,6g/cm3 * - avhengig av bindemiddeltype (høyeste temp ved stiveste bindemiddel) ** - enkeltprøver

Asfaltdekker Riktig tilgang på masse krever begrenset transportlengde. Avpasse leggehastigheten etter massetilgangen. Noe mangelfull grøfting??

Asfaltdekker Erfaringen i valg av dekketyper til de forskjellige gater og veier er > Bruk en massetype som innfrir tekniske krav og som entreprenøren blander ofte og” kan” legge ut og komprimere.

Asfaltdekker Valg av dekketyper (forts.) > Noen av disse massene kan være: Ab-masse ÅDT >3000 Agb-masse ÅDT <3000 > Alternativt MB-masser (myk bitumen)

Asfaltdekker Gjenbruksasfalt Gja En resurs vi kan utnytte på mange felt >Fresemasse legges ut direkte >% tilsetning til kale og varme masser > Fresemasser / granulat brukt til kantoppfylling. * KFA ordningen administreres av ATI

Asfaltdekker

Asfaltdekker (miljø) Vi må sette mer fokus på miljø før vi blir pålagt restriksjoner. Omverden oppfatter oss som potensielle forurensere! Noen stikkord kan være a) avrenning fra emulsjondekker. b) mye og lang transport. c) utslipp fra verk. Kan vi utvikle mer miljøvennlige asfaltdekker? Kan vi redusere Co2 utslipp på transport? Dette bør benyttes i tildelingskriteriene?