TILSAMMANS I EN GRUPP Med Stein og Helene Hva gjør en gruppe bra?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Den Glade Internasjonale Vennskaps Uke.
Dyrene og sex i tegneserie
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Gudstjeneste med Skattejakt.
Skrevet av Elias Januar 2007 Klikk deg frem . -Bang, sa det da beskyttelsesskjoldet sprakk i to og for i hver sin retning ut i verdensrommet. -Så ble.
Hvordan intervjue en forsker?
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Høgskolen i Sør-TrøndelagAvansIT Hovedprosjektoppgave 1 ” Overv å kningskamera ”
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
En måte å lese Bibelen på
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Skattejakt-samling på torsdag
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Synger du sammen med meg
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Om å skrive om litterære tekster
Til Noas ark.
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
God morgen.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Sett inn synes eller tro.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Jesus, døperen Johannes og jul
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
I dag snakker vi om psykiske problem:
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Problemet og løsningen:
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Rutine: Godkjenning av dokumenter i ePhorte
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
– FGIL/FAU – Skolering - Lars Einar Karlsen FAU – skolering Det skal v æ re et FAU p å alle skoler å fremme fellesinteressene til foreldre.
Og.
Opprettholdende faktorområder
“Disippel-høring”.
God morgen! Tanker etter i går?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Oppgave om gruppedynamikk
Klubbutvikling oppfølging
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
«Å være sin egen bestevenn»
Utskrift av presentasjonen:

TILSAMMANS I EN GRUPP Med Stein og Helene

Hva gjør en gruppe bra?

Hvorfor skal vi lære dette? •VALNØTTEN

Historien om Don Carlos Don Carlos elsker sin kj æ reste Bella Maria. Han m å ro over elva for å bes ø ke sin d ø dssyke mamma, Big Mama. Han g å r ut av b å ten sin, og snur seg da han ser en gjeng krokodiller smadre b å ten sin til pinneved, og vet at n å vil han ikke klare å komme tilbake til sin elskede Bella M. Men s å dukker Juanita opp. Hun har en b å t han kan f å l å ne. P å en betingelse: Hun vil ha sex med Don Carlos. Don C vet ikke hva han skal gj ø re, og g å r til Big Mama for r å d. Hun sier: “ Ha sex med Juanita. Du m å jo komme tilbake til Bella M ”. Don C bestemmer seg for å f ø lge Big Mamas r å d, hvorp å hun velvillig ror han tilbake. Don C forteller Bella M om hva som skjedde p å den andre siden. Bella M blir s å sinna at hun gir Don C en skikkelig omgang med et balltre. Ranger hvem er mest sympatisk. Den mest usympatiske skal st å ø verst p å lista deres. Rangere inni ditt eget hode: 5 min. Gruppa skal bli enig de neste 10 min. Alle gruppene g å r sammen og presenterer sin liste: Hvordan kom dere frem til lista som gruppe?

Om feedback •Hva slags nytte gjør feedback? •Effektiv feedback er å hjelpe hverandre med å fungere bedre i arbeidet. •Den som gir feedback beskriver sine reaksjoner om den andres oppførsel. Mottakeren bestemmer selv om og i så fall hvordan hun vil ta i bruk denne informasjonen. •Blindsone

Feedback øvelse: (15min) •Hva er det sterkeste inntrykket du har av hver person i gruppa di? Skriv ned på post-it med til ”Helene” og fra ”Stein”. • Hva er det sterkeste inntrykket jeg tror at jeg har gitt? Denne sparer du på selv. • Når alle er ferdige går dere rundt og leser opp til vedkommende og hva som står på denne lappen.

•Hvordan føltes det å gi og få feedback? •Stemmer det overens med hva du forventet?

Feedbacktrappa

Forventningsavklaring: Hvorfor skal vi gjøre en forventingsavklaring? •Bli gode medarbeidere •Få bedre resultat på oppgaven •Rydde problemer unna før de oppstår og ha diskutert mulige scenarioer •Jobbe mer effektivt •Skape trygghet i gruppa som igjen skaper •Dristighet og kreativitet •Avklare roller og ansvarsdeling •Avklare hva den enkelte vil ha ut av prosjektet •Ønsker man en prosjektkoordinator/ prosjektleder? Diskuter og bli enige i gruppa om hva slags forventninger dere skal ha til hverandre som gruppe og individer. Er dette forankret i gruppa? Dere får utdelt ark av meg med hjelpespørsmål. Skriv ned hva dere har blitt enige om, og send det på mail til den du har som veileder i prosjektet. Heng opp og ta vare på dokumentet

Vi begynner her: • m%20i%20gang.htmhttp://vink.hit.no/Prosjekthjelp/1.%20Ko m%20i%20gang.htm