BÆRUM KOMMUNE GRUNNLOVSJUBILEET 2014. HVA SKJEDDE I 1814? Norge fikk egen grunnlov, gikk fra enevelde til demokrati.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
En tilrettelegging av teksten fra
De politiske partiene i Norge
1814.
Demokratiet slår rot i Norge
GOD DAG.
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
folkestyrets utvikling i norge
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Regjeringens barne – og ungdomspolitikk Kjell Erik Øie Statssekretær.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Barn og unges rett til deltakelse
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Møtebøkene for formannskap/kommunestyre 1914 Et arkivdokument er en direkte, ufortolket og autentisk stemme fra fortiden, et vitnemål om hva folk gjorde.
Demokrati Boris Jeltsin, en forkjemper for demokratiet i Russland. Jeltsin var landets første demokratisk valgte president. Foto:
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
Professor Frank Aarebrot Institutt for sammenlignende politikk Samordningsreformens konsekvenser: Geografi og demokrati Foredrag på Voss
Den Franske Revolusjonen
Den franske revolusjonen
Enevelde og opplysningstid
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
17. mai.
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
Stortinget Landets lovgivende forsamling
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
POLITIKK.
1.mai-aksjonen Folk forandrer verden! Bli med! Overordnet tema: Folk forandrer verden. Bli med! Dette viser målsetningen for arbeidet til Norsk.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Lys til verden 2014/2015 Årets tema: Misjon og demokrati  7 misjonsorganisasjoner sammen om felles prosjekt i Nidaros  Vi har feiret grunnlovsjubileet.
Kjør debatt (eller samtaler?) Erfaringer fra Fylkesbiblioteket i Akershus Tordis Holm, 11/02-15, kurs for Østfold kulturutvikling.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
FAU møte kl. 18:00 Årskalender Skolefester 2015 Sykkeldag for 4. klasse KFU Eventuelt Informasjon fra rektor.
Etikk og verdier – bare ord
Den franske revolusjon
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Emne 7: Demokrati og velferdssamfunn
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Fordi Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen og Dronningen (Ludvig 16. og Marie Antoinette) var dårlig likt. Kongen.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven, menneskerettigheter, lov om barn og foreldre, barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Demokrati som styreform
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Den politiske styringskjeden
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Kapittel 7 Demokrati.
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Kvalitetskommuneprogrammet
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Nærdemokratiske ordninger i nye Asker
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Kap. 7 Demokrati som styreform
Utskrift av presentasjonen:

BÆRUM KOMMUNE GRUNNLOVSJUBILEET 2014

HVA SKJEDDE I 1814? Norge fikk egen grunnlov, gikk fra enevelde til demokrati

MÅL FOR JUBILEET: • BYGGE MER KUNNSKAP OM GRUNNLOVEN OG DENS BETYDNING. • SKAPE ØKT DELTAGELSE OG ENGASJEMENT I DEMOKRATISKE PROSESSER. • VÆRE EN BRED OG INKLUDERENDE FOLKEFEST I HELE LANDET.

HVORFOR ER DETTE VIKTIG? • Folkesuverenitet (folkets rett til å styre gjennom folkevalgte representanter) • Maktfordeling (maktbalanse mellom lovgivende, dømmende og utøvende makt) • Menneskerettigheter (rettssikkerhet, tale- og ytringsfrihet)

MERKEDATOER MERKEDATOER PDF

UNGDOMMEN – VIKTIG FOR VEIEN VIDERE FOR NORGE

HVA KAN UNGDOMMEN VÆRE MED Å STYRE SELV??

FORSLAG: • Klassens grunnlov Klassens grunnlov • Paroler i 17.mai toget v/ elevrådsrepresentanter • Ungdomskoler med i toget i 17.mai toget • Eget flagg? • Stand og involvering

HVA KAN DERE: utarbeide av aktiviteter og arrangementer i jubileumsåret, som gir kunnskap, deltakelse og engasjement?

UNGDOMMEN – VIKTIG FOR VEIEN VIDERE FOR NORGE

HVA SKAL UNGDOMMENS KOMMUNESTYRE VÆRE? HVA VIL DERE HA AV INNFLYTELSE?

NYTTIG INFORMASJON: /