Sammensatte tekster: Photo Story

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Film om prosjekt Lebab Liknes skole i Kvinesdal, skoleåret
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Nettevett – utvidet versjon
Leir-genial trosopplæring
Publisering på internett
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
Digital kompetanse i grunnleggende lese-, skrive- og regneopplæring
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Digital historiefortelling
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Semesterintroduksjon – våren 2013
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Bruk av iPad. Bruk av berøringsskjerm Det anbefales å bruke fingrene eller en digital penn, IKKE bruk skarpe gjenstander da det kan ødelegge skjermen.
Oppgavelinjen. Gjelder for Windows 7 og Windows Vista
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Digital historiefortelling - prøv selv
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Sammensatte tekster ?.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Strukturell analyse -a short introduction
Skriving i begynneropplæringa
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
Redigering av videofil
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Adaptasjoner av et juleeventyr
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Døden.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte tekster: Photo Story Seksjon for digital kompetanse

Hva er Photo Story? Photo Story 3 for Windows (forutsetter Windows) er et program som gir en spennende fremvisning av digitale bilder. Trinnvis Ved hjelp av funksjoner som gir bildene liv med blant annet bevegelse, musikk og tale har man mulighet for å lage en personlig bildehistorie som er morsom å dele med andre. Velg kvalitet på fremvisningsfilen (wmv-filen) Gratis program Norsk versjon Eller man kan lage en historie sammen med en gruppe.

Bruk av bilder i ulike kontekster Bruk av bilder i lek, læring og kreative aktiviteter Gjenfortelle opplevelser Bruk av bilder i læring Eksempel: Beskrive hendelser/konkreter Dokumentere pedagogisk praksis Språkstimulering/Språkopplæring Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde

Noen eksempler på pedagogiske muligheter Tolke, bearbeide ulike tekstsjangre Eksempel: Lage eventyr, presentere sanger, dikt osv Gjenfortelle opplevelser Eksempel: Klasseturer Presentere et tema Eksempel: Forfattere, tidsepoker, fenomener osv Dokumentere aktiviteter Eksempel: Eksperimenter i naturfag, prosesser i estetiske fag Eksempel: Beskrive hendelser/konkreter -matlaging Dokumentere pedagogisk praksis Digital kunstutstilling Ta bilder av gjenstander som elevene har laget Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde

Hente bilder og lyd Innstillinger for søk Avansert søk Bruksrettigheter Fritt tilgjengelig for bruk eller deling Lyd Multimediabyrån

Digital historiefortelling En egen sjanger, med gitte retningslinjer Fortellingene skal være mellom tre til fem minutter, og bestå av 15 til 20 visuelle elementer. 7 elementer: Poeng – fortellerstemme – spenning – følelser – musikk - lyd og bilder - tempo 7 steg: Planleggingsfasen: skrive manuskriptet – planlegge prosjektet – juster manus Produksjonsfasen: Legge inn bilder – spille inn fortellerstemme – legg til effekter og overganger – musikk og film http://stud.hsh.no/arbeider/2007/Fortell/index.htm http://www.storycenter.org/ http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/

En arbeidsmåte for digital historiefortelling Lag din historie Hva vil du oppnå med din historie? Skriv ned et manus. Finne bilder Samle inn og velg ut de bildene som skal være med i filmen. Lag et bildemanus Plasser alle bildene utover på et stort stykke papir og skriv tekst som skal høre til hvert bilde Overfør alt til PC Skann bildene og overfør eventuelt alle digitale bilder/film til PC’en. Spill inn tale Fortell din historie direkte inn på PCen Grovrediger Plasser bildene på riktig sted i historien. Finredigering Lag tekster, effekter og legg inn musikk dersom du ønsker det Vis filmen Vil filmen eller send den på e-post – eller brenn på DVD/CD-rom.

Laste ned programmet (på egen maskin) Start en søkemotor Skriv inn søkeordene photostory +last ned

Utfordringer Tekniske – holde orden på filene: Prosjektfilen: wp3 Videofilen: wmv Quality-settings – her velger du hvilken kvalitet du vil ha på presentasjonsfilen. Du velger kvalitet alt etter som hva du skal benytte filen til. Sette inn i pedagogiske sammenheng