Barnehagepersonalets betydning i barns liv Heidi Reese
VERDIER Alle « er « i relasjoner Autonomi; selv om jeg samarbeider, har jeg behov for å beskytte og verne om min personlige integritet Alle gjør sitt beste og ønsker å ha tilstrekkelig kompetanse både menneskelig og faglig Alle har behov for å føle seg verdifulle i samspillet
RELASJONSKOMPETANSE INNHOLD + PROSESS = SAMSPILL
JESPER JUUL : Det er umulig å ta barn på alvor så lenge man tar seg selv høytidelig
SELVFØLELSE SELVTILLITT EGENVERD
Den voksnes evne til å påta seg det fulle ansvar for relasjonens kvalitet
PERSONLIGE RETTIGHETER Jeg har rett til å : Be andre om det jeg ønsker Si nei uten å føle skyld Uttrykke mine følelser Være uavhengig av andres sympati og velvilje Begå feil og ta ansvar for dem Endre standpunkt Unnlate å forklare eller unnskylde min atferd Treffe ulogiske beslutninger Ta stilling til om det er mitt ansvar å finne løsninger på andres problemer.
Anerkjennelse / vurdering / ros
KONTAKT Respekt Åpenhet Omsorg Grenser Tillitt Autensitet
Det pedagogiske språket : Vurderende eller kritiserende Er upersonlig, forholder seg primært til atferd og det den andre ikke er, eller kan.
OMSORGSSVIKT Sorgen barnet opplever ved omsorgssvikten blir ofte glemt fordi den har uttrykk som tildekkes ved utfordrende atferd
Hvert barn verner om sin integritet
Ingen barn er vanskelig – noen barn har det vanskelig
Pedagogens evne til : Å se det enkelte barn på dets egne premisser Å avstemme sin egen atferd deretter Å påta seg lederskapet Å være autentisk i kontakten
Når den voksne tar ansvaret i relasjonen, faller barnet til ro
Elementer i relasjons kompetanse Ekte nysgjerrighet på hvem barnet er At man får mulighet til å uttrykke sine tanker og følelser uten at vurdering At den voksne er villig til å påta seg ansvaret for kvaliteten i samspillet – især når det går galt At den voksne kan ta imot og dra nytte av de utfordringer barnet stiller dem ovenfor
Barn vil alltid samarbeide Barnet gjør så godt det kan Den voksne skal alltid ta på seg ansvaret i relasjonen – især når det går galt Å kritisere et barn er å krenke det
Kulturen i barnehagen må være slik at barns reaksjoner og uttrykk alltid forstås som meningsfulle
Vi kan aldri hjelpe et barn mer enn vi samarbeider med foreldrene