Barnehagepersonalets betydning i barns liv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Selvfølelse vs selvtillit
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
- roller og forventinger
Danning – å skape seg selv
Oss & Dem ???.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk relasjonskompetanse
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Lederstil og Motivasjon.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Bokollektivet Målgruppe:
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
-om tilknytning og relasjonskompetanse
BARNAS BARNEVERN 2020.
Loggbok Hva er det du stusser over? Hva er det som gjør at du bekymrer deg? Hva har du sett eller hørt? Hva har vedkommende sagt eller gjort? Hva er.
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Livsstilsending - uke 5 -
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Vi vil «være sammen»; for barna…
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
BOF Barneorientert familieterapi
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Lekens egenverdi.
Velkommen til foreldremøte
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagepersonalets betydning i barns liv Heidi Reese

VERDIER Alle « er « i relasjoner Autonomi; selv om jeg samarbeider, har jeg behov for å beskytte og verne om min personlige integritet Alle gjør sitt beste og ønsker å ha tilstrekkelig kompetanse både menneskelig og faglig Alle har behov for å føle seg verdifulle i samspillet

RELASJONSKOMPETANSE INNHOLD + PROSESS = SAMSPILL

JESPER JUUL : Det er umulig å ta barn på alvor så lenge man tar seg selv høytidelig

SELVFØLELSE SELVTILLITT EGENVERD

Den voksnes evne til å påta seg det fulle ansvar for relasjonens kvalitet

PERSONLIGE RETTIGHETER Jeg har rett til å : Be andre om det jeg ønsker Si nei uten å føle skyld Uttrykke mine følelser Være uavhengig av andres sympati og velvilje Begå feil og ta ansvar for dem Endre standpunkt Unnlate å forklare eller unnskylde min atferd Treffe ulogiske beslutninger Ta stilling til om det er mitt ansvar å finne løsninger på andres problemer.

Anerkjennelse / vurdering / ros

KONTAKT Respekt Åpenhet Omsorg Grenser Tillitt Autensitet

Det pedagogiske språket : Vurderende eller kritiserende Er upersonlig, forholder seg primært til atferd og det den andre ikke er, eller kan.

OMSORGSSVIKT Sorgen barnet opplever ved omsorgssvikten blir ofte glemt fordi den har uttrykk som tildekkes ved utfordrende atferd

Hvert barn verner om sin integritet

Ingen barn er vanskelig – noen barn har det vanskelig

Pedagogens evne til : Å se det enkelte barn på dets egne premisser Å avstemme sin egen atferd deretter Å påta seg lederskapet Å være autentisk i kontakten

Når den voksne tar ansvaret i relasjonen, faller barnet til ro

Elementer i relasjons kompetanse Ekte nysgjerrighet på hvem barnet er At man får mulighet til å uttrykke sine tanker og følelser uten at vurdering At den voksne er villig til å påta seg ansvaret for kvaliteten i samspillet – især når det går galt At den voksne kan ta imot og dra nytte av de utfordringer barnet stiller dem ovenfor

Barn vil alltid samarbeide Barnet gjør så godt det kan Den voksne skal alltid ta på seg ansvaret i relasjonen – især når det går galt Å kritisere et barn er å krenke det

Kulturen i barnehagen må være slik at barns reaksjoner og uttrykk alltid forstås som meningsfulle

Vi kan aldri hjelpe et barn mer enn vi samarbeider med foreldrene