Forskningsstøtte Forskningsbasert undervisning, studentaktiv forskning, forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) krever tilpassede bibliotektjenester. Forskningsbiblioteket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Advertisements

Demokratireformen i Den norske kirke - Hæ??. Demokratireformen Demokratireformen har som målsetting at flere av medlemmene engasjeres i kirken. Kirkens.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger.
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Tidlig innsats for livslang læring
En ny modell for regionale lisenser?
UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 1 Hvordan kan institusjonene forene ulike behov i et nasjonalt system? Dokumentasjon av forskning ved.
Nye rammebetingelser for folkehelsearbeidet Samling for folkehelsekoordinatorer/HEFO koordinatorer 13.april 2010 Kjetil Drangsholt Seniorrådgiver Regionalutviklingsenheten.
Dagskonferanse om selvhjelp, Trondheim - 2. sept Anne Berit Mong-Haug, rådgiver, Norsk Selvhjelpsforum Ta livet tilbake! Selvhjelpsarbeidet – lang.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
1 Budsjett-innst. S.nr ”Komiteen vil understreke viktigheten av at FLO opprett- holder nødvendig kompetanse internt i organisasjonen. Komiteen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Nasjonale prøver.
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 16. jul.1 Innst. S. 354 & SAK, biblioteksektoren UiO, 8. juni 2010 Hilde Trygstad kunnskap gir vekst
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1 VELKOMMEN til Fagkurs i Henningsvær juni 2008.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
UB – Strategi og utfordringer
Profet i eget land Arr. 16 Å få forståelse for biblioteket i egen institusjon Foredragsholder: Lars Egeland, Læringssenterdirektør, Høgskolen.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Prosjekt og utviklingsarbeid i bibliotek Siri Tidemann-Andersen, Det flerspråklige bibliotek.
Evaluering av FUP’s kurs i pedagogisk basiskompetanse v/ Tone Dyrdal Solbrekke Faglig leder FUP Utdanningskomiteen
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Det integrerte universitetssykehuset
Skolebasert kompetanseutvikling
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kort om Realfagsløyper
Kommunesektorens bruk av FoU
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsstøtte Forskningsbasert undervisning, studentaktiv forskning, forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) krever tilpassede bibliotektjenester. Forskningsbiblioteket skal være en infrastrukturtjeneste og en partner, med tett forbindelse til aktive forskningsgrupper

Hvem er kunden?

Utfordringer og oppgaver •Ressursbehov •Kompetanse- og personalbehov •Lisensavtaler for e-ressurser •Opphavsrett •Skreddersøm av tjenester •Undervisnings- og veiledningstjenester •Forskningsdokumentasjon, -registrering, - statistikk, OA og publiseringsstøtte •Prosjektstøtte

St.meld. 30 ( ) Klima for forskning Innst. S. nr 354 fra KUF-komiteen: ”Komiteen legger til grunn at deartementet vil komme tilbake med egen sak om hvordan UH-bibliotekene kan utvikles videre på best mulig måte, og at man sikrer ressurstilgangen for disse bibliotekene i tråd med nye og endrede oppgaver og forutsetninger.” Vel og bra – og når kommer saken?