Diabeteskofferansen Ledere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Motivasjon.
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ny i styret: Ombud i praksis Veiledningskurs i organisasjons- og styrearbeid.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Uke06 Sjette gang MODUL-2: Styringsansvar og systemlojalitet Situasjonsledelse og hvordan forebygge/korrigere de negative utfallene av vedtak og beslutninger?
- handlinger og holdninger
NESO Formannsskole Ledelse
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
Del 1: Selvinnsikt.
• (så): • Han følte seg ensom, så han gikk på kino. • (derfor): • Han følte seg ensom. Derfor gikk han på kino. • (siden): • Siden han følte seg ensom,
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
11. Legitimitet og makt Påstandene:
De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: I Seriøs (telisk): - Konsekvensorientert, målrettet, planstyrt, ønsker fremgang, er forsiktig,
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Om å skrive om litterære tekster
Morgendagens kompetanse
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Om organisasjoner.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Definere og velge hovedmål og delmål
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom / 2011 Helge Paulsen
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Teamarbeid / Belbins teamroller
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Fritid med Bistand.
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modellkommunene Hva er unikt?
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Caseoppgave 3 Gruppeledernes presentasjon.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Tor Arne Veie Fagrådgiver Sentral fagenhet for tvungen omsorg Brøset, St. Olavs hospital 360° risikovurdering og -håndtering [En ide, en plan og en modell]
Sett inn video fra Vimeo:
… du kan få mennesker til å vokse, hvis du vet hvem de er. Dr
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Suksesskriterier for Oppstartsbedrift: Definisjoner for Intervju
Ledelse.
Norges Musikkhøgskole
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Diabeteskofferansen 2010 - Ledere

Ulike lederstiler Dirigerende: Lederen er sterk, og kan tvinge igjennom ting. Visjonær: Lederen fokuserer på klarhet og kommunikasjon. Tilsluttende: Lederen vektlegger harmoni og relasjoner. Deltakende: Lederen er samarbeidende og demokratisk. Foregangsmannen: Lederen går foran gjennom å tilstrebe heroiske handlinger. Coachende: Lederen fokuserer på langsiktig utvikling og mentorskap. Diabeteskonferransen 2010

Ulike ledertyper Pådriveren: Iverksetteren: Som "den sterke" i lederteamet er pådriverens rolle å drive teamet framover. Denne lederen leder oppmerksomheten mot mål og tema for arbeidet og er gjerne resultatorientert. Pådriveren holder de andre på sporet. Denne lederen er gjerne utadvendt, usentimental og utålmodig, men kan også være dominerende, rastløs og uredd. Pådriveren diskuterer gjerne og blir fort irritert. Iverksetteren: Rollen er å få jobben gjort. Iverksetteren omsetter strategiske beslutninger til praktisk handling. Følgelig er denne lederen god til å organisere og setter planer effektivt og systematisk ut i livet. Iverksetteren er gjerne konservativ, pliktoppfyllende og behersket. Denne lederen er handlekraftig, men misliker gjerne nye og uprøvde ideer. 
 Diabeteskonferransen 2010

Ulike ledertyper Ressurssamleren: Idéskaperen: Innhenter og formidler andres ideer og ressurser. Liker ofte å utforske alt nytt, og har en egen evne til å få kontakt med mennesker. Kjennetegnes ved et stort kontaktnett og alltid mange jern i ilden. Ressurssamleren er gjerne flink til å lede forhandlinger - mye på grunn av at han er sosial, entusiastisk, nysgjerrig, ukonvensjonell og sjelden usikker. Kan imidlertid miste interessen og gløden når den første spenningen er over. 
 Idéskaperen: Diabeteskonferransen 2010

Ulike ledertyper Koordinatoren: Teamarbeideren: Å samordne teamets aktiviteter er koordinatorens hovedoppgave. Denne lederen evner gjerne å se teamets styrker og svakheter, og kan derfor få mest mulig ut av det potensiale som er i ledergruppen. Denne lederen har gjerne en sterk selvtillit, er stabil, kontrollert og realistisk. 
 Teamarbeideren: Denne rollen krever en person som kan skape et godt samarbeidsklima. Derfor må aun være omgjengelig og godt likt - en typisk "brobygger". Denne lederen skal dempe konflikter og motsetninger innad i teamet. Ofte er teamarbeideren avslappet og flink til å lytte - og ikke dominerende. I dette ligger at teamarbeideren må ha en vel utviklet sosial intellligens. Skyr gjerne konflikter. Diabeteskonferransen 2010

Ulike ledertyper Analytikeren: Ferdigstilleren: Står gjerne for en objektiv vurdering av alternativene ved problemer. Skal sikre kvalitet og forhindre feil gjennom grundig evaluering. Analytikeren er gjerne intellektuell, rasjonell og noe skeptisk av legning. Holder ofte litt avstand til mennesker, og kan oppfattes som "tørr" og kjedelig. 
 Ferdigstilleren: Diabeteskonferransen 2010

Ulike ledertyper Spesialisten: Har den nødvendige detaljkunnskapen andre mangler. Er gjerne svært opptatt av sitt fag, og dermed profesjonell og grundig. Finnes imidlertid ikke i alle team. En ledergruppe kan sjelden komponeres etter disse prinsippene - den består av de individene som allerede er der. Likevel: Kanskje finner du igjen sjefen din blant disse lederrollene?   Vær klar over at individene i en ledergruppe kan inneha flere forskjellige roller. En person med høy grad av selvinnsikt kan for eksempel være enten ressurssøker, teamarbeider eller pådriver. Diabeteskonferransen 2010