St. Edmunds vei i Ullern bydel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Inndeling av vegnettet
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Status Brakkerigger  Klubbinitiativet tok kontakt med LO Oslo. Vi skrev et brev hvor vi belyste våre utfordringer og bekymringer om brakkesituasjonen.
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Mulighetenes jorde……...
Den smertelige boligkøen i Bergen Nov 2007 Innlegg fra Bergen lokallag av NFU v/ Tom Skauge, leder.
”Blåbærskogen / Togskogen”
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Matrikulering av veigrunn og gråsoneveier
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Fradeling av boligtomt Jacob Sæthres veg 4 – Klage på avslag
5. oktober 2010 Kjetil Helland ByBo AS
Litt om Statens vegvesen
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Universell utforming i Mandal kommune.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Revidert disposisjonsplan for Torget. 1 Byråden for byutvikling innstiller til byrådet å fatte følgende vedtak: Forslag til revisjon av disposisjonsplan.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Forside.
Fjordbyplanen Program for Planarbeid Alternativstudier
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Foreningen for Miljøtunnel Mosseveien ca. 500 betalende medlemmer registrert i Brønnøysund dekker flere Vel også ’talsmann’ for trafikantene fra syd.
Rådet for funksjonshemmede i bydel Frogner og arbeid med universell utforming Rudolph Brynn Leder for Rådet for funksjonshemmede Bydel Frogner.
Side 1© Senter for statlig økonomistyring | Tittel på presentasjonen Behandling av usikkerhet i statlige prosjekter Frokostseminar 17. november 2006 Senter.
TEATERPLASSEN – GRØNLANDSKVARTALENE PLANSMIE I REGI AV BYDEL GAMLE OSLO OG PBE TEATERPLASSEN OG NYTT STATOILBYGG: BEHANDLINGSPROSESSEN Sigurd.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
nye boliger innen 2015.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
100 lure ord å lære.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Felles informasjonsmøte for befolkningen i Hallenskog
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Detaljreguleringsplan for Opstad Vest
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Reguleringsplan for skiarena med utfartsparkeringer på Solli Orientering for komité for teknikk, kultur og fritid
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Nesoddtangen Vel Årsmøte Pkt. 8 – Oppgaver for styret i neste periode Utbygging.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Forslag til reguleringsplan for Tømtebakken 5 Gjeldende regulering – fra 1922.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Årsmøte Sinsen Hagebys vel 25.mars 2015 Sinsen Kulturhus Kl
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
NYE TOMTER VALLANDSHAUGANE / VALLANDSÅSEN PRESENTASJON TIL FORMANNSKAPET 26. FEBRUAR 08. Nils Valland – Mikjelsgarden Eigedom AS Solveig Valland – Geoplan.
Orientering for Rådmann Einar Gaustad - Asker kommune 11. oktober 2007 Kl
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Arbeidsopplegg for Region vest
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Kurs i veiprosjektering GIS - Samarbeidet
Kurs i vegprosjektering 29/
Utskrift av presentasjonen:

Trafikkproblem i lokalmiljø Miljøgater og vegnormaler Einar Lillebye Nedre Abbediengen Vel

St. Edmunds vei i Ullern bydel Abbediengen stasjon Hoff stasjon

Flyfoto av del av St Edmunds vei

Opprinnelig forslag fra Oslo kommune Fortau = 2,75 m Kjøreareal = 6,00 m Sideareal mot hage = 1,00 m Total bredde = 9,75 m Foreslått hastighet: 30 km/t

Forslag fra Hoffaksjonen v/ Nedre Abbediengen Vel Sideareal mot trikk = 0,75 m Fortau = 2,00 m Kjøreareal = 4,75 m Sideareal mot hage = 1,00 m Total bredde = 8,50 m Foreslått hastighet: 30 km/t

Bystyrevedtak 07.12.2005: Sak 494 St Edmunds vei 37 – Reguleringsplan – Bolig, barnehage m.m. 3. Reguleringsbredde i St. Edmunds vei endres til totalt 8,50 m med følgende tverrsnitt: Kjørebane 4,75 m, skulder 0,50 m, fortau 2,50 m, sideareal/ vegetasjonsfelt/ snøopplag mot trikkegjerdet 0,75 m. 4. Som en del av byggesaksbehandlingen skal det vurderes om det kan være tilfredsstillende å opparbeide smalere veibredde eller annet tverrsnitt enn den foreslåtte reguleringen. 2. Bystyret ber byrådet vurdere om kommunens bruk av vegstandard skal bringes i samsvar med Revidert utgave av Håndbok 017, Veg –og gateutforming (1993) fra Statens vegvesen.

A1 Atkomstveger i boligområder fartsgrense 30 km/t Dette er veger som gir atkomst til boliger. I boligområder bør atkomst- vegene utformes som blindveger eller sløyfer. Blindveger bør ikke være lengre enn 250 m, mens sløyfer kan ha lengde inntil 600 m. Atkomstveger i bolig- områder bør utformes på de myke trafikanters premisser.

A1 Atkomstveger i boligområder fartsgrense 30 km/t Ingen krav til fortau!

Sa1 Samleveger i boligområder fartsgrense 50 km/t Samleveger i boligområder bør ikke være lengre enn 2 km, eller ha en trafikkbelastning på mer enn ÅDT 1 500. Samleveger i boligområder skal normalt utformes for 50 km/t, men kan på spesielle strekninger være tilpasset 30 og 40 km/t. Dette gjelder strekninger der det er mange myke trafikanter og dårlig separering, samt forbi barneskoler som ligger slik til at mange barn må krysse.

Sa1 Samleveger i boligområder fartsgrense 50 km/t Fortau etter behov!

Status Quo: - Endelig reg Status Quo: - Endelig reg.plan avviker fra vårt forslag ved at fortauet er flyttet. - Plan og bygningsetaten er tause. - Samferdselsetaten avventer at Vegdirektoratet skal ved ta ny håndbok 017. De vil da igangsette revisjon av kommunale normaler Sideareal mot trikk = 0,75 m Kjøreareal = 4,75 m Fortau = 2,50 m Skulder = 0,50 m Total bredde = 8,50 m Foreslått hastighet: 30 km/t

Hvordan kan vellene bli hørt. 1. Aksjoner politisk Hvordan kan vellene bli hørt? 1. Aksjoner politisk! I fagetatene er det liten hjelp å få. Overbevis bystyrepolitikere. I bydelen fikk vi liten støtte. 2. Argumenter faglig! Utarbeid faglige begrunnede motforslag. 3. Bruk pressen! Lokalpressen liker slike saker! 4. Ikke gi opp! Det er slitsomt og frustrerende. Gode argumentasjon vinner som oftest til slutt!

Hva kan de bidra med. 1. Praktisk og solidarisk støtte Hva kan de bidra med? 1. Praktisk og solidarisk støtte! Det er viktig å få støtte fra andre i en ensom kamp mot byråkratiet. 2. Erfaringsbank KUV bør samle eksempler som andre kan dra nytte av. 3. Seminarer Avholde seminarer som i denne i dag. 4. Medvirkning

Sluttappel: - Alle grunneiere må stå samlet! - Ikke gi opp!