NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai 2007. NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Advertisements

Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Barnevern – status pr Høsten 2009 Evaluering av daværende organisering av mottak og undersøkelse Mål for evalueringen: Å finne ny organiseringsmodell.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Prodekan bachelorutdanning IV
Master i Serviceledelse i Beijing
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai 2007

NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-, styringssystem og ordinære drift •Prinsipper for kvalitetssirkelen skal bidra til kvalitetskultur (God planlegging - god gjennomføring - evaluering og forbedring) •Systemet skal være mest mulig transparent for derigjennom stimulere til kvalitetsutvikling og medvirkning •Systemet skal være minst mulig byråkratisk

Oppbyggingen av kvalitetssystemet på NVH •NVH har inndelt kvalitetssystemet i seks kvalitets - områder med overordnet mål og ansvar. Hele systembeskrivelsen ligger på internett under ”Kvalitetssystemet”: Kvalitetsområder

De seks kvalitetsområdene •Styringskvalitet •Inntakskvalitet –De studentene som starter ved NVH •Program- og resultatkvalitet –Studieplan, undervisning og studentenes resultater •Internasjonalisering •Rammekvalitet –Undervisningspersonalet, bibliotektjenester, arbeidsmiljøet til studentene og studieavdelingens tjenester •PhD studiet

Strukturen i kvalitetssystemet •Kvalitetsområde 1(Ansvar og mål) •Nøkkelelement 1 (mål) –Aktivitet 1 (ansvar) –Aktivitet 2 (ansvar) •Nøkkelelement 2 (mål) –Aktivitet 1 (ansvar) –Aktivitet 2 (ansvar) –Aktivitet 3 (ansvar) Osv! Planlegging Evaluering ForbedringGjennomføring

SFA Institutt SU Planlegging Gjennomføring Forbedring Evaluering Blokkens rapport Styret Studiekvalitets rapport fra Rektor Studiekvalitets rapport fra SU Innspill fra VSU Utkast til studiekvalitetsrapport fra SFA Nøkkeltall/data Iverksettelse av tiltak UFEs rapport IU rapport Instituttets rapport Iverksettelse av tiltak på instituttnivå IU UFE blokk/studium

Prosessen rundt utviklingen av NVHs system (1) : Innstilling fra styringsgruppen for arbeidet med kvalitetsreformen ved NVH ble forelagt Styret : En prosjektgruppe startet arbeidet med å utvikle NVHs kvalitetssystem. Gruppen bestod av en representant fra hvert institutt og 2 studentrepresentanter. Kvalitetsrådgiver var leder. Ledergruppen var styringsgruppe : Prosjektgruppen leverte sin innstilling. Denne gikk på høring i organisasjonen og til alle studentene : Hovedtrekkene ble vedtatt av styret. Parallelt pågikk arbeidet med å utvikle en strategi for studiekvalitetsarbeidet ved NVH for tidsrommet Denne ble også vedtatt av styret.

Prosessen rundt utviklingen av NVHs system (2) : En prosjektgruppe ble etablert for å videreutvikle kvalitetssystemet til en elektronisk nettbasert håndbok. Prosjektgruppen bestod av administrerende direktør (leder), fire instituttledere, studiesjef og kvalitetsrådgiver (sekretær). VSU fikk utkastet til uttalelse før dette ble implementert på internett : Den elektroniske nettbaserte håndboken ble publisert på internett under tittelen: «Kvalitetssystem» : NVH fikk brev fra NOKUT om at NVHs kvalitetssikringssystem skal evalueres våren 2007.

Implementering og forankring h06 og v07 ”Handlingsplan for full implementering av kvalitetssystemet og forberedelser til NOKUTs besøk.” •Forankringsarbeid •Implementering av planlagte aktiviteter •Implementering av rutiner og sykluser •Utarbeiding/revidering av regelverk og informasjonsmateriell om systemet

Implementering og forankring h06 og v07 Eksempler: •Avholdt møter og seminarer på institutt, avdeling, utvalg, ulike studier, PhD studiet, ledelsesnivå samt allmøter om kvalitet og system. •Opprettet internasjonalt utvalg og fra høsten av inkludere IU som del av årlig syklus med studiekvalitetsrapport. •Fra høsten også inkludere UFE som del av syklusen. •Oppfølging av studiekvalitetsrapport som tema på styrings- dialogmøter mellom ledelsen og instituttene.

Implementering og forankring h06 og v07 Eksempler: •Revidert studieplanene på alle studiene og lagt disse frem for Styret. •Utviklet ny rutine for studie- og semesterplangodkjenning på alle studiene. •Gjennomført internasjonal fagevaluering på dyrepleierstudiet (ACOVENE), samt utarbeidet handlingsplan for oppfølging.

Implementering og forankring h06 og v07 Eksempler: •Gjennomført læringsmiljøundersøkelse på alle studiene v07. •Videreutviklet regelverk og rutiner rundt eksamen og sensur. •Implementert faste møter med studentkull og møtepunkter for undervisere på et studium.

Videreutvikling fra høsten 07 •Utvikle område 7: Etter og videreutdanning. •Følge opp forslag fra NOKUT.