Hvem er vi. Hvem er vi Visjon for samarbeid Gjennom langsiktig samarbeid gi framtidig valgsikkerhet og kompetanse på hvilke tiltak som gir: - bedre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ta livet og øyeblikket tilbake
Advertisements

Psykiske utfordringer ved MS
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Fysisk aktivitet og helse
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Mestring og forebygging av depresjon
Positive effekter av lønnsforskjeller innen organisasjoner? ISF, 6. mai 2009 Professor Bård Kuvaas Institutt for ledelse og organisasjon Handelshøyskolen.
Trenerrollen og motivasjon
Helse og sykdomsbegrepet
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
”Å lære å leve på jobben – å lære å jobbe med livet”
Mestring og forebygging av depresjon
Genetikk og livslykke Ellen Økland Blinkenberg
Overtrening En ikke planlagt reduksjon i prestasjonsevnen i fravær av sykdom og til tross for normalt eller økt treningsnivå. Skyldes for stor belastning.
Sammenhengen mellom somatisk sykdom og psykiske traumer hos barn
EXPERIMENTAL CONTROL OF NODALITY VIA EQUAL PRESENTATIONS OF CONDITIONAL DISCRIMINATIONS IN EQUIVALENCE PROTOCOLS UNDER SPEED AND NO-SPEED CONDITIONS ABULRAZAQ.
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
Diabetes - utbredelse og utfordringer
Avoidance Frode Svartdal Okt
Smertepsykologi, stress og frykt (- og sammenhenger mellom dem)
RME Nasjonal Konferanse
LÆRING Grunnleggende prosesser
ARBEIDSHELSE Registrering av stress-responser (metoder)
Et økende problem i skolen?
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Generelle muskulære plager uten tegn til somatisk sykdom
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Sykefravær og uføre Finnes det veier ut? Holger Ursin Unifob helse Universitetet i Bergen.
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Stress, utbrenning, mobbing
Trivsel, fravær, og turnover
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Forkjølelse Lege Rolf Møller
How is your health? (Norwegian Bureau of Statistics, 1995)
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
Kortisol, sykefravær og sammensatte lidelser
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Trening, oppmerksomhet og konsentrasjon 12. februar 2013 Trude Støver.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
1 HELSEPSYKOLOGI STRESS OG HELSE Hva er helse Hva er stress Hva er sammenhengen mellom stress og helse Roald Bjørklund, Høst-2003.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Spesialpedagogisk rådgivning
Emosjoner Espen Røysamb.
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Stress på arbeidsplassen kap 7
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Chronic obstructive pulmonary disease Pernille Sunde, Jannike Simonsen and Sara Staubo.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
Utholdenhetstrenings rolle i preventiv geriatri
Hva viser vår forskning med studenter
Irene W. Langengen
Rusmiddelavhengighet– et psykologisk perpspektiv.
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Hørselshemmede har et eget tilbud i psykisk helsevern. Hvorfor det?
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Elin M. Fjeldbraaten, Bedriftshelsetjenesten, Sørlandet Sykehus HF
Utskrift av presentasjonen:

Hvem er vi

Visjon for samarbeid Gjennom langsiktig samarbeid gi framtidig valgsikkerhet og kompetanse på hvilke tiltak som gir: - bedre helse - økt produktivitet - økt effektivitet - økt lønnsomhet

Fokusskifte Fra...... Fravær Nærvær Utbrent Påtent Doping & Thinking & draining training

Vårt fokus Innovasjonskraft Individ Organisasjon Helse

Fra Utbrent til Påtent – Mestring og Positivt Stress Hege R. Eriksen Senter for stress, søvn og helse HALOS Universitetet i Bergen www.halos.no

To ulike syn på stress Stress is good for you---- and your stress is good for me (Holger Ursin) Stress, det er fali det (Ludvig)

Kognitiv aktiverings teori om stress CATS (Ursin & Eriksen, 2004) Kroppslige Forandringer Belastning Krav Input Stress Stressor Stimulus Slitasje & Sykdom Tonisk Katabol Trening & Helse Fasisk Anabol 4 x stress Belastning - opplevelse av situasjonen (ubehag) avhengig av tolkning- Kroppslig reaksjon (svette, HR etc.) - Kan oppleves (stress rapport, - ubehag, hr etc) Ursin, H., and Eriksen, HR. (2004) The cognitive activation theory of stress. Psychoneuroendocrinology, 29, 567-592.

Kognitiv aktiverings teori om stress Bearbeiding/filtrering av krav Kroppslige Forandringer Hjernen - filtere (tolkning) 1) Møte vanskligheter med det er ikke farlig, “bagatellisere” Ikke bra å styre med bind for øynene Psyk. Forsvar setter inn ved trussel Lyve oss bort fra virkeligheten vri på sannheten pynte på tallene Normalt, men farlig, kan gå galt hvis vi ikke ser sannheten. Løve Flyvere, Påskefjellet, Røyk (enkelte går utover helsen) Grupper: styrker hverandre, urealistiske håp, ikke noe galt (norsk næringsliv - de samme menneskene i alle styrer…) Pearl Harbor, Hawaii, 7. Des. 1941 Alle på vakt, Japanske stillehavsflåten borte, til havs for angrep på amerikansk base? Pearl Harbor ikke nevnt. Stor avstressing og ro. Støttet hverandre. Ubåt observert utenfor Honolulu - avfeid. Ingen japansk ubåt uten andre fartøyer. Neste dag radarøvelse. Etterpå “flekker igjen”. God helg. Bomber smalt, høytalere ..”this is not an exercise, this is real….” Lytt til alle også de med ubehagelige meldinger. For mange positive medarbeidere kan være farlig. Må ha noen edru også. Trenger ledere som plukker opp signaler tidlig nok - kursforandring! Skal være noen misfornøyde i org. utvikling og omstilling Motforestillinger, kritikk Andre: selvtillit, trygghet, lytter 2 vurderingsprosesser: Av trussel/belastning. 1) basert på tidligere kunnskap om stimulus, hva pleier å følge i kjølvannet (klaasisk betigning) -stimulus forventning 2) Tar hensyn til hva vi vet om hvilke handlinger som er mulige. Hvor godt kommer resultatet til å bli (instrumentell læring) -responsforventning Mestring: Positiv og negativ responsutfallsforventning Læring, planlegging. Generaliserer begge veier. Vi lagrer sammenhenger mellom stimuli og mellom det vi gjør og det som skjer. Kollega som stormer inn åpner min nederste skuff - sjokolade. Belastning Stimulus forventning (forvrengt) Slitasje & Sykdom Tonisk Katabol Trening & Helse Fasisk Anabol Responsforventning Ursin, H., and Eriksen, HR. (2004) The cognitive activation theory of stress. Psychoneuroendocrinology, 29, 567-592.

Psykologisk forsvar

Responsforventninger Mestring: Positiv responsforventning Mine strategier gir et positivt resultat Hjelpesløshet: Ingen responsforventning Jeg vet ikke resultatet av mine strategier Håpløshet: Negativ responsforventning Uansett hva jeg gjør så blir resultatet negativt

Positiv responsforventning

Stress respons Alarm, aktivering, subjektiv opplevelse av belastning og stress respons Kroppslige Forandringer Hjernen - filtere (tolkning) 1) Møte vanskligheter med det er ikke farlig, “bagatellisere” Ikke bra å styre med bind for øynene Psyk. Forsvar setter inn ved trussel Lyve oss bort fra virkeligheten vri på sannheten pynte på tallene Normalt, men farlig, kan gå galt hvis vi ikke ser sannheten. Løve Flyvere, Påskefjellet, Røyk (enkelte går utover helsen) Grupper: styrker hverandre, urealistiske håp, ikke noe galt (norsk næringsliv - de samme menneskene i alle styrer…) Pearl Harbor, Hawaii, 7. Des. 1941 Alle på vakt, Japanske stillehavsflåten borte, til havs for angrep på amerikansk base? Pearl Harbor ikke nevnt. Stor avstressing og ro. Støttet hverandre. Ubåt observert utenfor Honolulu - avfeid. Ingen japansk ubåt uten andre fartøyer. Neste dag radarøvelse. Etterpå “flekker igjen”. God helg. Bomber smalt, høytalere ..”this is not an exercise, this is real….” Lytt til alle også de med ubehagelige meldinger. For mange positive medarbeidere kan være farlig. Må ha noen edru også. Trenger ledere som plukker opp signaler tidlig nok - kursforandring! Skal være noen misfornøyde i org. utvikling og omstilling Motforestillinger, kritikk Andre: selvtillit, trygghet, lytter 2 vurderingsprosesser: Av trussel/belastning. 1) basert på tidligere kunnskap om stimulus, hva pleier å følge i kjølvannet (klaasisk betigning) -stimulus forventning 2) Tar hensyn til hva vi vet om hvilke handlinger som er mulige. Hvor godt kommer resultatet til å bli (instrumentell læring) -responsforventning Mestring: Positiv og negativ responsutfallsforventning Læring, planlegging. Generaliserer begge veier. Vi lagrer sammenhenger mellom stimuli og mellom det vi gjør og det som skjer. Kollega som stormer inn åpner min nederste skuff - sjokolade. Belastning Slitasje & Sykdom Tonisk Katabol Trening & Helse Fasisk Anabol Forsvar Mestring Ursin, H., and Eriksen, HR. (2004) The cognitive activation theory of stress. Psychoneuroendocrinology, 29, 567-592.

Alarmen Alarmen går når forventninger ikke møtes Til nye stimuli Når noe mangler Når det er en homeostatisk ubalanse Når det er en trussel mot organismen Alarmen oppstår når det er et misforhold mellom SET-VERDI og AKTUELL- VERDI

Kognitiv aktiverings teori om stress Kroppslige Forandringer Hjernen - filtere (tolkning) 1) Møte vanskligheter med det er ikke farlig, “bagatellisere” Ikke bra å styre med bind for øynene Psyk. Forsvar setter inn ved trussel Lyve oss bort fra virkeligheten vri på sannheten pynte på tallene Normalt, men farlig, kan gå galt hvis vi ikke ser sannheten. Løve Flyvere, Påskefjellet, Røyk (enkelte går utover helsen) Grupper: styrker hverandre, urealistiske håp, ikke noe galt (norsk næringsliv - de samme menneskene i alle styrer…) Pearl Harbor, Hawaii, 7. Des. 1941 Alle på vakt, Japanske stillehavsflåten borte, til havs for angrep på amerikansk base? Pearl Harbor ikke nevnt. Stor avstressing og ro. Støttet hverandre. Ubåt observert utenfor Honolulu - avfeid. Ingen japansk ubåt uten andre fartøyer. Neste dag radarøvelse. Etterpå “flekker igjen”. God helg. Bomber smalt, høytalere ..”this is not an exercise, this is real….” Lytt til alle også de med ubehagelige meldinger. For mange positive medarbeidere kan være farlig. Må ha noen edru også. Trenger ledere som plukker opp signaler tidlig nok - kursforandring! Skal være noen misfornøyde i org. utvikling og omstilling Motforestillinger, kritikk Andre: selvtillit, trygghet, lytter 2 vurderingsprosesser: Av trussel/belastning. 1) basert på tidligere kunnskap om stimulus, hva pleier å følge i kjølvannet (klaasisk betigning) -stimulus forventning 2) Tar hensyn til hva vi vet om hvilke handlinger som er mulige. Hvor godt kommer resultatet til å bli (instrumentell læring) -responsforventning Mestring: Positiv og negativ responsutfallsforventning Læring, planlegging. Generaliserer begge veier. Vi lagrer sammenhenger mellom stimuli og mellom det vi gjør og det som skjer. Kollega som stormer inn åpner min nederste skuff - sjokolade. Belastning Slitasje & Sykdom Tonisk Katabol Trening & Helse Fasisk Anabol Forsvar Mestring Ursin, H., and Eriksen, HR. (2004) The cognitive activation theory of stress. Psychoneuroendocrinology, 29, 567-592.

Kognitiv aktiverings teori om stress Kroppslige Forandringer Hjernen - filtere (tolkning) 1) Møte vanskligheter med det er ikke farlig, “bagatellisere” Ikke bra å styre med bind for øynene Psyk. Forsvar setter inn ved trussel Lyve oss bort fra virkeligheten vri på sannheten pynte på tallene Normalt, men farlig, kan gå galt hvis vi ikke ser sannheten. Løve Flyvere, Påskefjellet, Røyk (enkelte går utover helsen) Grupper: styrker hverandre, urealistiske håp, ikke noe galt (norsk næringsliv - de samme menneskene i alle styrer…) Pearl Harbor, Hawaii, 7. Des. 1941 Alle på vakt, Japanske stillehavsflåten borte, til havs for angrep på amerikansk base? Pearl Harbor ikke nevnt. Stor avstressing og ro. Støttet hverandre. Ubåt observert utenfor Honolulu - avfeid. Ingen japansk ubåt uten andre fartøyer. Neste dag radarøvelse. Etterpå “flekker igjen”. God helg. Bomber smalt, høytalere ..”this is not an exercise, this is real….” Lytt til alle også de med ubehagelige meldinger. For mange positive medarbeidere kan være farlig. Må ha noen edru også. Trenger ledere som plukker opp signaler tidlig nok - kursforandring! Skal være noen misfornøyde i org. utvikling og omstilling Motforestillinger, kritikk Andre: selvtillit, trygghet, lytter 2 vurderingsprosesser: Av trussel/belastning. 1) basert på tidligere kunnskap om stimulus, hva pleier å følge i kjølvannet (klaasisk betigning) -stimulus forventning 2) Tar hensyn til hva vi vet om hvilke handlinger som er mulige. Hvor godt kommer resultatet til å bli (instrumentell læring) -responsforventning Mestring: Positiv og negativ responsutfallsforventning Læring, planlegging. Generaliserer begge veier. Vi lagrer sammenhenger mellom stimuli og mellom det vi gjør og det som skjer. Kollega som stormer inn åpner min nederste skuff - sjokolade. Belastning Slitasje & Sykdom Tonisk Katabol Trening & Helse Fasisk Anabol Forsvar Mestring Ursin, H., and Eriksen, HR. (2004) The cognitive activation theory of stress. Psychoneuroendocrinology, 29, 567-592.

Langvarig sykefravær i Norge Diagnosekategorier, 2001 Trygdestatistisk årbok 2002, tabell 6.16

Subjektive helseplager Ingen objektive funn, eller sterkere plager enn det som tilsvarer de objektive funn Muskelsmerter, mage-tarm-plager, “pseudo-neurologi” (trett, slapp, humør, svimmel) Hyppige hos den vanlige, arbeidsdyktige befolkning Hyppig årsak til sykmelding Ca 40 % av langvarig sykmelding og 40 % av permanent uførhet

Subjektive helseplager: ny sykdom? Fibromyalgia, Chronic Low Back Pain, Myalgic Pain, Epidemic Tiredness, Chronic Fatigue Syndrome, Stress, Burnout, Multiple Chemical Sensitivity, Organic Solvents, Magnetism, Radon, Computer Screen Sickness, Sick Houses, Gulf War Syndrome 1991, Shell Shock 1914-18, Constipation, Irritable Colon, Asthenia, Neurasthenia, Amalgamism

Subjektive helseplager er hyppige Forekommer særlig i arbeids situasjoner som kjennetegnes ved: - dårlig læringsklima - lav grad av mestring og høy grad av opplevd arbeidsbyrde

Muskelsmerter high coping here is instrumental mastery oriented coping and the individual score high on positive response outcome expectancy, low on no response outcome expectancy, and low on negative response outcome expectancy. The Coper generally consider the problem a challenge and consider different solutions to the problem. While the low copers are owerwhelmed by the problem, are pessimistic about the outcome, they resign to the sitation, they try to avoid difficult situations, and are just awaiting the consequences. High Demands are here: Working fast, working hard, excessive work, insufficient time to work, and conflicting demands. Eriksen, H.R., and Ursin, H. Subjective health complaints; is coping more important than control? Work and Stress 1999, 13(3), 238-252

ILLNESS DISEASE GENETICS ENVIRONMENT

Stress Myter ”WHATEVER” Brain Load Stress Response Stimulus expectancy Alarm Activation ”WHATEVER” Brain Load Stress Response Stress Stressor Stimuli Stimulus expectancy Training “Strain” Brief Anabolic Sustained Catabolic Response outcome expectancy

Stress Myter ” STRESS” Load Stress Response Stimulus expectancy Alarm Activation Load Stress Response ” STRESS” Stress Stressor Stimuli Stimulus expectancy Training “Strain” Brief Anabolic Sustained Catabolic Response outcome expectancy

X X X = Stress Myter ” STRESS” Load Stress Response Stimulus Alarm Activation Load Stress Response Stress Stressor Stimuli Stimulus expectancy X = Training Strain ” STRESS” X X Brief Anabolic Sustained Catabolic Response outcome expectancy Illness/disease

Behandling og Forebygging Fysisk trening Stress mestring trening Kombinerte programmer (”Riktig kroppsbruk”) Organisasjons-rettede tiltak Kontrollerte forsøk: - Effekt på subjektive faktorer Eriksen et al. (2002). Improving subjective health at the worksite: A randomized controlled trial Occupational Medicine, 52, 383-391