Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJonathan Holte Endret for 9 år siden
2
How is your health? (Norwegian Bureau of Statistics, 1995)
3
Mortality (Norwegian Bureau of Statistics, 1995)
4
Langvarig sykefravær i Norge Diagnosekategorier, 2001 Trygdestatistisk årbok 2002, tabell 6.16
5
60.055.050.045.040.035.030.025.020.015.010.0 5.00.0 200 100 0 Std. Dev = 8.22 Mean = 10.9 N = 961.00 Helseplager siste 30 døgn
6
Subjektive Helseplager - Forekomst Norden 1993 Tretthet 51% Hodepine42% Angst/depresjon37% Korsrygg smerter35% Arm/skulder smerter33% Eriksen et al., 1998. Prevalence for subjective health complaints in the Nordic European countries in 1993. Europ. J. of Public Health, 8, 294-298
7
Kognitiv aktiverings teori om stress Belastning Kroppslige Forandringer Slitasje & Sykdom Tonisk Katabol Trening & Helse Fasisk Anabol Forsvar Mestring Ursin, H., and Eriksen, HR. (2004) The cognitive activation theory of stress. Psychoneuroendocrinology, 29, 567-592.
8
Muskelsmerter Eriksen, H.R., and Ursin, H. Subjective health complaints; is coping more important than control? Work and Stress 1999, 13(3), 238-252
9
Arbeidsmiljøloven § 12 Arbeidstaker skal ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger Arbeidstaker må kunne utvise aktsomhet og ivareta sikkerhet
10
Arbeidstakeren sikres Nødvendige hjelpemidler Mulighet for faglig og personlig utvikling Selvbestemmelse, faglig ansvar Skal unngå ensformig arbeid og arbeidstakt styrt av maskiner og samlebånd Variasjon i arbeid og kontakt med andre Sammenheng mellom produksjonskrav og resultater
11
Er stress effekten farlig? Ubehagelig ikke det samme som farlig Farlig hvis den nedsetter prestasjon i farlig situasjon Skadelig for organismen hvis vedlikeholdt, uten hvile og uten av/om kobling (Sluiter 1999) Organisk sykdom Subjektive helseplager
12
10% av arbeidstakerne - 80% av sykefraværet Høy risiko kjennetegnet ved Manuelt arbeid Lav utdanning Dårlig helse og mye helseplager Lav jobb tilfredshet Redd for å miste jobben Synes det er ubehagelig å være borte Tveito et al. (2002). Room for everyone in working life? 10% of the employees – 82 % of the sickness leave. Norsk epidemiologi, 12, 33-38
13
Behandling/Forebygging Fysisk trening Stress mestrings trening Kombinerte programmer (”Riktig kroppsbruk”) Organisasjons-rettede tiltak Kontrollerte forsøk: Effekt på subjektive faktorer Eriksen et al. (2002). Improving subjective health at the worksite: A randomized controlled trial Occupational Medicine, 52, 383-391
14
Stresset - jeg ? Det er ikke så morsomt lenger Det hjelper ikke hva jeg enn gjør Alt jeg gjør går galt Angst Depresjon Sover dårlig, våkner tidlig, holder ikke døgnrytmen Ute av form, trett, ukonsentrert Irritabel, mer aggressiv enn vanlig Greier ikke å holde måte med alkohol, kaffe, medikamenter eller røyk Spiser for mye, for lite, eller gale ting til gale tider
15
Mestrende menneskers minneregler Ikke vær redd for å arbeide Ikke vær redd for normale reaksjoner i kroppen Hold deg i god fysisk form Ta deg tid til det du vil ha tid til Hold fast døgnrytme Finn ut hva dine mål er; Ranger dem, hold fast ved dem eller velg å forandre dem bevisst – si i fra!
16
Mestrende menneskers minneregler Finn ut hvordan din situasjon egentlig er Finn ut om det egentlig er noe du vil forandre og hvordan det skal forandres eller forandre dine mål Ikke skjell ut deg selv, helst ikke andre heller Spis slik som Norum sier
17
Tiltak
18
Imagined history of LBP (Deyo, 1993) Intervention Outcome assessed Time Pain Severity
19
Sykefraværsdager (Victoria Telle Hjellset, Hovedfagsoppgave Norges Idrettshøgskole, 1999)
20
Sykefraværsdager (Victoria Telle Hjellset)
21
Sykefraværsdager (Victoria Telle Hjellset) Halvårige perioder (1= vår ‘95, 2 = høst ‘95, ….., 8 = høst ‘98)
22
More likely history of LBP (Deyo, 1993) Intervention Outcome assessed Time Pain Severity
24
It ain’t so much the things we don’t know that gets us into trouble. It’s the things we know that just ain’t so (in Gilovich, 1993).
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.