Mapper og mappemetodikk Keiserens nye klær?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Skole – hjem samarbeid.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
FYR Ny GIV
En måte å lese Bibelen på
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
VURDERING.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hva er Fronter.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Sensorenes rolle.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
UTDANNINGSVALG.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
VURDERING Musikk trinn.
Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid..
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Arkivskuff eller læringsarena?
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning Mattias Øhra DIGITALE LÆREMIDLER Av Høgskolelektor Mattias Øhra Prosjektleder.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Lærerutdanning Lærerutdanning Mattias Øhra Mattias Øhra 04 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper IKT og nye læreprosesser Prosjektet IKT og.
Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold Høgskolelektor i pedagogikk Kultur og kommunikasjon i det hyperkomplekse samfunn.
IKT og nye læreprosesser
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Evaluering og mappevurdering
Mattias Øhra 2002.
Utskrift av presentasjonen:

Mapper og mappemetodikk Keiserens nye klær? Er det kommet en ny metodikk bare fordi vi kan se bildet av en mappe? Er det nye læringsprosesser og arenaer, eller er det forkledt tradisjonell undervisning? Hvem er jeg? Fortelle om IKT-prosjektet med digitale mapper Kristin Læret © 2005

Sokrates om skriftspråket Fra dialogen Faidros (Platon). I en Platons dialoger med fiktive samtaler lar han Sokrates beklage seg over ungdommen som ikke lenger lærer seg tekster utenat, men fusker gjennom å lese dem. ”For denne oppfinnelse (skriften) vil skape glemsel i lærlingenes sjel ved at minnet forsømmes. Av tillit til skriften vil de hente sitt minne utenfra, fra fremmede tegn, ikke innenfra, fra dem selv. Så ikke et minnets, men et påminnelsens middel har du oppfunnet. Og du bibringer lærlingene ikke visdommens sannhet, men dens skinn. Mangt vil de høre - uten undervisning, så mangt vil de tro seg mene skjønt de er menings-løse, for det meste. Og ubehagelig blir deres omgang, da de ikke er blitt vise, men skinnvise”. Skremselen for nye ting Kan det være med på å begrense egen utvikling? Kan man takke nei til teknologien? Har vi fått et klasseskille i norsk skole på IKT? Minne ble ikke forsømt med skriften, men minnet fikk et verktøy som gjorde at ting kunne huskes enda bedre. På samme måte er ikke IKT noen fare for at skrift, læring, samtaler, samarbeid og læreren blir overflødig. Erfaringen viser bare at vi har fått et verktøy som kan bedre arbeidssistuasjonen på flere områder, men vi må bruke det der hvor det kan være med på å skape økt motivasjon og læring. Læreren blir ikke borte, men lærerrollen endres til å mer veileder i samarbeidspartner i tillegg til fortsatt å være underviseren/foreleseren IKT fag eller verktøy - Hvordan gjøre IKT usynlig

Arkivskuff eller læringsarena? Kolleksjon Seleksjon Refleksjon Dokumentasjon Produkt kontra prosesser Læringsarena sett i et sosiokulturelt læringsmiljø – åpenhet og samarbeid - opera Olga Dysthe om mapper

Hvem er mappa tilgjengelig for? Hvem bestemmer Hva er målet med mappa? Lærere, medelever, foreldre, rektor, skolen, verden Stortinget, kommunen, rektor, lærere, foreldre, elever Vise alt, vise noe, vise det beste, vise progresjon….

Mål – hva/hvordan/hvorfor Kjennskap til mål er utgangspunktet for alt arbeid Kunnskapsmål Sosiale mål Egne mål Gruppemål? - løkkeskrift / dobbeltkonsonant / tegnsetting / sjangerlære / gangetabellen - si noe i timen, komme med forslag , ta imot kritikk, gi ordentlig kritikk, gi ros, lytte, la andre prate - Jeg trenger mer trening i…. - gruppearbeid: smørbrødliste med mål, velg noen…

Analog mappe versus digital mappe

Analog Ringperm Plastmappe Boks Digital Lokalt på maskinen Diskett, cd-rom, usb LMS Nettsteder med passord Åpne nettsteder på Internet

Hvorfor velge digitale mapper? Lettere organisering Større samarbeidsmuligheter Reelle mottagere Større responsgruppe Bruk av multimediale verktøy L97 og Stortingsmelding 30 Økt digital dannelse Nasjonale prøver og eksamen med IKT

Digital organisering

Oppgaver og respons Hvor mange arbeider og typer arbeider skal inn i mappa? Hvor mange ganger kan et arbeid bearbeides? Form på tilbakemelding fra lærer? Respons elev – elev? Kommer an på fagets og lærerens egenart – vise etterpå norsk / KRL / praktiske fag / teoretiske fag – muntlige fag/ skriftelige fag Frem til presentasjonsmappa skal ferdigstilles Word (spor endringer), mail, papirutskrift, POS – prosessorientert skriving

Digitale mapper i praksis Studentportaler Dagens 1.klasse Min gamle studentmappe / presentasjonsmappe Lærernes portaler Teamportal Fagportaler Kontrollportal Ulike elver Ulike mapper Ulike fag Ulike lærere Ulike skoler MESTRING Differensieringsaspektet !!!

Elevmedbestemmelse i praksis Frihet til å bestemme pensum *** Frihet til å bestemme problemstilling/tema Frihet til å bestemme dokumentasjonsform Frihet til å bestemme arbeidsform Frihet til å bestemme arbeidstidspunkt DIFFERENSIERINGSPERSPEKTIVET – ULIKE mapper i ulike FAG Espen tar pytten & jesus, Kristin tar fllorence og renessansen Novellepensum….. Valgfrie noveller Novellepensum…. Valgfri dokumentasjonsform…. Chat…analyseemner osv Espen snakker om arbeidsform, tar frem KRL-sidene, pensum/arbeidstidspunkt, grupper kontra individuell

Hypertekst og samarbeid Karmakongen Hypertekstnovelle *** Bildebokstedet Fagbok for barn Norsk Mellomkrigsromaner Kroppsøving - Årsplan Pedagogikk - Involveringspedagogikk NSM – Ressursutnytting Musikk - Musikkhistorie Mye norskfaglig… men… For ikke å glemme alle undervisningsoppleggene som har blitt laget i absolutt alle fag

Digitale mapper som egenproduserte læremidler Undervisningsopplegg for skoleklasser Trafikkopplæring og Drivhuseffekten Årsplaner i gym Spill og oppgaver for elever/studenter Grammatikkdrill Matematikkspill om Jesu liv Alternative presentasjoner Digital tidslinje (renessansen) Pythagoras’ liv i tegneserieformat Ressurssider for spesielt interesserte Kunst og religion; Maria i kunsten

Vi har erfart at…. transparente, nettbaserte mapper åpner for samarbeid, og at hypertekstualitet er et konkret bidrag til å gjøre digitale mapper kollektive og dialogiske. mulighetene for å forbinde tekster og resonnement til hverandre gjør at hele studentgrupper kan være i konstant dialog og bygge på hverandres kunnskap. Ved siden av elevmedvirkning og differensieringsaspektet er hypertekst vikt…man leser mer

Learning managment system LMS Learning managment system

LMS – It’s learning

Muligheter Skjerme de yngste elevene i en digital setting Enklere å få foreldre til å samarbeide pga et lukket system Et sted for sensitivt materiale ?

Begrensninger Mindre åpenhet Mindre rom for samarbeid Mindre læring mer management LMS’et blir styrende Koster penger Hvor blir det sosiokulturelle av?

”Åpne mapper i lukkede rom” It’s learning har sine web-mapper Kan sees av alle Classfronter har web-fronter Koster ekstra Classfronter kan ta .html-filer Kan sees av alle med passord

Andre spørsmål? Neste gang 25.mai -05, Geir Winje: Årsplanlegging med vekt på elevmedvirkning 01.juni -05, Tor Arne Wølner: Konkretisering av hvordan de ulike fagenes mapper kan bygges opp i It’s learning