Egenproduserte læremidler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Velkommen til presentasjon av Multi!
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Et digitalt læremiddel i matematikk for 8.–10. klasse.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Statistikk og sannsynlighetsregning
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Utvidelser av tallområdet:
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
«Raskt til kjernen av fagstoffet»
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Tidlig innsats i matematikk
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Saksliste Skolens mobbeplan Sosiale mål Trivselsundersøkelsen
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Skole/hjem samarbeid.
Velkommen til foreldremøte!
Lesing og lesestrategier
Sannsynlighet og kombinatorikk
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Info om barn og begreper
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Foreldrekurset Matematikk – spillene. Nettsteder:
Plan for 1.klasse Uke 1 4. – 8. januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Norsk Samling 2 Norsk Gym 3 MatteEngelsk Samfunnsfag Norsk 4 MatteK&HMusikkMatte.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon Lenden - ressurssenter En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Elevens arbeidsmiljø.
Velkommen til foreldremøte!. Agenda:  Tredelt møte  Oppstarten  Generell info  Lekser  Ukeplan  Fagene norsk og matematikk  Foreldrekontakter.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2d
Algebra er bra – hva er algebra?
Velkommen til foreldremøte i 2a
Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
På skolen i morgen skal vi
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Velkommen til foreldremøte i
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Norsk for nyankomne barn
Velkommen til 2. klasse Siri.
Utskrift av presentasjonen:

Egenproduserte læremidler Læremiddelkunnskap i Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) 2008

Læringsmål Studiet skal gi studentene kunnskap og innsikt som gjør dem i stand til å kunne vurdere ulike læreverk og andre læremidler på grunnlag av faglig kunnskap og innsikt HiNT 2008

Oppgave Lag et læremiddel som skal fremme elevenes ferdigheter i lesing/skriving på småskoletrinnet. Gjør greie for hensikten med og bruken av produktet. eller Lag et matematikkspill. Spillet skal kunne brukes på småskoletrinnet. Gjør greie for hensikten med spillet og hvordan det kan brukes. HiNT 2008

Produktene HiNT 2008

Idé: Lene og Kristoffer Las Vegas Multiplikasjon, addisjon. Kast en terning inn i spillbrettet. Multipliser øynene på terningen med tallet du treffer. Det gjelder å samle størst sum. Differensiere ved å addere tall og øyne bruke 1 – 3-terninger kun notere tallet man treffer. Det kan lages flere sett bunnplater til brettet, f. eks. med bokstaver. Målet kan være å samle bokstaver som danner ord. Laget som spiller til seg flest ord, vinner. Idé: Lene og Kristoffer HiNT 2008

Idé: Reidun, Hege, Randi Kristin og Janne Geometri-lotto Tall, geometri, måling, areal. Kast terningen to ganger. Multipliser eller adder tallet på terningen. Den med høyest sum, kaster form- og fargeterningene. Det gjelder å få en kombinasjon som stemmer med eget brett. Lykkes man, kan man legge formen på brettet. Ei av sidene på terningen gir fritt valg. Differensiere ved å bruke 1 – 3-terninger bruke terninger med bare form og farge bruke bare fargeterning. Omrisset på formene kan markeres taktilt. Man kan regne ut arealet på figurene . Idé: Reidun, Hege, Randi Kristin og Janne HiNT 2008

Par i par Språklig bevissthet, forberedelse til lesing Finn par som rimer. Kan spilles på flere måter: Memory, Svarteper, m.fl. Differensiere ved å bruke bare bilder, ikke ord læreren sier ordet, eleven finner riktig kort Bildene kan hentes fra nettet eller klippes ut av magasiner. Idé: Anette og Mads HiNT 2008

Mattespill Elevene lager kort med tall og regnesymbolene. Tallkortene har tallsymbol, skriveretning og mengde. Mengdene er markert som på en terning. Regnesymbolkortene har en annen bunnfarge enn tallkortene. Legg kortene med bildesiden ned. Trekk to tallkort og ett som viser regnemåte. Regn ut svaret. Differensiere ved å bruke bare addisjon bruke lave tall Ved subtraksjon kan svaret bli negativt. Samtal om dette. Idé: Monica, Ragnhild, Maria og Nina HiNT 2008

Kristin Fahlstrøm (høgskolelektor) Faglærere: Kristin Fahlstrøm (høgskolelektor) Anne-Lise Sandnes Voll (høgskolelektor) Tore Heggem (førsteamanuensis) Presentasjon: Ingvild Sørensen (Daglig leder ved Læringsloftet) HiNT 2008