Livet i havet – vårt felles ansvar En “praktisk” innføring i regelverket om fangstsertifikater Seniorrådgiver Gunnstein Bakke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Informasjonsflyt i havfiskeflåten. Havfiskeflåten drifter året rundt over alt •Skagerrak •Nordsjøen •Norskehavet •Barentshavet •”Ishavet” •Vest av de.
Sivilombudsmannens menneskerettighetsmandat
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Denne dokumentasjonen kan dere hente ut på
Intelle Service Kontrakt
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
Forstandere i trossamfunn
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Innhold: Kommunens ansvar ved kjøp av tjenester Gjeldende avtaler innenfor helse – og renholdstjenester Gjennomgang av gjeldende avtaler etter ”Adecco-saken”
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Livet i havet – vårt felles ansvar Muligheter for sporing av taretrålere Seniorrådgiver Jens Altern Wathne Trondheim 18.september 2013.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Releasedokumentasjon versjon 6.1 – Vedlegg –Begrenset tilgang til brukere uten sertifikat Hvis følgende innstillinger er satt for leverandøren:
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
Brukernes time 2009 referat.  Brukerne har lite bevisst forhold til hva brukergruppen kan brukes til og gruppens mandat.  Når kunder og leverandør er.
Livet i havet – vårt felles ansvar SKOLEKVOTER Elisabeth Borthen 2007.
Livet i havet – vårt felles ansvar SKOLEKVOTER v/ Elisabeth Borthen
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
electronic information
Budsjettarbeidet i 2005 Arbeidet i DKFU i forbindelse med budsjettet Strategi ved inngangen av året Historikk fra 2005 Konkrete resultater oppnådd Utgangspunkt.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Lokal arbeidstidsavtale
Innlevering og behandling av listeforslag ved stortingsvalg v/ Siri Dolven Bystyrets sekretariat, Oslo kommune Kommunal- og regionaldepartementets valgkonferanse.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
ArrangeIT Webbasert system for å håndtere påmelding og fakturering ved ulike typer arrangementer.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Krav om Fangstsertifikater fra EU “COUNCIL REGULATION (EC) No 1005/2008 of 29 September 2008 establishing a Community system to prevent, deter and eliminate.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Informasjon fra Tolletaten Liv Rundberget, TOD/TV-Stab Utvalget for internasjonal handelsforenkling- Oslo 09.mars 2016.
SAMARBEIDSMØTE Dokumentasjon i forbindelse med retur av hjelpemidler fra kommunene.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Utsatt mva Liv Kristin Rundberget Toll/Skatt-prosjektet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Juristsamling - Ålesund
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Mottakskontroll av fiskeråstoff til klippfisk Ålesund 2019
Dialogmelding lege - lege
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Livet i havet – vårt felles ansvar En “praktisk” innføring i regelverket om fangstsertifikater Seniorrådgiver Gunnstein Bakke

Praktisk innføring, tema 1. Historikk 2. Aktørenes roller og forholdet mellom dem • Fisker og mottaker / kjøper • Salgslaget • Mottaker / kjøper, produsent og eksportør • Eksportøren selv • Forholdet mellom eksportør og importør • Fiskeridirektoratet 3. Hvem er eksportør og importør ? 4. Tidsfristene 5. 3.landsfisk, lager- og produksjonserklæring 6. Hva skjer med dokumentene som utstedes ? 7. Hva skjer i andre land utenfor EU ? 8. Kontroll, i EU og i Norge Livet i havet – vårt felles ansvar

Historikk • 2006/2007, EU publiserer de første forslagene, endelig forslag i oktober 2007 • 29 september 2008, reglene vedtas • 28 – 29 november 2008, første møte Norge – EU • 3 september 2009 signeres avtale Norge – EU • 22 oktober 2009 vedtar EU implementeringsreglene • Arbeidet med implementeringsreglene i EU har tatt mye lengre tid enn først antatt • Februar 2009, salgslagene pålegges å utstede sertifikater - Derfor er vi kommet så langt som vi er…………

Fisker og mottaker/kjøper • Fullstendig og korrekt utfylt seddel • Straks landingen er fullført • Umiddelbar innsending • Ingen nye regler utover at skippers navn skal oppgis på seddelen - Blir foreslått når forslag om endringer i forskrift om landings- / sluttseddel legges frem

Salgslaget • Skal utstede fangstsertifikater, lager- /produksjonserklæringer • Behandle alle sedler umiddelbart etter mottak • Umiddelbar oversending til FSM og Fiskeridirektoratet • Sende nye versjoner etter hvert som de ferdigstilles - Etter avregning / fakturering / evt. inndragning osv. • Håndtere eventuelle feilmeldinger fra FSM - Pga. feil som ikke stanses i salgslagenes første kontroll • Behandle eventuelle problemer i forbindelse med utstedelse av dokumenter i FSM - Tekniske forhold / brukerstøtte - Andre forhold knyttet til selve dokumentene eller grunnlaget for utstedelsen

Mottaker / kjøper, produsent og eksportør • Registrere hvilken landing, dvs. hvilken landings-/sluttseddel fisken stammer fra • Formidle informasjonen til eksportør • Formidlingsmåten må aktørene bli enig om • Opplysningene må kunne dokumenteres

Eksportøren selv • Registrere opplysningene i FSM • Signere og laste ned dokumentene • Registrere nummeret på ”konvolutt / forside / oversikten” i TVINN, rubrikk 44 på enhetsdokumentet • Opplysningene må kunne dokumenteres • Forskriftsforslag har vært på høring og FKD behandler innspillene nå

Eksportør og importør • Eksportør formidler dokumentene til importør • Formidlingsmåten må aktørene bli enig om • Det arbeides med å finne løsninger som kan redusere antall dokumenter som skal sendes til importøren. Dvs. sending av en samlet oversikt over alle sertifikater som er tilknyttet forsendelsen i stedet for alle sertifikatene. Sertifikatene opprettes på samme måte.

Fiskeridirektoratet • Føre tilsyn med FSM / salgslagens arbeid • Klageorgan, dvs. behandle klager i forbindelse med utstedelse av dokumenter - Klager fremsettes for salgslaget

Hvem er eksportør og importør • Eksportør = de som er registrert i Eksportutvalgets register • Importør = mottakeren av varen / kunden (den juridisk ansvarlige) • Kan en importør la seg representere ? - Bruk av deklaranter / representanter / fullmektiger regnes som kommersielle forhold / spørsmål. - Er opp til det enkelte medlemsland - Godtas ved tollklarering (og mva transaksjoner) ved for eksempel DDP salg - Godtas trolig også i forhold til fangstsertifikater - Dvs. at de trolig kan motta og formidle sertifikater til myndighetene

Tidsfristene • Fiskefartøy som skal lande i EU havn, fangstsertifikat skal følge forhåndsmelding som skal sendes senest 2 timer før ankomst havn • I alle andre tilfeller skal importør legge frem sertifikatet for myndighetene senest - bil, (og bil på ferje), 2 timer - tog, 4 timer - fly, 4 timer - båt (fryseskip), tre arbeidsdager før forsendelsen ankommer EUs yttergrense • For bil betyr det 2 timer + ” noe ” (”noe” gjelder også de andre transportmåtene) • ” Noe ” må eksportør og importør komme frem til, fristen på 2 timer er importøren bundet av • APEO, skal melde innen fristen, ikke sende inn sertifikat

3.landsfisk, lager- og produksjonserklæring • Gjelder fisk som ikke er fanget av norsk fartøy • Lagererklæring skal benyttes dersom fisken ikke bearbeides utover innfrysing før den eksporteres til EU • Produksjonserklæring skal benyttes dersom den fisken er bearbeidet. • Erklæringene skal omfatte bare det partiet som eksporteres • Sertifikatene må legges frem (lastes opp i) FSM • EU godtar ikke dokumentene fra havnestatskontrollen (frossen fisk) • Det vil ikke bli krav om fangstsertifikat ved landing i Norge fra • Betyr at sertifikatene må skaffes tilveie av aktørene i Norge

Hva skjer med dokumentene som utstedes • Originaler blir oppbevart i FSM • Kopier sendes Fiskeridirektoratet fortløpende hvor de legges i en egen database • Myndighetene i hvert EU land skal oppbevare dokumentene som legges frem i minst 3 år • Kan hentes frem enkeltvis på

Hva skjer i andre land utenfor EU • Noen få land har inngått / inngår tilsvarende avtaler som Norge • Mange land har sendt notifikasjoner til EU med navn på myndigheter som skal utstede dokumenter. • Norske myndigheter forventer at EU landene vil kreve sertifikater ved all import og ikke bare fra noen land. Er forberedt på å ta opp spørsmål med EU dersom det viser seg at det ikke blir lik behandling av all import

Kontroll i EU og i Norge • Kontrollen i EU skal utføres av utpekte myndigheter i medlemslandene. Det er mange som ikke har pekt ut noen enda. - Kontroll av om fangstsertifikater er lagt frem - Verifikasjon som kan innebære spørsmål til norske myndigheter. Forsendelsen skal ikke frigis, dvs. den skal holdes tilbake • Kontrollen i Norge skal Fiskeridirektoratet utføre. Vil bli lagt opp til en gradvis tilnærming hvor innsamling av kunnskap vil være første skritt. Skal legges vekt på dialog med næringen i første fase. • EU kan anmode om besøk for å verifisere at grunnlaget for sertifikatutstedelsen er oppfylt

Takk for oppmerksomheten