Status dobbeltsporet Skøyen - Asker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
Krav til dokumentasjon i kap
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Landskapstilpasning og krav til teknisk infrastruktur
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Mulighetenes jorde……...
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
Den ideelle kommunesammenslåing
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nye trafikkregler i Norge
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
En beskrivelse av SFV sitt prosjekt.. SFV - Eierne 51 % 34 % 15 %
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Reguleringsplaner.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Skoleutbygging og kapasitetsutvikling
Nattland skole 8.juni 2011 Informasjon om det forestående byggeprosjektet.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
en jernbane for fremtiden
Inger Lysa Erland Berberg
Hvorfor og hvordan invitere arkitekten med på laget? arkitekten – problemet eller løsningen?
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Boligpolitisk strategi Mål Statistikk Disposisjon Politisk prosess PSN
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Bydelsbesøk Majorstuen T-banstsjon og Sporveistomten.
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Arealregnskap som oppfølging av fylkesplanen  En metode for å fordele den regionale arealpotten i fylkesplanen mellom kommunen i regionen  En metode.
NEDGRAVDE LØSNINGER er fremtiden - En effektiv, driftssikker og miljøvennlig renovasjonsløsning.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Mandat for anleggskomite i Kolbotn idrettslag
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Trondheim sentrum fram mot 2040
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Oppvekstutredningen - statusoppdatering
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Utskrift av presentasjonen:

Status dobbeltsporet Skøyen - Asker Jernbaneverket har ferdigstilt Sandvika – Asker i 2005 Lysaker stasjon skal være ferdig 2009 Lysaker – Sandvika skal være ferdig i 2011/ 2012 Strekningen Skøyen – Lysaker er ikke med i perioden fram til 2015 Kommunedelplanen for Skøyen – Lysaker vedtatt høst-05 -mye planlegging igjen før det er bygget 4 spor på denne delen Alt dette er ut fra de vedtak som er gjort i forhold til bevilgninger, etc. dermed stor usikkerhet også for strekningen Lysaker - Sandvika Fraflytting av Filipstad har dermed mange avhengigheter Kan ikke skje før etter 2015 (2012) når dobbeltsporet til Lysaker er ferdig Samfunnsøkonomi og mulige finansieringsmuligheter blir utredet (ikke startet) -JBV bygger selv ny driftsbanegård og selger ihht. avhendingsinstruksen -Investorer bygger ”nøkkelferdig” anlegg til JBV mot å overta JBV-tomt

Jernbaneverkets utgangspunkt Jernbaneverket utarbeidet i mars 2003 en rapport Arealstrategi i Oslo-området (ASIO) Hensikten var å vurdere jernbanens arealbehov i forhold til utviklingen av jernbanetransporten og den pågående byutviklingsprosessen i Oslo Utredningen ble konsentrert om sentrale arealer i Oslo og rundt nasjonale knutepunkt for persontrafikk og gods. Områdene som ble vurdert var Skøyen Filipstad Oslo S Loenga Lodalen Alnabru Nyland

Viktige konklusjoner i ASIO vedr. Filipstad Jernbaneverket fant at det ikke var arealer som var overflødige Dersom det blir aktuelt å avhende arealer i Oslo, må erstatningsarealer sikres og erverves før avhending Erstatningsarealene må være ferdig opparbeidet før flytting. En avhending av Filipstad kan vurderes, men mulige alternative områder og opparbeideslseskostnader må utredes nærmere før det tas en beslutning. Alle alternativ anslått til å koste mer enn verdien av frigitte arealer De alternativene som ble funnet realistiske forutsatte enten bruk av arealer ved Stabekk og Asker som ikke eies av JBV, eller fortsatt bruk av JBVs del av Filipstad til togoppstilling

Togselskapenes vurdering Togselskapenes vurdering av Filipstad var (høring av ASIO); Ved etablering av nytt dobbeltspor i vestkorridoren kan flere pendler kjøres lenger vestover. Etableres det i forkant hensiktsmessige erstatningsarealer på vestsiden av Oslo, er det mulig å fraflytte Filipstad. Sporforbindelsen mellom Skarpsno og Framnes må opprettholdes for hensetting. Erstatningsarealer må komme på de stedene der det er rasjonelt ift. markedsutvikling og driftsopplegg slik at det ikke blir unødig tomkjøring eller driftsopplegg som reduserer den utnyttbare kapasiteten i transportkorridorene. Dvs. hensetting vest for, og så nær som mulig Lysaker st.

Sporområdene på Filipstad Strupen med overbygging over JBVs uttrekksspor Framnes JBVs driftsbanegård Tog inn fra Skøyen NSBs verkstedsområde Havnesporet JBVs Kan nevne forholdet med Skogerparsellen. Ved bygging av Sandeparsellen ble det brukt 20 cm leca som ekstra frostsikring pga problemene som oppstod ifm Skoger. Vis foil av frostmengdeoversikt fra 018. Lag øvingsoppgave hvor det skal dimensjonere underbygning for jernbane i Stavanger og i Haamar

Fraflytting av Filipstad Kostnadene ved relokalisering av de funksjonene som i dag ligger på Filipstad må sjekkes om det samlet sett er samfunnsøkonomiske lønnsomt. De aktuelle erstatningsarealene er politisk kontroversielt å utvikle til jernbaneformål. Dette er sentrale områder i Bærum og Asker som også er ønsket for andre formål. De er ikke eid av staten eller JBV i dag, og må dermed erverves. JBV var ikke med som oppdragsgiver for parallelloppdraget, men leser at det tar som utgangspunkt at helhetsgrepet skal være økonomisk gjennomførbart. Det er stor usikkerhet knyttet til om og når JBV kan flytte. Kan nevne forholdet med Skogerparsellen. Ved bygging av Sandeparsellen ble det brukt 20 cm leca som ekstra frostsikring pga problemene som oppstod ifm Skoger. Vis foil av frostmengdeoversikt fra 018. Lag øvingsoppgave hvor det skal dimensjonere underbygning for jernbane i Stavanger og i Haamar

JBVs sporområde JBVs driftsbanegård er en samlet helhet der samtlige spor må opprettholdes for at den skal fungere. Forutsetningen er at tog skal kunne kjøre inn og ut tilnærmet uavhengig av hverandre. JBVs vurdering er at hele det blå sporområdet og vaskeplassen må opprettholdes inntil en ny driftsbanegård er funnet og ferdigbygget. Overbygging av deler av arealene kan selvsagt vurderes, jf Strupen. Kan nevne forholdet med Skogerparsellen. Ved bygging av Sandeparsellen ble det brukt 20 cm leca som ekstra frostsikring pga problemene som oppstod ifm Skoger. Vis foil av frostmengdeoversikt fra 018. Lag øvingsoppgave hvor det skal dimensjonere underbygning for jernbane i Stavanger og i Haamar

Overbygging av JBVs sporområde Det er strenge sikkerhets og driftsmessige forutsetninger knyttet til sporenes plassering, sideavstand til vegger, søyler, etc. og fritt rom over sporene. Kontaktledningsanlegget er et 16 kV høyspenningsanlegg som gir utfordringer i forhold til helse, miljø og sikkerhet for omgivelsene. I JBVs Tekniske regelverk forutsettes at; Normalprofil for tunneler anvendes når byggverkets lengde over sporets lengderetning er større enn 20 m. I slike byggverk skal det være plass til minste tverrsnitt, kontaktledningsanleggets utliggere og avspenninger, signalanlegg, kabelanlegg osv. Det skal i tillegg være plass til personer som oppholder seg ved siden av sporet mens tog passerer. Dessuten skal det tas hensyn til sikkerhetskrav samt nødvendig hensyn til plass til bygging og vedlikehold av byggverket. Normalprofil for tunneler anvendes når byggverkets lengde over sporets lengderetning er større enn 20 m. I slike byggverk skal det være plass til minste tverrsnitt, kontaktledningsanleggets utliggere og avspenninger, signalanlegg, kabelanlegg osv. Det skal i tillegg være plass til personer som oppholder seg ved siden av sporet mens tog passerer. Dessuten skal det tas hensyn til sikkerhetskrav samt nødvendig hensyn til plass til bygging og vedlikehold av byggverket. Eksemplene over er for ett og to spors tunneler. For en driftsbanegård må tverrsnittet spesielt vurderes ut fra fart, avstander osv. Frihøyde er hhv 7,35 + 0,5 m (1 spor) og 8,5 m (2 spor) på illustrasjonene. For et lokk over en driftsbanegård må høyden vurderes ut fra flere faktorer, men blir neppe under 7 meter Kan nevne forholdet med Skogerparsellen. Ved bygging av Sandeparsellen ble det brukt 20 cm leca som ekstra frostsikring pga problemene som oppstod ifm Skoger. Vis foil av frostmengdeoversikt fra 018. Lag øvingsoppgave hvor det skal dimensjonere underbygning for jernbane i Stavanger og i Haamar

Overbygging av JBVs sporområde, forts. Ut fra sporplasseringen som er optimalisert gjennom mange ombygginger, er det mange steder ikke plass til å komme ned med konstruksjoner, søyler mellom sporene, etc. Et lokk må derfor i mange partier kunne spenne over en sammenhengende bredde på 47 m Den nærmeste bebyggelsen fra Framnes til Strupen ligger på nivå med sporene Lokk må avsluttes langs/utenfor eiendomsgrensen på nordsiden Fordi sporene ligger så nær Framnes ligger høyere enn sporene Kan nevne forholdet med Skogerparsellen. Ved bygging av Sandeparsellen ble det brukt 20 cm leca som ekstra frostsikring pga problemene som oppstod ifm Skoger. Vis foil av frostmengdeoversikt fra 018. Lag øvingsoppgave hvor det skal dimensjonere underbygning for jernbane i Stavanger og i Haamar Område hvor sporene ligger for tett til søyler i mellom

Utfordringer for lokk mot nabobebyggelse Avstanden fra spormidt til eiendomsgrensen mot boligene langs Munkedamsveien i nord er knapt 5 m og mange av boligbyggene ligger kun 15 m fra nærmeste spors midtlinje. Kravet om fritt rom over sporene gjør at lokket skal ha fri høyde på minimum 7 m over sporene. Lokket vil dermed fort komme 8 m over eksisterende terreng. En utfordring å løse. Kan nevne forholdet med Skogerparsellen. Ved bygging av Sandeparsellen ble det brukt 20 cm leca som ekstra frostsikring pga problemene som oppstod ifm Skoger. Vis foil av frostmengdeoversikt fra 018. Lag øvingsoppgave hvor det skal dimensjonere underbygning for jernbane i Stavanger og i Haamar

Oppsummering Sikkerhet og drift av jernbaneanlegget må ivaretas etter gjeldende lover og forskrifter, jf. JBVs Tekniske regelverk. Helse, miljø og sikkerhet for eksisterende og ny bebyggelse må ivaretas. Lokk over sporene blir dermed en utfordring å løse. Ved Framnes er det pga eksisterende topografi og smalere sporområde, enklest å etablere overbygging/lokk. drifts- og markedsmessige følger av en relokalisering må være akseptable Jernbaneverket er ikke negative til andre lokaliseringer av driftsbanegård, men en evt. flytting må ha grunnlag i hva som er best for samfunnet samlet sett Kan nevne forholdet med Skogerparsellen. Ved bygging av Sandeparsellen ble det brukt 20 cm leca som ekstra frostsikring pga problemene som oppstod ifm Skoger. Vis foil av frostmengdeoversikt fra 018. Lag øvingsoppgave hvor det skal dimensjonere underbygning for jernbane i Stavanger og i Haamar