Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Advertisements

Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Litt om Statens vegvesen
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Narvik Havn Onsdag Jan Erik N. Netter Kristiansund Port Services AS INTERKOMMUNALT HAVNESAMARBEID I OFOTENREGIONEN Status og erfaringer Samarbeidsprosessen.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Hvordan formes samferdselen i nord
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Rullering av Regional transportplan
Utredningsgruppe samferdsel
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli

Forvaltningsreformen fra 1. januar 2010 •Fylkeskommunen overtar ansvaret for nesten 1180 km riksveg •42 tunneler, 569 bruer, 15 fergesamband, 37 fergekaier •Tidligere fylkesveger 1728 km veg

Endringer i adm.organisering •Staten og Fylkene har fortsatt en sams vegadministrasjon, (Statens vegvesen), •Større ansvar for å følge opp også nasjonale målsetninger •Økt vekt og mer overordnet planlegging i FK •FK må videreutvikle bestillerkompetansen •Mer regional politisk styring (investeringer, drift og vedlikehold)

Utfordringer •Etterslep på det vegnettet vi overtar beregnet til ca 900 mill kr •Etterslep på eksisterende fylkesvegnett beregnet til 900 mill kr •Kombinert med økonomiske utfordringer på tjenestekjøpsområdene + utdanning

Økonomiske rammer •Investeringer 220 mill kr pr år •Drift og vedlikehold 330 mill kr •Bilruter 220 mill kr •Ferger 225 mill kr •Båtruter 55 mill kr

Nasjonal transportplan •Hovedoppfølgingen av Nasjonal transportplan skjer gjennom fylkesplanen og fylkesvegplanen ( ) •Begge plandokumentene skal til politisk behandling i fylkestinget i desember

Strategier Fylkesplan •Arbeide strategisk og analytisk i forhold til fremtidig transportbehov. •Prioritere midler til vedlikehold høyt. •Prioritere investeringer i infrastruktur til næringstransport og veger som knytter regioner sammen. •Videreføre og videreutvikle spleiselag og samordne innsatsen fra stat, fylke og kommune. •Styrke helhetlig areal- og transportplanlegging i samarbeid med kommune og stat.

Overordnede transportkorridorer i nordområdene •For å ivareta nasjonale interesser og fremme regionalt basert verdiskaping i nordområdene må det investeres i nasjonale og internasjonale transportkorridorer. •Bidra til utvikling og samarbeid knyttet til transport- og logistikk-knutepunkt i nordområdene. •Fokus på transportvegene østover mot Finland og Øst- og Sentral-Europa. Alle transportformer (veg, sjø, luft og bane) må sees i sammenheng.

Overordnede transportkorridorer i nordområdene •Utvikling av reiseliv, fiskeri og havbruk samt olje- og gassrelatert næringsvirksomhet i nord er høyt prioritert. En effektiv infrastruktur er en forutsetning for at Troms skal kunne utnytte potensialet i disse næringene fullt ut

Pågående og videre prosesser •NTP prosess: Infrastrukturutredning nordområdene •Etablert dialog med SD, transportetatene, NTP- sekretariatet og nabofylkene •Behov for å involvere andre aktører: næringsliv, kommuner, •Utredninger etter KVU-modell (for eksempel jernbanetilknytninger til Troms) •Starte opp lokale og regionale prosesser som bidrar til å fremme Troms sine interesser samtidig som de framskynder nasjonale prosesser