Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Inkludering i skole og fritid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Fylkesmannen i Buskerud Study trip Estonian municipalities Hvordan arbeider vi med universell utforming hos Fylkesmannen i Buskerud? Ved rådgiver.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås.
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
BOLIGER - eget hjem for mennesker med funksjonsnedsettelser
Hva er aktivitet og deltakelse?
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Kongsberg Stortingsrepresentant Laila Gustavsen Universell utforming og diskriminering - overordnede føringer.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Clarion Hotel Stavanger, 18. april 2013.
Langt igjen ”I forhold til utdanning og arbeid er funksjonsnedsettelse en risikofaktor” Toril Heggen Munk Nestleder.
– en betingelse for aktivitet
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Likeverd og tilgjengelighet Om ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov Statssekretær Kjell Erik Øie Innlegg for UMB/NTNU, 30. oktober 2007.
1 Sosialkonsulenten Tilrettelegging av velferdstiltak/informasjon for internasjonale studenter.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
Universell utforming av bibliotek Erfaringer fra en kartlegging i Østfold Anne Berit Brandvold Spesialbibliotekar Østfold fylkesbibliotek Rosfjord Strandhotell.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Introduksjon til medvirkning PÅL LYNGSTAD , Bergen, pilotseminar i medvirkning etter pbl 1.
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Grad av tilrettelegging 1 «Framkommelig» 2 «Tilgjengelig» 3 «Brukbart» 4 («Livsløp») 5 Universell utforming Omtale av boliger; sakset fra NIBR/Byggforsk-rapport.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven – paradigmeskifte for vår interessepolitiske retorikk og metode? SAFO konferansen januar 2009 Gunnar.
Navigasjon og testside 1. Maskin må ha QuickTime eller Windows Media Player 9 for å spille video 2. Sørg for at prosjektoren viser hele bildet/presentasjonen.
Universell utforming fra ide til realitet Husbankens jubileumskonferanse Førde 3.oktober 2006 Seniorarkitekt Eli Holmefjord Clarke.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Folkehelse og universell utforming
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Studiefinansiering for funksjonshemmede - Et eksempel på lobbyarbeid.
Velkommen til et nytt skoleår!
Universell utforming av kollektivknutepunkt. Hvem er vi som arrangerer? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Avdeling for rettferd og inkludering Deltasenteret.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Utskrift av presentasjonen:

Utdanning eva magnus

Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror du skal være både motivert og sterk for å gjennomføre det. Det er tungt, men det er tross alt det du vil, da. Så det har med interesse å gjøre og. Og å hevde seg i samfunnet rett og slett. Du kommer ikke langt uten utdannelse. Og du får i hvert fall ikke en jobb som funksjonshemmet uten utdannelse. Jeg synes nesten det er viktigere at vi tar utdannelse enn andre, kanskje. eva magnus

Kompetanse • Om seg selv • Om å stå opp mot barrierer • Om samfunnet • Om betydningen av utdanning eva magnus

Hverdagen eva magnus

Overgangen til høyere utdanning eva magnus

Rådgivning i overgangen Videregående skole Nav Habiliteringstjenesten Rådgivningstjeneste ved utdanningsstedet Hva skjer i denne fasen? eva magnus

Læringsmiljøet Et universelt utformet læringsmiljø: Bygninger og uteområder Studier og undervisning IKT / annen informasjon Studentliv m/ bolig, kantiner, studentaktiviteter Individuell tilrettelegging, for eksempel: Tilgjengelig litteratur Diktafon Skjermet leseplass Studentassistent eva magnus

Rådgivningstjeneste • Utdanningsinstitusjonens rådgivningstjeneste • Nasjonal pådriver for universell utforming og individuell tilrettelegging i høyere utdanning • eva magnus

Tid og energi • Hverdagen er lik og forskjellig fra andre studenters hverdag • Tid i: – Studier – Søvn og hvile – Daglige gjøremål eva magnus

Tid i studier eva magnus

Håkon – om bruk av diktafon • Så det medfører jo en del ekstra vendinger og sånn i hverdagen. En del sånne ekstra ting, som kanskje ikke den vanlige mann i gata forstår. Men sånn er det nå! eva magnus

Lesing • Håkon: Det har med samsyn å gjøre. Når jeg leser så er det vanskelig å koordinere. • Mange erfarer å bruke mye tid i lesing. eva magnus

Tid i søvn og hvile • Studentene sov og hvilte mer enn det som er gjennomsnitt i befolkningen (Rønning og Vaage 2002), og enn ergoterapeut- og fysioterapeutstudentene (Alsaker, Jakobsen, Magnus m.fl. 2006) • Sykdommer, medisiner, økt trettbarhet mm. eva magnus

Tid i daglige gjøremål eva magnus

Lunsj i kantina? eva magnus

Andre konsekvenser Vennskap på vent Redusert studieprogresjon Struktur og rutiner Prioritering av aktiviteter eva magnus

Andre brikker som må være på plass • Evt. helsetjenester • Kommunale tjenester – Brukerstyrt personlig assistanse – Hjemmetjenester – Helsetjenster eva magnus

Flere brikker som må være på plass • Studiefinansiering • Bolig • Transport eva magnus

Spørsmål om tjenester og tilrettelegging • Presentere seg – bli lyttet til – bli forstått • Nødvendig og utfordrende eva magnus

«Forhandlingsmøter» • Manglende inkluderende tiltak • Eget initiativ – hvem – hva - hvordan • Rådgivningstjenestens betydning • Støtte og avvisning • Utdanningsinstitusjonenes utfordring – «Out of place»? eva magnus

Litt historikk FN: Funksjonshemmedes internasjonale år 1981 … må legges til rette for funksjonshemmede. Metoder og undervisningsmateriell må tilpasses, og tilgjengelighet sikres. Stipend og andre økonomiske støtteordninger må sikre at slik utdanning lar seg gjennomføre uten å bli mer belastende enn for ikke-funksjonshemmede (NOU 1983:36 s. 41) NOU 2001:22 Fra bruker til borger. St.meld. nr. 40 ( ) Nedbygging av funksjonshemmende barrierer eva magnus

Utdanning og arbeid • Sterk sammenheng mellom høyere utdanning og deltakelse på arbeidsmarkedet • Sammenhengen er særlig sterk for personer med funksjonsnedsettelse (Bliksvær & Hanssen 2006; Grambo & Myklebø 2010; Molden, Wendelborg & Tøssebro 2009; Skog Hansen & Svalund 2007; Vedeler 2009) • Personer med nedsatt funksjonsevne har lavere utdanningsnivå enn befolkningen for øvrig (Molden, Wendelborg & Tøssebro 2009) eva magnus

Brikkene må på plass! eva magnus