1 Kvalifikasjonsrammeverket Universitets- og høgskolepedagogenes rolle Marte Bratseth Johansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Vurdering for læring.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
En lettere hverdag …. Mengden – øker Prosedyrene forandre seg
Veiledning av studenter
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Hva er en artikkel?.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
1 Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/økt/bedre/dypere læring? Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
LUB og nasjonale planer
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Status 3+2 prosess farmasi
1 Kvalifikasjonsrammeverket ” Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/bedre/dypere læring?” Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Relevant questions for the Reference Group
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Strategi for Nord universitet 2020
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Ny som universitetslærer
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalifikasjonsrammeverket Universitets- og høgskolepedagogenes rolle Marte Bratseth Johansen

2 Kvalifikasjonsrammeverket Kvalifikasjonsrammeverket beskriver det læringsutbyttet det forventes at alle kandidater som har fullført utdanning på det aktuelle nivå skal ha ved endt utdanning. Læringsutbyttet for de tre hovednivåene i høyere utdanning – bachelor, master og ph.d - beskrives i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Vi skal utforme læringsmål for våre studier, beskrevet som læringsutbytte

3 Kvalifikasjonsrammeverket •Hensikt: –Sette hovedfokus på studentenes læringsutbytte –Lette planleggingen av utdanningsløp –Støtte utdanningsinstitusjonene i deres utvikling av studieprogrammer og kvalifikasjoner –Legge til rette for livslang læring –Gjøre kvalifikasjoner mer forståelig for andre utdanningsinstitusjoner og samfunnet generelt –Lette godkjenning over landegrensene (mobilitet) –Bidra til bedre oversikt over kompetanse

4 Disposisjon 1.Prosess ved NTNU 2.Utfordringer knyttet til KRV: hvordan kan vi bidra? 3.Eksempel 4.Muligheter/anbefalinger

5 Prosess ved NTNU •Implementeringsarbeidet ledes av Prorektor Berit Kjeldstad og Utdanningsutvalget (Prodekanene) •Startet med 2-3 pilotstudieprogrammer fra hvert fakultet •Prosesser ved fakultetene delegert til fakultetsledelse ved det enkelte fakultet

6 Målsetting med prosessen •En prosess med hensikt å uttrykke faglig identitet •Hva er utdanningens hensikt? •Hva kan en sivilingeniør, master i drama, lærer etc. fra NTNU •Klargjøring for oss selv, studenter, samfunnet rundt

7 Fokus •”Kan umulig skade….” •Ikke bite på det isntrumentelle agnet” •Muligheter for diskusjon/samtale etc om undervisning og læring

8 Målstyring av undervisning: Utfordringer

9 Utfordring 1: Detaljnivå/begrense læring? •Hvordan vi utformer målene har betydning for studentenes studiestrategier Abrandt Dahlgren, 2004

10 Utfordring 2: Sammenheng mellom læringsmål, undervisning og vurdering

11 Eksempel NTNU

12 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse •Fagfellevurdering av læringsmål –Prosess –Læringsmål

13 Prosess •Dekan/prodekan tok initiativ i instituttledemøte •Fokus: dette er en faglig prosess! •Uniped: –Opplæring/veiledning av fakultetsadministrasjonen

14 Veiledning fak.adm •Basics om KRV •Utfordringer Målstyring av undervisning •Skrive læringsmål •Programdesign/emnedesign •Problemrettet veiledning •Bevisstgjøring av rolle •Prosessledelse

15 Erfaringer: skummelt «De som er med i gruppene fra seksjonens side synes dette er både spennende og litt skummelt»

16 Erfaringer: Prosess mer enn læringsmål «Vi brukte mest tid på å diskutere hvordan det arbeides med læringsmål. Noe mindre tid til direkte analyse av de konkrete læringsmålene»

17 Arbeidsmåte •Førveiledningsdokument utveksles mlm instituttene •Veiledningsmøte der man diskuterer, gir tilbakemelding •Etterarbeid

18 Erfaringer: Ulikt fokus «Kort oppsummert viste møtet av instituttene 1)Ikke tenker likt når det gjelder læringsmål 2)Ikke på langt nær har kommet like langt 3) Har forskjellig fokus 4)Ser at de trenger impulser og innspill fra hverandre 5) Trenger veiledning generelt 6) Stort sett ser positivt på prosessen»

19 Erfaringer: faglig egenart •«…begge parter hadde en faglig innfallsvinkel til arbeidet med læringsmål, det så ikke ut som om de opplevde det som en «administrativ øvelse». I begge leirer jobbet de med det som motivasjon at de skulle fange fagets egenart, og forankre dette i fagmiljøet»

20 Erfaringer: språkvask? «det viste seg at begge instituttene hadde startet læringsmålprosessen med å ta for seg læringsmålene som implisitt eller eksplisitt står i dagens studieplan. Min erfaring er at denne vinklingen gjør at fokuset glir over til språkvask…»

21 Erfaringer: tema •Diskusjonen i gruppa dreide seg rundt: –Læringsmål for hele mastergraden kontra læringsmål for hvert enkelt emne i graden. Hvor skal man begynne? –Hvordan skal læringsmålene måles? Hvordan kan for eksempel ferdigheter i muntlig presentasjon gjenspeiles? –Ved enheter som koordinerer flere studieprogram: Bør enhetene utforme en mal for hvordan læringsmålene skal presenteres?

22 Erfaringer: Oppsummert •Forarbeidet før møtene varierte •Alle opplevde møtene som nyttige •Adm. Syntes rollen som veileder/prosesstøtte var krevende (og skummel…) •Felles språk/begreper ble utviklet •Fagmiljøene må ta eierskap, definere prosess selv •De som hang litt etter opplevde prosessen som veldig nyttig 

23 Erfaringesseminar •For alle program/emneansvarlige på fakultetet –Innledning –Verdenscafe

24 Lese? Kennedy (2007) Sjekkliste: Utredning Uhr: nasjonalt-kvalifik.html?id= Course objectives and students' study strategies in computer engineering, psychology and physiotherapy: Lund universitet: Chris Rust: Improving student learning outcomes tml John Biggs (1999): Teaching for Quality Learning at University Roar Pettersen (2009): Kvalitetslæring i høyere utdanning Martes delicious profil: