OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Lærerutdanning som fjernundervisning
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Kvalitet i nettbaserte studier Muligheter med HD og 4K konferanse
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Ole Petter Ottersen, rektor UiO
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Studieplanarbeid.
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT.
Internasjonalisering
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Studiebarometeret
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005

OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning  Målet med dette prosjektet ”Kompetansemøter mellom utdanning og praksis” er gjennom bruk av fleksible læringsformer og fjernundervisning:  å skape møteplasser mellom teori og praksis (utdanning og arbeidsliv)  å utvikle ”kompetansemøter” som ein forsøksvis måte å prøve ut kvalitetssikring i praksis  å tilby masterstudentar eit forum til å reflektere over og teoretisere over eigen yrkeserfaring  å bidra til internasjonalisering av utdanning og praksis  å utnytte og utvikle kompetansen ved HBO som er knytta til multimedial verksemd

OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning  Sentrale problemstillinger som prosjektet vil fokusere på er:  Hvordan kan en utvikle ”Kompetansemøter mellom utdanning og praksis” som faglig fruktbare samarbeidsprosjekt mellom studenter fra ulike mastergradsutdanninger?  Hva slags teknologiske og fagdidaktiske utfordringer står en overfor når en skal utvikle og gjennomføre ”kompetansemøter” i sanntid på tvers av ulike geografiske lokalitetar?  Hvordan oppnå at både praksisfeltet og utdanningsinstitusjonene har gjensidig nytte av samarbeidet som blir utviklet?

OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning  Prosjektets målgruppe  Hovedmålgruppen i studiet er masterstudenter nasjonalt og internasjonalt.  I forhold til arbeidsliv er målgruppen knyttet til Helse Nord, Barne-, ungdoms-, og familieetaten i region Nord og Fylkesmannen i Nordland.  I forhold til samarbeid dreier det seg om å styrke og videreutvikle samarbeidsrelasjonene internt og eksternt til de avdelinger og institusjoner nevnt under pkt. 6.

OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning Utdannings institusjon Praksis Kompetansemøte (Fellesarena) Web-basert Synkron/asynkron Lyd/bilete/tekst Videokonferanse/sann tids samarbeid Arena for felles kunnskapsproduksjon slik vi forestilte oss den

OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning Møte med Sør-Afrika (hyperlink) Sosialarbeiderens praksis ( hyperlink ) Møte mellom student og utdanning (hyperlink) Universell tilrettelegging (hyperlink) Neste steg (hyperlink) Arena for felles kunnskapsproduksjon slik nå prøves ut i praksis:

OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning  Hva skal kompetansemøtene ikke være:  Undervisning  Veiledning  Behandlingsmøter  Klientmøte  Beslutningsmøter

OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning  Hva skal kompetansemøtene være:  Arena for felles kunnskapsproduksjon  Arena der alle møter på lik linje

OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005