Korleis skal vi få IKT inn i klasserommet? Norsk Nettskole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Nettbasert læring i praksis
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva er Fronter.
Nye websider for Sørli skole
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Nettstad: norsknettskole.no/mestring Roar Stokken Side 1 av 20 Lev eit friskare liv i Midt-Noreg – på Internett Roar Stokken prosjektleiar.
UTDANNINGSVALG.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Hvorfor foreldremedvirkning?
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Visjon Ørsta vidaregåande skule: Meistring gjennom aktivitet og utforsking.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
Leksjon 03 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 3.
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Voss kommune Personale og økonomi Dataopplæring i Voss kommune Målsetjing i Voss kommune Kvifor dataopplæring Kva betyr dette for oss? Gjennomføring av.
Utviklet av pedagoger i
NeVeRa – fra samarbeidsverktøy til LMS Samling 23. – 24. januar, Grand Åndalsnes.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Per Håvard Frilund Det digitale læringsmiljøet Onsdag Måndalen skule.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Eigenvurdering og sjølvregulering
Velkommen til Foreldremøte for 8. trinn
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Klasseforeldremøte haust 2016
Eigenvurdering og sjølvregulering
Brukarundersøkjing Fokusområder:
Foreldrekontaktar og Fau
SKULEOVERTAKING Bratteberg skule 28.januar-15.februar
Velkommen til foreldremøte
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
OBSERVASJON av tolærertimer
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Utskrift av presentasjonen:

Korleis skal vi få IKT inn i klasserommet? Norsk Nettskole

Kvifor skal vi få IKT inn i klasserommet? Læreplanen seier det (IKT i alle fag) Program for digital kompetanse” Dei fem basiskompetansane Lesing Skriving Munnleg Rekning IKT Tilpassa og individuelt tilrettelagt undervisning Skulen endrar seg Elevane endrar seg Meir effektivt arbeid

Steen Larsen: Grunden til at vi ikke kan få den ny teknologi ind i skolen er, at vi endnu ikke har udviklet skolens pædagogik og arbejdsformer tilstrækkeligt. Så længe klasseundervisningen er dominerende, vil den ny teknologi ikke kunne indføres i skolen, som det vigtige og effektive redskab den er

Globalskolen – verdas største klasserom

LMS - Læringsplattform Publisering / informasjon Samarbeid Kontaktbok Fillagring Vekeplanar Prosessorientert skriving Skriveverkstad Avis Elevinnleveringar

PedIT - idé Open og synleg – skulen si heimeside enkelt og oversiktleg for 1. klassing og høgskulestudent vi lærer best i samarbeid synlege medelevar gode samarbeidsverktøy greitt for læraren

FUG - Gode heimesider: de er lett tilgjengelige det er lett å finne frem p å sidene lay-outen er enkel og ryddig de har utviklingsmuligheter de oppdateres minst en gang i uken alle parter i skolen har et eierforhold til sidene alle parter kan publisere FAU, samarbeidsutvalget (SU) og elevr å det har egne sider hver klasse har egne sider elevene og elevaktivitetene er synlige det finnes generell informasjon om skolen de har bakgrunnsstoff om skolen, skolens m å l og visjoner det er mange nyttige lenker for elever, foreldre og l æ rere skjemaer (s ø ke om fri o.l.) ligger som nedlastbare filer de har skolens reglement de har å rshjul de har skoleruta de har kontaktinformasjon (tlf., e-post) til skolens ansatte, foreldrekontakter, FAU og SU

Arbeidsplan Arbeidsplan som artikkel Arbeidsplan som opplasta dok Arbeidsplan med vurdering

Personleg side Eleven si side med opplysningar og presentasjon Skule/heim-samarbeid Meldingar Artiklar Innlevering Mapper Blogg Kontaktbok

Skule/Heim PfDK IKT-baserte kommunikasjonsløsninger kan forenkle informasjonsformidling og kommunikasjon mellom hjem-skole, og gir nye muligheter for informasjonsutveksling og dialog. Resultater fra forsøk viser også at bruk av læringsadministrative systemer kan gi positive effekter ved å gi foreldre/foresatte mulighet til å få innblikk i skolens og elevenes arbeid på en enkel og effektiv måte

Skule/heim fellesinformasjon rådsorgana på nett? foreldredeltaking kvaliteten på samarbeidet kan betrast. innsyn hos eigne elevar

PedIT for Skule/heim FAU-nivå Informasjon Diskusjon Ressursar Klassenivå Elevnivå Innsyn Kontaktbok Medverknad Samarbeid

Kurs 505 Publisering på Internett - naturleg del av metodikken Klasseavis og skuleavis Samarbeid og samarbeidslæring Vurdering og rettleiing, e-post, filutveksling og mappevurdering Elektronisk arbeidsbok Arbeidsplanen på nett Organisering av arbeidet - fleksibilitet i nettstøtta læring Skole-heimsamarbied - elektronisk kontaktbok PedIT - verktøy for nettbasert læring - grunnopplæring

Arbeidsmåten Kvar måndag i kursperioden blir det lagt ut ein ny leksjon på Internett. Deltakarane loggar seg på med eget passord, og får tilgang til leksjonar, oppgåver, tilleggsressursar osv. Deltakaren vil få ei grunnleggande opplæring i nødvendige verkty, og deretter arbeide med nettbasert læring i eigen klasse. Kurset blir avslutta med ei praksisoppgåve der ein prøver ut noko av kursstoffet i eiga undervisning eller i tilknytting til eigen praksis.

Omfang Gjennom tilvalg og bortvalg av stoff, kan deltakaren bruke frå 25 til 50 timer. Eit vanleg kursløp krev 25 leksjonstimar, pluss 5 til 10 timar utprøving og oppgåveløysing.

PedIT Læringsplattform for grunnskulen Norsk Nettskole Ståle Ytrestøl

PedIT