Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
KVALITET I FJERNUNDERVISNING
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Vurdering av realkompetanse i høyere utdanning i Norge – erfaringer Foredrag VIA Århus 30. august 2012 Seniorrådgiver Eirik Lien Studiedirektørens stab.
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Personalmøte GFU 26. september 2012
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Møte med referansegruppen for petroleum
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverket
Gjennomføring av tilsynet
Samarbeid mellom institusjoner
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen

Utvikling av NKR • NKR fastsatt av KD 15. desember 2011 • All høyere utdanning skal være beskrevet i tråd med NKR fra. 1. januar 2013 • KD signalisert at o alle nye fagskoleutdanninger skal følge NKR fra 1. juli 2013 o alle fagskoleutdanninger skal være beskrevet i tråd med NKR fra. 1. januar 2015 • NOKUT vil ta inn NKR i ny forskrift | 2 Nivå 8 Nivå 7 Nivå 6 Nivå 4 Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1 Nivå 5

Det norske utdanningssystemet | 3 Master Bache- lor Ph.d. Fag- skole- utdanning Tertiært Sekundært Primært Ungdomsskole Barne- og mellomtrinn Generell studiekompetanse Fag-, svennebrev og yrkeskomp.

Kvalifikasjonsrammeverket og EQF-nivåene | 4 Nivå 8 Nivå 7 Nivå 6 Nivå 5 Nivå 4 Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1

Nivå 8 Nivå 7 Nivå 6 Nivå 4 Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1 Nivå 5 | 5 Kvalifikasjonsrammeverket og EQF-nivåene Fagskole 1&2

Nivå 8 Nivå 7 Nivå 6 Nivå 4 Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1 Nivå 5 | 6 Kvalifikasjonsrammeverket og EQF-nivåene Master Bache- lor Ph.d. Fag- skole- utdanning Ungdomsskole Barne- og mellomtrinn Generell studiekompetanse Fag-, svennebrev og yrkeskomp.

Overgang fra fagskole til høyere utdanning | 7 UH-loven§ 3-5. Godskriving og faglig godkjenning (2) Universiteter og høyskoler … kan gi fritak for deler av utdanning på grunnlag av annen velegnet eksamen eller prøve… Master Bachelor Fag- skole- utdanning

Hvem er LUB for? • Arbeidsgivere – de som skal ansette kandidaten • Andre skoler – som kan gi avkorting for fagskoleutdanning • Studentene – som må vite hva de kan etter utdanningen | 8

Fra NOKUTs retningslinjer: Læringsmål skal gjelde for hele utdanningstilbudet og beskrive forventet oppnådde kvalifikasjoner, spesifisert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Nåværende bestemmelse | 9 Fra NOKUTs retningslinjer: Læringsmål skal gjelde for hele utdanningstilbudet og beskrive forventet oppnådde kvalifikasjoner, spesifisert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

| 10 Varierende kvalitet på beskrivelser Eksempel 1 om kunnskaper Utdanningen skal utvikle studentene til reflekterte yrkesutøvere. Studentene skal etter gjennomført utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling.

Eksempel 2 om kunnskaper Kandidaten har kunnskaper • til å kartlegge forhold som kan gi livsstils- og kroniske sykdommer • til å se sammenhengen mellom helseatferd og livsstils- og kroniske sykdommer • om hvordan livsstils- og kroniske sykdommer kan forebygges • til å kartlegge pasientens/brukerens ressurser og muligheter •…•… | 11 Varierende kvalitet på beskrivelser

Godkjenning i tre omganger | Innledende •KS •Styringsordning •Reglement

| 13 Godkjenning i tre omganger 1. Innledende •KS •Styringsordning •Reglement 2. Læringsutbytte •I tråd med NKR •Panel av sakkyndige

| 14 Godkjenning i tre omganger 3. Faglig vurdering •Med sakkyndige 1. Innledende •KS •Styringsordning •Reglement 2. Læringsutbytte •I tråd med NKR •Panel av sakkyndige

| 15 Godkjenning i tre omganger Separat runde Tilbydernivå Unødvendig for etablerte skoler med KS, S & R 1. Innledende •KS •Styringsordning •Reglement Ordinær søknadsrunde Faglig nivå Vurdering klar etter få uker Faglig nivå Vurdering klar tidligere enn før 3. Faglig vurdering •Med sakkyndige 2. Læringsutbytte •I tråd med NKR •Panel av sakkyndige

Første vurdering av læringsutbytte – med panel av sakkyndige | 16

Panelet vil vurdere om beskrivelsene • gir mening o Skiller beskrivelsene seg ut fra andre utdanninger o Kan de brukes av arbeidslivet o Kan du brukes av andre skoler • er i tråd med NKR • er på rett nivå | 17 Første vurdering av læringsutbytte – med panel av sakkyndige

Hvorfor lager NOKUT forskrift? • Kvalifikasjonsrammeverket • KDs utkast til forskrift om innpassing, fagskolepoeng, fritak m.m. • NOKUT så behov for endringer • NOKUTs bestemmelser er bindende for fagskolene og regulerer fagskolenes virksomhet | 18

Hva gjør NOKUT? Og hva betyr det for dere? • Forskrift, søkerveiledning, sakkyndigveiledning • Formålet er at bestemmelsene skal:  være tydelige  bidra til forenkling  ha fokus på utdanningskvalitet • Gjør dere kjent med endringene • Svar på høringen • Formuler læringsutbyttebeskrivelser | 19

Hvordan jobber NOKUT med forskriften? • Kartlegge – utvikle – teste – implementere • Seminar med sektoren 26. februar 2012 • Tverrfaglig prosjektgruppe • Brukerpanel • Høring i sektoren | 20

Når skjer det? Og hva bør dere gjøre? • Høring senest 1. august – 3 måneder • Vedtak i styret i desember • Skriv om det som er på høring (ikke om det som ikke er på høring) • Kom med konkrete nye forslag og omformuleringer | 21

Takk for oss! | 22