Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av ATP- modellen, Byplankontoret Trondheim kommune:
Advertisements

Bergen en sykkelby med potensiale
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
Dialogtorg i Kristiansand
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bystyret og Fylkestinget vedtok i april 2012: Elgeseter gate skal bygges ut til en effektiv og attraktiv kollektivgate med høye miljøstandarder. Superbusstrase.
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
Generelt om Randaberg Kommunen
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Maria Wirkola Plansjef
Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate
Klikk for å redigere undertittelstil i malen STØY Temamøte: Hvordan skal Oslo kommune revidere sin handlingsplan mot støy Ratab-Ul-Lissan Malik Statens.
Miljøpakken for transport i Trondheim
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Målsetning Trygg Vestsidevei
Nasjonal Transportplan
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Trondheim 2020.
Seminar Senter for byggenæringen 31. august 2010.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
1 Tom Refsum Aatlo Kommunal- og regionaldepartementet Valgforum – Trondheim – mars 2010 Manntall – Valg 2011.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Sykkelbynettverk Sandefjord 7-8 mai mai
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
ELGESETER GATE, ST. OLAV, HER ER VI
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Maridalen – gang-sykkelveg
Overordnet mål og sluttprodukt
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
WWW. SYKKELBYENSTORD. NO Presentasjon på sykkelbynettverket i Stavanger 6. –
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Informasjonsmøte Ibsens gate VA-anlegg, etappe 1 11.mai 2016.
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen Elgeseter gate seminar 16.august 2012 Gatebruksplan for Innherredsveien Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen

1966 INNHERREDSVEIEN

Lade Stavne-Leangenbanen Lademoen Rosendal Strindheim-krysset Solsiden Kuhaugen Bakke bru Persaunet

Føringer Odelstingprop. Nr.76(2000-2001): «…I planføresetnadene for ny Ev 6 Trondheim - Stjørdal inngår delfinansiering av miljøtiltak og nedbygging av Innherredsvegen og Mellomvegen frå fire- til tofelts veg etter at ny Ev 6 er ferdig…» St.prp. nr. 31 (2008-2009): «…Det vil også bli gjennomført en del tiltak på den avlastede Innherredsveien som vil være en fremtidig hoved ferdselsåre for kollektivtrafikk…» Prop. 1 S (2011–2012): «..I tillegg vil det bli gjort nødvendige miljøtiltak på det avlastede vegnettet. Her inngår bl.a. bygging av gang- og sykkelveger..»

Utfordringer Vegen er en stor barriere i området, lokale forhold og hensyn til beboere er nedprioritert. Dårlige forhold for myke trafikanter. Dårlig kvalitet på bussholdeplasser. Dårlig tilgjengelighet på tvers og inn i sidegater Ulykker langs hele strekningen. Miljøproblemer Nedslitt bydel Mange forventer en miljøgate

Forprosjekt gatebruksplan for Innherredsveien Fire rendyrkete alternativ ble utarbeidet Høy prioritering av buss (4 kjørefelt hvorav 2 kollektivfelt, punktvis bredere fortau) Høy prioritering av sykkel (2 kjørefelt, sykkelfelt begge sider, bredere fortau) Høy prioritering av gående på langs og på tvers(bredere fortau, flere krysningspunkter, 2 kjørefelt) Høy prioritering av lokalmiljø og handel(2 kjørefelt, bredere fortau handel, grønt, parkering)

Siling av alternativ «fra 4 til 2» Dialogverksted 2. mai: Hva er de viktigste premissene for Innherredsveien i framtida? Hensyn til myke trafikanter , trafikksikkerhet God framkommelighet for buss, men ønske om tofelts gate Redusere barriereeffekten av Innherredsveien Byliv/gateliv - en gate det er hyggelig å oppholde seg langs og der man kan handle. Brede fortau. Flere krysningspunkter. Fokus på nærområdets potensiale og behov Sykkeltrase langs Innherredsveien(ikke i sidevegnettet som i dag)

Bussalternativ

Miljøgatealternativ

Utvikling av området ved Innherredsv x Mellomv

Status og veien videre To prinsipielt forskjellige alternativ foreligger: Bussalternativet Miljøgatealternativet Gjennomgang av behov for utskifting av ledninger og kabler (uke30) Kostnadsberegning av begge alternativ(Anslag uke 30) Trafikkberegninger (pågår) Videre behandling og valg av alternativ i miljøpakkesystemet

Hva har vi erfart? Nyttig prosess å rendyrke de 4 alternative løsningene for gaten først. Ulike forventninger – både hos planleggere og i byens befolkning – men de fleste forventer en miljøgate! Omfattende prosess – krevende å bli enige Vi har forskjellige ønsker - hvem skal prioriteres når vi ikke kan oppfylle alle gode ønsker? Lærerikt og nyttig med medvirkningsprosesser Veldig artig og spennende prosjekt å jobbe med, med mange ivrige prosjektmedarbeidere og konsulenter. Det har vært et stort engasjement! Til sammenligning så har Elgeseter gate litt mer plass mellom husene der man kan «boltre seg» og man har gode sykkeltraseer i sidevegnettet på begge sider. I Innherredsveien er bredden på gata langt mindre og vi har en sykkeltrase i sidevegnettet på den ene sida av gaten, som overhodet ikke er optimal. Veldig varierende bredde på gata mellom husene, det aller smaleste har vi bare 13,5 m bredde, i snitt ligger det +/- 19 m. I Elgeseter gate er potensiell bredde ca 33 m. Det er med andre ord ikke plass til alt i Innherredsv! Så her er det kampen om gatetverrsnittet som gjelder.

Takk for oppmerksomheten! Før 1939