Kunstner: Oddmund Mikkelsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Advertisements

Tanker om brukermedvirkning
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Hva er Fretex ?.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Oppsummering av FOU - prosjekt
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Mål i prosjekter.
Brukererfaringer med nødnett
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Faglig Forum – Arbeidsgruppe teknologi Etablering I Faglig Forum 11. desember 2012 ble det avtalt å etablere en arbeidsgruppe for teknologiutvikling i.
Fagtur Rotterdam 12 – 14. mai 2013 Geir Martinsen.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Prosjektavslutning og sluttrapport
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Digital eksamen på UiA Status.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Klarspråk i maktens korridorer Island 11. og 12. oktober 2011 Fagdirektør Ragnhild Samuelsberg Ragnhild Samuelsberg mai 2011.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Oppsummering av FOU - prosjekt
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Liten virksomhet – stor gevinst
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kunstner: Oddmund Mikkelsen

Frokostseminar 6. september 2011 prosjektleder Unn Johansen Organisering, forankring og gjennomføring av et klarspråksprosjekt (Fra språkstunt til organisasjonsutvikling) Frokostseminar 6. september 2011 prosjektleder Unn Johansen

pensjon gunstige lån forsikring Statens pensjonskasse er Norges største leverandør av offentlig tjenestepensjon pensjon gunstige lån forsikring Vi forvalter pensjonsrettigheter på 360 milliarder kroner for 1 600 virksomheter og 970 000 tidligere og nåværende ansatte i stat, skole, forskning, apotek og organisasjoner. … og vi har mer enn 300 ulike brev og skjemaer

Hvordan gjøre noe vanskelig enkelt å forstå? … uten at det blir pensjonsfaglig og juridisk feil? Støtten, og kanskje sparket i baken fra Klart språk i staten, ga oss det lille ekstra som gjorde det mulig å komme i gang med et pilotprosjekt 2008/09. For oss ble klart språk noe mer enn skriving.

Vi ville ha gode eksempler Vi (3 stk.) kartla og prioriterte 20 brev og 2 skjemaer. Vi skulle trekke inn aktuelle ressurser ved behov og vi trakk inn mange... Med ekstern hjelp forbedret vi innholdet. Vi ville ha gode eksempler! Vi fikk gode eksempler på ulike typer brev!

Retningslinjer og opplæring Vi utarbeidet ”Retningslinjer for utforming av brev i Statens pensjonskasse”. Vi holdt skrivekurs for saksbehandlere. Vi begynte mer systematisk å legge ut språktips på intranett.

Gode eksempler, men også … Vi skaffet oss viktig erfaring rundt selve brevprosessen: Hvilke roller eksisterer i prosessen? Hvordan skal vi samarbeide? Hvem eier brevene? Hvem kan bestemme? Hvor mange bør delta? Hvor lang tid er det rimelig å bruke? Vi gjorde oss en del erfaringer av en slik karakter at vi måtte finne noen nye løsninger.

Et brev er ikke ferdig før det er tatt i bruk Vi hadde startet som et innholdsprosjekt. Vi klarte ikke å ta alle de nye brevene og skjemaene i bruk fordi vi ikke hadde ressurser til teknisk implementering.

Stein på stein… Vi identifiserer utfordringene – prøver å tenke langsiktig – tar erfaringene våre aktivt i bruk - gjør nødvendige justeringer – og bygger stein på stein 2008/09 2010 2011

Prosjekt brev og skjemaer 2010-2011 Vi jobber uten ekstern hjelp! Vi har en prosjekteier i toppledergruppen. Vi rapporterer til en styringsgruppe. Vi har et mandat som er svært detaljert og godt forankret i toppledelsen. Dermed er også konsekvensene for de ulike avdelingene forankret. Ressurser… (vedlegg i mandatet)…

Mandatet - prosjekt brev og skjemaer Vi skal bidra til at brev og skjemaer i Statens pensjonskasse er utviklet på mottakerens premisser er faglig korrekte og har et godt og klart språk fungerer som vi ønsker gir mer fornøyde kunder og medlemmer - og et godt omdømme

Mandatet - prosjekt brev og skjemaer Vi skal forbedre innhold og teknisk implementere så mange brev og skjemaer som de tildelte ressursene tillater. Vi skal sørge for at Statens pensjonskasse får god oversikt over alle brev og skjemaer. Faglig status Språklig status Forretningsmessig status Vi skal bidra til kompetanseheving hos medarbeiderne.

Retningslinjer for roller og samarbeid For å oppfylle kravene i mandatet smidig og greit, utviklet vi ”Retningslinjer for standardiserte brev og skjemaer”. Vi fikk dermed føringer for brevprosessen m/deltakere fra fag juridisk kommunikasjon IT eierskap roller Retningslinjene er forankret i toppledelsen og skal leve også etter at prosjektet er avsluttet.

Steg i arbeidet med å utvikle brev Initiere behov for endring Eier Forbedre Kvalitetssikre Godkjenne Implementere

Kartlegging og prosjektplaner Vi kartla overordnet brevene og skjemaene i SPK. Vi prioriterer å endre innhold på grunnlag av nytt regelverk og nye rutiner spesielt dårlig språk Hvert halvår lager vi detaljerte kartlegginger prosjektplaner på grunnlag av kartleggingene Vi forbedrer innhold og implementerer. Regelmessige statusmøter er viktig!

Opplæring og forankring Vi har utarbeidet ”Slik skriver vi brev”. Vi holder flere skrivekurs. Vi legger fortsatt ut språktips på intranett. Vi presenterer prosjektet i enhetene i organisasjonen med artikler på intranett

Hvilke utfordringer har vi hatt? Hvordan gjøre noe vanskelig enkelt å forstå uten at det blir pensjonsfaglig og juridisk feil. Antallet brev og skjemaer er stort. Regelverket og rutinene er i endring. Avtalte ressurser er ikke alltid disponible til rett tid. Respekten og forståelsen for retningslinjene er varierende. Det et utfordrende å sikre forankring på alle nivåer i organisasjonen.

Hvilke utfordringer har vi hatt? Vi må tørre å levere et brev vi mener er ferdig. Vi må av og til levere et brev som er ”halvveis”. Alle, både ledere og andre skriver forskjellig mener noe om skriving, og mener de kan skrive gir tilbakemeldinger på hva som helst - når som helst

Hvilke utfordringer har vi hatt? Teknisk implementering er krevende! Flere tekniske brevløsninger parallelt Maskinelle brev Halvmaskinelle brev Vi implementerer nye brev og sanerer de gamle. Veldig mange er involvert på en eller annen måte.

Linjen overtar – mer enn 8 000 brev i måneden… Vi må til enhver tid ha en god oversikt over alle brev og skjemaer - og hvilken status de har. Vi må ha på plass et smidig og godt apparat for å ivareta prosessen ”Å endre eller lage nye brev og skjemaer”. Vi må sikre god koordinering mellom alle de som jobber med innhold i grensesnittet mellom innhold og teknisk implementering mellom teknisk implementering og testing

Linjen overtar – mer enn 8 000 brev i måneden… Å ha gode brev og skjemaer krever ressurser. Å jobbe med brev og skjemaer er en kontinuerlig prosess. Husk at et brev ikke er ferdig før det er tatt i bruk!