Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Forventninger og videre arbeid…...
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Vitensentre i Norge.
Pressekonferanse Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 23.august 2012 Økt gjennomføring i videregående opplæring.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Nannestad kommune Samhandlings- og forebyggende virksomhet.
Modul Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
 Å ta imot og inkludere nye elever og medarbeidere  Å se hele mennesket  Spesialpedagogisk kompetanse  Aldersblandede prosjekter  Plan sosial kompetanse.
Realfagskommunen Asker
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
REalfagskommune!.
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Studiespesialisering
Realfag for framtida Team for realfag April 2010.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Utskrift av presentasjonen:

Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS

Realfag for framtida •Strategien er et resultat av samarbeid mellom alle de store arbeidslivsorganisasjonene og staten •Gjelder fra barnehagen og ut høyere utdanning •Varer frem ut 2014

Mål •Vi skal opp på internasjonalt gjennomsnitt •Vi skal øke andelen elever som velger og fullfører spesialisering i matematikk og naturvitenskap på gymnaset

Utfordringer i skolen •Elevene arbeider mye individuelt •32,9 % og 35,4 % som underviser i matematikk og naturfag, har ingen fordypning i fagene •Lav andel jenter som velger å spesialisere seg i matematikk og naturvitenskap

Regnesatsing •Økt bekymring for frafall

•Besøkte Canada med OECD •Starter en regnesatsing for 8. til 10. trinn –Kompetanseheving av lærerne –Har laget tydelige beskrivelser av god regning –Har samlet beskrivelser av god praksis i klasserommet

Den naturlige skolesekken •Et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet og Miljøverndepartementet •Skal ta i bruk eksterne ressurser, for å supplere lærerens kompetanse •Er et eksempel på «education for sustainable development»

Takk for oppmerksomheten