Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre Marina Malgina, NOKUT 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Verifisering av utdanningsdokumenter fra Russland og 13 land i det tidligere Sovjetunionen NOKUT seksjon for utenlandsk utdanning høsten 2007 – våren 2008.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldremøte vg3 Onsdag
KINA Kjappe fakta.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Norges olje- og gassvirksomhet
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Botswana Gruppe 1.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Gap mellom intensjon og handling?
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Japan: Studier og arbeid
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
LUB og nasjonale planer
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Utskrift av presentasjonen:

Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre Marina Malgina, NOKUT 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

De femten sovjetrepublikkene frem til 1991 Samveldet av uavhengige stater (SUS) Indikatorer for utdanningsreformer Reformerte utdanningssystemer – Armenia, Georgia, Ukraina, Usbekistan Ukraina Usbekistan Delvis reformerte utdanningssystemer – Aserbajdsjan, Kasakhstan, Kirgisistan, Moldova Aserbajdsjan Kasakhstan Kirgisistan Stagnerte utdanningssystemer – Hviterussland, Tadsjikistan, Turkmenistan Hviterussland Tadsjikistan Turkmenistan Oppsummering 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

1. De femten sovjetrepublikkene frem til 1991 1 - Armenske SSR (Jerevan) 2 - Aserbajdsjanske SSR (Baku) 3 - Hviterussiske SSR (Minsk) 4 - Estiske SSR (Tallinn) 5 - Georgiske SSR (Tbilisi) 6 - Kasakhiske SSR (Alma-Ata, Astana) 7 - Kirgisiske SSR (Frunze, Bishkek) 8 - Latviske SSR (Riga) 9 - Litauiske SSR (Vilnius) 10 - Moldaviske SSR (Kishinyov, Chisinau) 11 - Russiske SFSR (Moskva) 12 - Tadsjikiske SSR (Dusjanbe) 13 - Turkmenske SSR (Asjkhabad) 14 - Ukrainske SSR (Kiev, Kyiv) 15 - Usbekiske SSR (Tasjkent) 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

2. Samveldet av uavhengige stater (SUS) Medlemmer (10): Armenia Aserbajdsjan Hviterussland Kasakhstan Kirgisistan Moldova Russland Tadsjikistan Ukraina Usbekistan Assosiert Medlem: Turkmenistan Tidligere medlem: Georgia (til 2008) etablert i desember 1991 i forbindelse med Sovjetunionens oppløsning 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

2. SUS-landene: sentralasiatiske republikker Kasakhstan Kirgisistan Tadsjikistan Turkmenistan Usbekistan 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

2. SUS-landene: Sør-Kaukasus Armenia Aserbajdsjan Georgia 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

2. SUS-landene i Øst Europa Hviterussland Moldova Ukraina Russland 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

2. SUS-landene Sentralasiatiske republikker - Kasakhstan - Kirgisistan - Tadsjikistan - Turkmenistan - Usbekistan Sør-Kaukasus (Armenia, Aserbajdsjan, Georgia) Øst-Europa (Ukraina, Hviterussland, Moldova, Russland) 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

3. Indikatorer for utdanningsreformer Innføring av 11-12-årig skole Engasjement i forhold til Bologna-prosessen Innføring av todelt gradsstruktur (Bachelor/Master) Felles nasjonale opptaksprøver Private institusjoner Utenlandske institusjoner Kvalitetssikringssystem basert på tre trinn: lisensiering, attestering, akkreditering System for studiepoeng (etter Johansson 2006) 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

Utdanningssystemer i tidligere sovjetiske republikker, tre kategorier: A: reformerte utdanningssystemer – systemer med mange introduserte utdanningsreformer, samt relativt høy grad av implementering: Armenia, Georgia, Ukraina, Usbekistan B: delvis reformerte utdanningssystemer – systemer med lavere antall introduserte og implementerte reformer: Aserbajdsjan, Kasakhstan, Kirgisistan, Moldova C: stagnerte utdanningssystemer – systemer med svært lavt engasjement i forhold til reformer: Hviterussland, Tadsjikistan, Turkmenistan 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

Bachelor- og Mastergrader Felles nasjonale opptaksprøver 4. Reformerte utdanningssystemer – Armenia, Georgia, Ukraina, Usbekistan Reformerte utdanningssystemer: dette er land hvor reformering av utdanningssystemer skjer i tråd med internasjonale trender, Bolognaprosessen. Armenia, Georgia og Ukraina er med i Bolognaprosessen fra 2005. 11-12-årig skole Bachelor- og Mastergrader Felles nasjonale opptaksprøver Private og utenlandske læresteder er tillatt I tillegg: Ukraina, Armenia, Georgia – implementering av system for kvalitetssikring basert på lisensering og akkreditering Usbekistan, Georgia – introduksjon av system for studiepoeng 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.1. Ukraina: fakta Offisielt navn: Ukraina / Україна Styresett: republikk Hovedstad: Kiev (Kyiv) Uavhengighet: 24 august 1991 Areal: 603 700 km² Innbyggere: 47,4 millioner Religion: kristendom Offisielt språk: ukrainsk (men ca. 30 % er russisktalende) Ukraina var svært viktig for Sovjetunionens økonomi pga industriproduksjon, jordbruk, utvinning av mineralressurser (kull) Forhold til Russland: nært knyttet til og avhengig av Russland (pga historiske, økonomiske og energipolitiske forhold), men: forholdet har nå blitt komplisert pga friksjoner på energiområdet Norges forhold til Ukraina: Gode diplomatiske forbindelser siden 1992 Økende samhandel, Norsk-ukrainsk handelskammer ble dannet i november 2008 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.1. Ukraina: utdanningssystem 920 institusjoner, HU 2,8 mill. studenter Opptakskrav til grunnstudier: Vitnemål fra videregående skole og resultater fra felles nasjonale opptaksprøver Typer institusjoner, akkrediteringsnivå III-IV: Universitet / університет Akademi / академія Institutt / інститут Undervisningsspråk i høyere utdanningssektoren: ukrainsk, russisk Typer institusjoner akkrediteringsnivå I-II: Yrkesskoler / училища Tekniska yrkesskoler / техникумы Colleges / колледжи Bologna: ble med i Bologna-prosessen i 2005 (Bergen) 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.1. Ukraina: utdanningsreformer, veien videre 11-12-årig skole Bologna Prosess Bachelor/Master Felles nasjonale prøver Private læresteder Utenlandske læresteder KS System for studiepoeng Ukraina (X)(2001) X(2005) (x) X (2008) x Utdanningsdepartementet jobber nå med revidering av gjeldende nasjonal utdanningslov (fra 2002) i henhold til Bolognadeklarasjonen. Målsetninger for perioden 2005-2010: Introduksjon av system for studiepoeng Implementering av Diploma Supplement (fra 2008-2009) Videreutvikling av kvalitetssikringssystem (KS) Utarbeiding av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning Justering av gradstruktur iht Bologna 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.1. Ukraina: dokumentasjon Endelig vitnemål / Диплом Sovjetisk format til ca. 1994-1995, spetsialistdiplom 1995-2000 nytt standardformat, spetsialistdiplom Fra 1999 - 2000: eget standardformat for Bakalavrdiplom Spetsialistdiplom Magistrdiplom Junior Specialist Vitnemål / Диплом er innbundet i stiv plast, fargen er sterkt blå, størrelse 14.2 x 9.2 cm Karakterutskrift / Додаток er i A4-format og utstedes på vannmerket papir i blåsjatteringer. De er delt inn i tre spalter. 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.1. Ukraina: nyttige lenker, ressurser Det ukrainske utdanningsdepartementet (Ministry of Education and Science), kun ukrainsk: www.mon.gov.ua Arkivert webside fra departementet fra 2006, engelsk: http://www.education.gov.ua/pls/edu/educ.hei.eng OBS! sidene er utdatert, men kan være til hjelp. Sjekk alltid informasjon fra disse sider mot andre kilder. Oversikt over akkrediterte læresteder, kun på ukrainsk: http://www.mon.gov.ua/main.php?query=nz Oversikt over akkrediterte læresteder, tysk: www.anabin.de Verifiseringsdatabase, ukrainsk: www.osvita.net, brukernavn og passord påkrevd, for mer informasjon kontakt webm@osvita.net 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.2. Usbekistan: fakta Styresett: republikk Hovedstad: Tasjkent Uavhengighet: august 1991 Areal: 447 400 km² Innbyggere: 26,9 millioner Religion: islam og kristendom Språk: usbekisk (offisielt), russisk, tadsjikisk Usbekistan er den mest folkerike av de tidligere sovjetrepublikkene i Sentral-Asia, og er en viktig gass- og bomullsleverandør for hele regionen. Landet styres eneveldig, og sliter med mye korrupsjon, umoderne industri og terrorister (Globalis.no) 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.2. Usbekistan: utdanningssystemet 65 institusjoner, HE 286 300 studenter Opptakskrav til grunnstudier: fullført 12-årig skole og resultater fra felles nasjonale prøver Typer høyere utdanningsinstitusjoner: Universitet Institutt Undervisningsspråk i høyere utdanningssektoren: usbekisk, russisk Tertiær ikke høyere utdanning: College 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.2. Usbekistan: utdanningsreformer, veien videre 11-12-årig skole Bologna Prosess Bachelor/Master Felles nasjonale prøver Private læresteder Utenlandske læresteder KS System for studiepoeng Usbekistan X (X) X(2) Målsetning: Utvikling av utdanningssystemet i tråd med internasjonale trender, Bologna ”reyting” (usb) % usbek norsk 85-100 a’lo utmerket 75-84 yahshi godt 55-74 qoniqarli tilfredsstillende > 55 qoniqarsiz ikke bestått 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.2. Usbekistan: dokumentasjon Endelig vitnemål: Sovjetisk format til ca. 1994 Eget format for Bakalavr og Magistr Vitnemål er tospråklig: usbekisk og engelsk Karakterutskrift (inneholder fagoversikt, antall timer, ”reyting”) Karakterutskrifter utstedes ofte kun på usbekisk 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

4.2. Usbekistan: nyttige lenker, ressurser Ministry of Higher and Secondary Specialised Education (usb, eng, rus): http://www.edu.uz/index.php TEMPUS i Usbekistan: http://tempus.europahouse.uz/ Liste over usbekiske læresteder: http://tempus.europahouse.uz/uzbekuni.htm 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5. Delvis reformerte utdanningssystemer – Aserbajdsjan, Kasakhstan, Kirgisistan, Moldova Land med ambisjoner for å reformere utdanningssystemer i tråd med internasjonale trender, men som fortsatt har mange elementer av det sovjetiske utdanningssystemet Utdanningssystemer med færre introduserte reformer og lavere grad av implementering 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.1. Aserbajdsjan: fakta Styresett: republikk Hovedstad: Baku Uavhengighet: 30 august 1991 Areal: 86 100 km² Innbyggere: 8,2 millioner Religion: islam Offisielle språk: aserbajdsjansk, russisk Fra 2001 medlem av Europarådet 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.1. Aserbajdsjan: fakta Aserbajdsjan – Ildens rike Olje er viktigste eksportvare Verdens første oljebrønn ble boret i Baku i 1847 Rundt 1900 produserte Aserbajdsjan halvparten av verdens olje, Branobel Oljeproduksjonen fra Bakuområdet ble svært viktig for oppbyggingen av Sovjetstaten I dag: økt eksport av olje og gass gjennom rørledningene til Tyrkia Norges forhold til Aserbajdsjan Diplomatiske forbindelser mellom Norge og Aserbajdsjan ble opprettet 5. juni 1992 Den norske ambassaden i Baku ble etablert i juni 1998 Statoil (i Aserbajdsjan siden 1993) er i dag landets nest største investor (etter BP) i petroleumssektoren Norwegian Humanitarian Enterprise (Normisjon) og Flyktningehjelpen driver humanitært arbeid i landet ► Høy grad av korrupsjon ► Problemer med fordeling av statlige inntekter ► Fattigdom 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.1. Aserbajdsjan: utdanningssystemet 50 institusjoner, HE 31 000 studenter 5.1. Aserbajdsjan: utdanningssystemet Opptakskrav til grunnstudier: Vitnemål fra videregående skole og opptaksprøver Typer institusjoner (HE): Universitet (Университет) Akademi (Akademia / Академия) Undervisningsspråk i høyere utdanningssektoren: aserbajdsjansk, russisk, engelsk, tyrkisk Bologna: ble med i Bologna-prosessen i 2005 (Bergen) ► Utdanningssystemet er svært korrupt

5.1. Aserbajdsjan: utdanningsreformer, veien videre 11-12-årig skole Bologna Prosess Bachelor/ Master Felles nasjonale prøver Private læresteder Utenlandske læresteder KS System for studiepoeng Aserbajdsjan X (X) Målsetninger: Forbedring av systemet for kvalitetssikring Komplett implementering av systemet for studiepoeng (85 % av læresteder i 2007) Diploma Supplement (DS) fra 2008 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.1. Aserbajdsjan: dokumentasjon Endelig vitnemål Til ca. 1997 Spetsialistdiplom Eget format for Bakalavr og Magistr fra 1997 (Bakalavr diplomu / Magistr diplomu) Karakterutskrift for bakalvr / magistrgrad (Bakalavr / Magistr diplomuna əlavə) Utdanningsdokumentene utstedes på aserbajdsjansk 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.1. Aserbajdsjan: nyttige lenker, ressurser Utdanningsdepartementet i Aserbajdsjan www.edu.gov.az IAU online databaser www.unesco.org/iau/onlinedatabases/systems_data/az.rtf Tempus Aserbajdsjan http://www.tempus-az.org 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.2. Kasakhstan: fakta Styresett: republikk Hovedstad: Astana Uavhengighet: 25 desember 1991 Areal: 2 717 300 km² Innbyggere: 15,5 millioner Religion: sunni-islam, ortodoks kristendom Offisielle språk: kasakhisk og russisk 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.2. Kasakhstan: fakta Kasakhstans rolle i Sovjetunionen nest største republikk i Sovjetunionen etter Den russiske føderasjonen Bajkonur Kosmodrom (Russland låner stasjonen til 2050) sovjetiske atomvåpentester foregikk i Kasakhstan store landbruksområder store mineralforekomster, bl.a. olje og gass Etter 1991: raskest voksende og nest største økonomi i tidligere Sovjetunionen etter Russland, pga stabil og økende eksport av olje Norges forhold til Kasakhstan økende samarbeid innenfor olje- og gass-sektoren økende interesse for samarbeid innen telekom- og gruveindustri Høst 2008: norsk ambassade opprettet i Astana 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.2. Kasakhstan: utdanningssystem 181 institusjoner, HE 657 000 studenter 5.2. Kasakhstan: utdanningssystem Opptakskrav til grunnstudier: Vitnemål fra videregående skole og resultater fra felles nasjonale opptaksprøver Typer institusjoner (HE): Universitet (Университет) Institutt (Инcтитут) Akademi (Академия) Konservatorium (Консервaтopия) Undervisningsspråk i høyere utdanningssektoren: kasakhisk, russisk Tertiær ikke høyere utdanning: yrkesskoler (училища) tekniske yrkesskoler (техникумы) colleges (колледжи) Kandidater med postsekundær yrkesrettet utdanning kan ofte fullføre høyere utdanningsprogrammer i Kasakhstan på kortere tid enn normalt på grunn av innpassing ► Økt antall institusjoner for høyere utdanning (1992-2003 fra 45 til 177) ► Stor andel private høyere utdanningsinstitusjoner (181 HE, hvorav 112 private) ► Filialer av utenlandske læresteder, spes. russiske 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.2. Kasakhstan: utdanningsreformer, veien videre 11-12-årig skole Bologna Prosess Bachelor/Master Felles nasjonale prøver Private læresteder Utenlandske læresteder KS System for studiepoeng Kasakhstan (X)(1996) (X) (X)(2001) X(2004) X Bologna: Kasakhstan søkte å bli medlem i Bologna-prosessen i 2004. Søknaden ble avslått med begrunnelse i at landet ikke har ratifisert Den europeiske kulturkonvensjonen. Kasakhstan har en ambisjon å reformere sitt utdanningssystem i henhold til Bolognadeklarasjonen, spesielt når det gjelder utvikling av kvalitetssikringssystem og system for studiepoeng 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.2. Kasakhstan: dokumentasjon Endelig vitnemål / Diplom / Диплом Kasakhiske vitnemål trykkes i felles format: Frem til 1994: sovjetisk format 1994-1997: eget standardformat 1997-2008: nytt standardformat Diplomer er tospråklige (kasakhisk og russisk) Karakterutskrift / Дипломға қосымша / Приложение к диплому Finnes ikke noen felles standard for karakterutskrifter: varierer fra lærested til lærested. Inneholder fagoversikt samt antall timer, som oftest utstedes kun på russisk 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.2. Kasakhstan: nyttige lenker, ressurser Utdanningsdepartementet i Kasakhstan (kas/rus/eng): www.edu.gov.kz Tyske NARICs hjemmeside: www.anabin.de National Tempus Office in Kazakhstan: www.tempuskaz.kz/index_eng.html 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.3. Kirgisistan: fakta Styresett: republikk Hovedstad: Bisjkek Uavhengighet: august 1991 Areal: 198 500 km² Innbyggere: 5,1 millioner Religion: sunni-islam og ortodoks kristendom Offisielle språk: kirgisisk og russisk Kirgisistan har rike mineralforekomster og dyrkbar jord, men i dag er jordbruks- og industriproduksjonen synkende. Bomull, tobakk og sukker er de fremste landbruksvarene. Infrastrukturen generelt er nedslitt og produksjonsindustrien svakt utbygd… (Landinfo, 2009) 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.3. Kirgisistan: utdanningssystemet 51 institusjoner, HE 231 000 studenter 5.3. Kirgisistan: utdanningssystemet Opptakskrav til grunnstudier: Vitnemål fra videregående skole og resultater fra felles nasjonale opptaksprøver Typer institusjoner (HU): Universitet (Университет) Institutt (Инcтитут) Akademi (Академия) Konservatorium (Консервaтopия) Undervisningsspråk i høyere utdanningssektoren: kirgisisk, russisk Tertiær ikke høyere utdanning: yrkesskoler (училища) tekniske yrkesskoler (техникумы) colleges (колледжи) Kandidater med postsekundær yrkesrettet utdanning kan ofte fullføre høyere utdanningsprogrammer i Kirgisistan på kortere tid enn normalt på grunn av innpassing

5.3. Kirgisistan: utdanningsreformer, veien videre 11-12-årig skole Bologna Prosess Bachelor/Master Felles nasjonale prøver Private læresteder Utenlandske læresteder KS System for studiepoeng Kirgisistan (X) (X)(2001) X (2002) X (X)(1994) Målsetning for perioden fram til 2025: Internasjonalisering Forbedring av system for akkreditering og kvalitetssikring Innføring av system for studiepoeng 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.3. Kirgisistan: dokumentasjon Endelig vitnemål / Diplom / Диплом Karakterutskrift / Дипломуна тиркеме / Приложение к диплому (inneholder fagoversikt samt antall timer) ► Både diplom og karakterutskrifter er tospråklige (kirgisisk og russisk) ► Kirgisiske diplomer og karakterutskrifter trykkes i felles format 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

5.3. Kirgisistan: nyttige lenker, ressurser Oversikt over akkrediterte læresteder: www.anabin.de Tempus Kirgisistan: www.tempus.kg Verifiseringsdatabase: http://www.tartip.com.kg/?cat=verify 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6. Stagnerte utdanningssystemer – Hviterussland, Tadsjikistan, Turkmenistan Land med svært lav interesse for reformer Hviterussland er det eneste europeiske land som ikke deltar i Bolognaprosessen Tadsjikistan har ikke opplevd noen vesentlige endringer i utdanningssystemet siden sovjettiden, reformimplementeringen går langsommere enn forventet Etter selvstendigheten reduserte Turkmenistan videregående utdanning til 9 år, utdanningen ble erstattet med indoktrinering og personlighetskult av daværende president Nijazov ”Turkmenbasji”. Stort vekt på yrkesutdanning. 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6.1. Hviterussland: fakta Offisielt navn: Republikken Hviterussland / Рэспубліка Беларусь) Styresett: republikk Hovedstad: Minsk Uavhengighet: 24 august 1991 Areal: 207 600 km² Innbyggere: 10, 3 millioner Religion: kristendom Offisielle språk: hviterussisk og russisk Europarådet har pekt på at Hviterussland per i dag har alvorlige mangler innen demokrati, og at landet ikke når opp til de standardene Europarådet har satt. Landet blir i vesten ofte karakterisert som Europas siste diktatur. 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6.1. Hviterussland: utdanningssystem 43 institusjoner, HU 304 000 studenter 6.1. Hviterussland: utdanningssystem Opptakskrav til grunnstudier: Vitnemål fra videregående skole og resultater fra felles nasjonale opptaksprøver Typer institusjoner (HU): Universitet / университет/універсітэт Akademi / академия / акадэмія Institutt / институт/инстытут Høyere college / высший колледж / вышэйшы каледж Undervisningsspråk i høyere utdanningssektor: russisk, hviterussisk Tertiær ikke-høyere utdanning: Yrkesskoler / училища / вучылішчы tekniske yrkesskoler / техникумы / тэхнікумы profesjonelle lyceer / професиональные лицеи / прафесіянальныя ліцэі colleges / колледжи / каледжы 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6.1. Hviterussland: utdanningsreformer, veien videre 11-12-årig skole Bologna Prosess Bachelor/Master Felles nasjonale prøver Private læresteder Utenlandske læresteder KS System for studiepoeng Hviterussland Off. 11 år, i praksis 10 år (X) X(2005) X Målsetning: Omforming av løpet for grunn- og videregående utdanning, med ny struktur 4 + 6 (grunnskole) + 2 (videregående) = 12-årig grunn- og videregående skole, mot 11 nå. Innføring av todelt gradsstruktur (Bakalavr, Magistr): nivå I - Bakalavr (Бакалавр / Дипломированный специалист) nivå II – Magistr (Магистр) 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6.1. Hviterussland: dokumentasjon Endelig vitnemål / Diplom / Диплом / Дыплом trykkes i felles format og er tospråklig: hviterussisk / russisk Til 1993-1994: sovjetisk spetsialist Eget format fra ca. 1994. Til ca. 1995 forekommer fortsatt sovjetiske stempler på hviterussiske vitnemål Standardformat for perioden 1999-2002 Standardformat for perioden 2002-2007 Karakterutskrift / Приложение к диплому / Дадатак (Прылажэнне) да дыплома inneholder fagoversikt, antall timer Til 1995: på hviterussisk Fra 1995: stort sett på russisk 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

Hviterussisk utdanningsdepartement: www.minedu.unibel.ru 6.1. Hviterussland: nyttige lenker, ressurser Hviterussisk utdanningsdepartement: www.minedu.unibel.ru Hviterussisk ENIC-kontor / Республиканский институт высшей школы: www.nihe.niks.by Oversikt over akkrediterte læresteder: www.anabin.de 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6.2. Tadsjikistan: fakta Styresett: republikk Hovedstad: Dusjanbe Uavhengighet: august 1991 Areal: 143,100 km² Innbyggere: 7,3 millioner Religion: islam og ortodoks kristendom Språk: tadsjikisk (offisielt) og russisk Republikken var den fattigste sovjetrepublikken. Fem års borgerkrig gjorde situasjonen drastisk verre. Landets infrastruktur ble rasert, og det skjedde en massiv hjerneflukt i løpet av 1990-tallet. Alt dette har ført til sterkt forfall i utdanningssystemet, helsevesenet og industrien. 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6.2. Tadsjikistan: utdanningssystemet, reformer, veien videre 32 institusjoner, HE 77 000 studenter Målsetning for 2004-2015: Innføring av felles nasjonale opptaksprøver Innføring av system for studiepoeng Internasjonalisering 11-12-årig skole Bologna Prosess Bachelor/Master Felles nasjonale prøver Private læresteder Utenlandske læresteder KS System for studiepoeng (X) 2008- 2012 X 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6.3. Turkmenistan: fakta Styresett: diktatur Hovedstad: Asjkhabad Uavhengighet: oktober 1991 Areal: 488 100 km² Innbyggere: 4,8 millioner Religion: islam Språk: turkmensk Landet har store oljeressurser Verdens 10. største bomullsprodusent Utdanningssystem siden 1991 er i stadig forverring 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6.3. Turkmenistan: fakta 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

6.3. Turkmenistan: utdanningssystemet, reformer, veien videre 17 høyere utdanningsinstitusjoner og 19 institusjoner for yrkesutdanning Målsetning for høyere utdanningssektoren etter 2007: Internasjonalisering Introduksjon av nye kurs og spesialiseringer Oppdatering av pensum, utstyr Innføring av mastergrader 11-12-årig skole Bologna Prosess Bachelor/Master Felles nasjonale prøver Private læresteder Utenlandske læresteder KS System for studiepoeng Kz (X) X Kg Tj Tm Uz 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

Tidlig på 1990-tallet, etter uavhengigheten: 7. Oppsummering Tidlig på 1990-tallet, etter uavhengigheten: utarbeidelse av egne utdanningslov introduksjon av 11-12-årig skole Noen land: fagskoleutdanninger overført til systemet for høyere utdanning 2000-tallet: reformer i henhold til Bolognaprosessen: todelt gradsstruktur system for studiepoeng kvalitetssikringssystem revidering av utdanningslover fra 1990-tallet Innføring av felles nasjonale opptaksprøver som tiltak mot korrupsjon i høyere utdanningssektoren Liberalisering av utdanningsmarkedet: utenlandske og private aktører 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

7. Oppsummering Sentralasiatiske republikker Kasakhstan Kirgisistan 11-12-årig skole Bologna Prosess Bachelor/Master Felles nasjonale prøver Private læresteder Utenlandske læresteder KS System for studiepoeng Sentralasiatiske republikker Kasakhstan (X)(1996) (X) (X)(2001) X(2004) X Kirgisistan X(2002) Tadsjikistan Turkmenistan Usbekistan Sør-Kaukasus Armenia X(2005) Aserbajdsjan Georgia Øst-Europa Hviterussland 11(10) X (2005) Moldova (x) x X (2000) Ukraina X (2008) 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

Felles problemstillinger for tidligere sovjetrepublikker Gjennomsnittlig høy grad av korrupsjon Byråkrati Langsomt implementering av reformer Store utdanningssystemer med mange tvilsomme aktører Lite eller motstridende informasjon fra enkelte land Lite informasjon på engelsk 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

Verdt å huske når man jobber med utdanninger / utdanningsdokumenter fra tidligere sovjetiske republikker Stort antall tvilsomme aktører / læresteder i utdanningsmarkedet ► Sjekk derfor alltid status på lærestedet www.anabin.de Mistenkelige dokumenter forekommer ► Ved mistanke kontakt lærestedet for verifisering 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

Kontakt oss! postmottak@nokut.no Marina.Malgina@nokut.no www.nokut.no 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre

Takk for oppmerksomheten! 04.04.2017 | Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre