Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2012 – 9. mai 2012 De fylkeskommunale fagskolenes betydning som kompetanseleverandør til Norsk Teknologis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Risløkka kompetansesenter
Få et forsprang med energimerking Konferanse om energimerking 9. mars 2010 Seksjonssjef Birger Bergesen Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Kvalifiserende moduler i fagskolen
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Læring på arbeidsplassen
Bridgetinget 5. juni Rogaland Haugaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Hordaland Buskerud Vestfold Aust Agder Vest Agder Telemark Nordisk Standard.
Registrert elektroinstallatør
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Om skole og næringslivssamarbeid
Energiledelse i industrien NHO Østfold Norsk Teknologi, 24
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Konferanse om fagskoleutdanning
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Fjernvarme Dag 1 Norsk Fjernvarmes fremtidsbilde og mål, Heidi Juhler, Norsk Fjernvarme Fjernvarmens plass i Regjeringens Handlingsplan for fornybar energi?
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
NTEs strategiske virksomhetsområder
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Opplæringskontoret for fiskerifagene
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
Innledning ved BioHus konferansen
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Fjernvarme og fjernkjøling i Norge – drivere og utfordringer
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Organisasjons-struktur
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
National Gründercamp Enovas formål Fremme en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi- og klimateknologi.
Energimerking og energioppfølging i HFK Overingeniør energibruk Helge Gundersen.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Energisystemet 2050 Klima  Global oppvarming -> ekstremvær  Kulde i nordområdene Demografi -økonomi  Befolkningsvekst mot 7 mill  Sentralisering og.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
/ Forum for kompetanse og arbeidsliv 23. Mai 2016.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Økologisk Økonomisk Sosial. Økologisk Økonomisk Sosial.
Årsmøte FSTL 2011 Tema Energimerking Anders Sandbakken Brannrådgiver for eiendomsforvaltning- og utvikling Klinikk for intern service.
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Rekommunalisering eller en entreprise?
Nytt fra opptakskontoret
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Kompetanse for framtiden
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Wenche Teigland,
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2012 – 9. mai 2012 De fylkeskommunale fagskolenes betydning som kompetanseleverandør til Norsk Teknologis medlemsbedrifter. Bransjens ønsker for fremtidens yrkes- rettede tertiærutdanning v/ direktør Knut Chr. Christensen, Norsk Teknologi

Markeder •Skipsbygging •Byggesektoren •Olje og gass •Industri

Fagområder •Elektro •Tele/data •Sikkerhet/alarm •Service •Automatisering/integrasjon •Kjøling •Ventilasjon •Heis •Varmepumpe

Norsk Teknologi, en landsforening i NHO  bedrifter  ansatte  40 milliarder kroner samlet omsetning

Heisleverandørenes landsforening - HLF Integra – foreningen for tekniske systemintegratorer NELFO – Foreningen for EL og IT Bedriftene VKE – Foreningen for ventilasjon, kjøling og energi

Formål • Arbeide for medlemsbedriftenes interesser • Styrke medlemmenes konkurranseevne, lønnsomhet og innovasjon • Arbeide for god kompetanse og god rekruttering til bransjene • Sikre gode arbeidsplasser • Aktiv del av NHO-fellesskapet

• % av verdiskapningen i skip Verdiskaping • % av verdiskapningen i bygg

Utdanning, kompetanse og rekruttering •Arbeide for at bedriftene får tilstrekkelig tilgang på nødvendig kompetanse på alle nivåer •Arbeide for å øke lederkompetansen i bransjene •Arbeide for å øke inntaket av lærlinger og øke antall opplæringsbedrifter •Etablere aktive lokale, regionale og sentrale samarbeidsarenaer mellom bransjene og utdanningsmyndighetene •Arbeide sammen med øvrige landsforeninger og NHO for bedring av økonomiske rammebetingelser knyttet til videregående opplæring og lærlingeordningen Viktige tiltak: •Forsterke arbeidet med å videreutvikle medlemsbedriftene som reelle kompetanseleverandører •Styrke utdanningssystemene spesielt innen energi, ekom/IT og automasjon/integrasjon •Arbeide for gode rammebetingelser for teknisk fagskoleutdanning •Sikre tilstrekkelig antall lærlingeplasser •Styrke BIM-utdanningen, samt kompetanse rundt revidert TEK og energimerkeordningen

Østfold Romerike Oslo & Omegn Hedmark Bergen og Omegn Gudbrandsdalen og Valdres Vestoppland Drammen & Omegn Øvre Buskerud og Hadeland Vestfold Telemark Sørlandet Sogn og Fjordane Sør-Rogaland Trondheim Sunnhordland Haugesund Sunnmøre Nordmøre og Romsdal Sør-Trøndelag Nord-Trøndelag Helgeland Salten Lofoten og Vesterålen Hålogaland Troms Finnmark •26 lokalforeninger •17 daglig ledere •Desentralisert struktur Fakta om NELFO

Våre viktigste utdanningsveier: • Fagutdanning • De tekniske fagskolene • Ingeniørutdanning

De store samfunnsutfordringene - globalt og nasjonalt 1.Klima og energiforbruk 2.Befolkningsvekst og helse 3.Bosetningsmønster – sentralisering/ regionalisering

Samfunnsutfordring 1. Klima og energiutfordringen I flg FN’s klimapanel må vi: Redusere de globale klimagassutslippene med % innen 2050 og samtidig Sikre en sterkt voksende befolkning tilgang på tilstrekkelig energi

Energiområdet - nye teknologi- og kompetanseområder  Ny energiproduksjon  Oppgradering av eksisterende vannkraft, samt utbygging av lokal småkraft  Vindkraft  Bio og varme  Solenergi  Energiforsyning og forsyningssikkerhet  Store investeringer i sentralnettet – generelt etterslep  Overføringskapasitet mellom regioner  Utenlandsforbindelser  Sterk fokus på forsyningssikkerhet  Innføring av smarte målere (AMS) som første steg mot smarte nett (Smart Grid)  Energieffektivisering (forts.)

Nye teknologi- og kompetanseområder - energieffektivisering  Energiledelse  samspillet mellom mennesker, teknologi og organisasjon. Ved effektiv energiutnyttelse skal optimal produksjon og bruk av energi i virksomheter sikres  lønnsomme atferds- og investeringstiltak påvises og gjennomføres. Lavere energibruk reduserer kostnader, bedrer miljøprofilen og styrker konkurranseevnen  Energianalyse og energivurdering  Systematisk kartlegging og handling; gjennomgang av bygningsmassen, dets tekniske anlegg, samt befaring og evt. målinger  identifisere og gjennomføre optimale energisparetiltak i bygg (ENØK)  Energimerking  forskrift om energimerking av bygninger og energivurdering av tekniske anlegg  Tverrfaglig systemkunnskap – tekniske systemer  Teknisk integrerte bygningsinstallasjoner (ITB)  BIM-utdanning  Energirådgivning

Eldrebølgen - velferdsteknologi en del av løsningen  Hagen-utvalget juni 2011  Hagen-utvalget juni 2011; Innovasjon i omsorg  Navarsete feb 2012 «Vi må tenke nytt i eldreomsorgen»  Teknologi kan gjøre eldre og andre med hjelpebehov, trygge og mer selvstendige i egen bolig  Teknologien finnes i stor grad, men må tilpasses behovene og brukerne  Velferdsteknologi er et vidt begrep – frå robotsel og støvsuger, til integrerte tekniske løsninger  Vår avgrensning av temaet  Helhetlige smarthus-løsninger som kan gjøre eldre trygge, sikre og selvhjulpene i egen bolig  Løsninger som kan integreres med ny sensorteknikk og tilpassede hjelpemidler  Integrert med omsorgssektorens kommunikasjonssystemer  Nye medier som kommunikasjonsplatform; Smart-TV, nettbrett, smart telefon Samfunnsutfordring 2. Befolkningsvekst og helse

Samfunnsutfordring 3.Bosetningsmønster- regionalisering  80 % av Norges befolkning bor i tettsteder  De store byregionene i Norge vokser kraftig, mest Stavanger- regionen og det sentrale østlandet  Tilflyttingen øker og det samme gjør behovet for flere boliger, god infrastruktur og kommunikasjon, og god og sikker energiforsyning  Med tettere bosetning og åpne grenser øker også behovet for sikkerhet og trygghet. Det investeres stadig mer i avanserte sikkerhetssystemer og overvåking

Kompetanseområder sentralisering  Teknisk infrastruktur – Kraftnett – sentralt, regionalt og lokalt – EKOM (fast-og mobilnett, fiber og bredbånd, nødnett mm) • Driftssikkerhet og forsyningskvalitet  Samferdsel og kollektivtransport – vei, tunnel, bane  Kraftig vekst i investeringer i jernbane (5,5mrd i 2010)  Vekst i investeringer i vei og tunnel  Behov for utbygging av kollektivtransport rundt de store byregionene  Infrastruktur for elbiler  Sikkerhet og overvåking  Helse – sykehuset og eHelse  Nye sykehus i Østfold, Møre, Buskerud m fl?

Hva er fagskolenes utfordringer for å dekke opp dette kompetansebehovet som kommer på grunn av samfunns- utviklingen?

Fagskolens utfordringer • Rammevilkår • Relevante utdanningstilbud • Tilstrekkelig driftsgrunnlag • Økonomi • Nasjonal standard • Studietilbud

Fagskolens utfordringer • Rammevilkår – Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys godkjent fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetanse- behov innenfor prioriterte samfunnsområder – Forpliktende samarbeidsarena med bransjen?

Grunnskole 10 år Videregående skole Studiespesialiserende 3år Yrkesfag, 2 år Fagskole 0,5 – 2 år Yrkesrettet ut over Vg Læretid 2år i bedrift Universitet Forkurs Master Bachelor (Fagtekniker) Fagarbeider Fagprøve Høyskole Y-vei Grunnutdanning 13år Høyere utdanning Utdanning Fagutdanning er forpliktende samarbeid mellom myndigheter og næringsliv. 2 år i skole + læretid i bedrift.

Fagskolens utfordringer • Relevante utdanningstilbud – Norsk Teknologi prioriterer fagskoleutdanning som formelle kvalifikasjonskrav • Elinstallatør • Ekom autorisasjon • Kulde • Energirådgiver • KEM • BIM • etc – Personer som forestår bør ha minimum toårig fagskoleutdanning – Bedriftsledelse med IK og KS er prioriterte kompetansekrav fra fagmyndighetene (DSB og PT) – Utdanningstilbud tilrettelegges i samarbeid med bransjen – Nasjonal plan som grunnlag

Fagskolens utfordringer • Tilstrekkelig driftsgrunnlag – Hvor mange studietilbud og hvor – Samarbeid mellom fagskoler – Samarbeid mellom fylkeskommuner – Små fag og landslinjer (Kulde)

Fagskolens utfordringer • Hvem er målgruppen? • Hvilket marked leverer fagskolen til? • Hvordan er produktet tilpasset markedet? • Hvilke rutiner har fagskolen for løpende markedstilpasning?

Bransjens ønsker for fremtidens yrkesrettede tertiærutdanning • En klar satsing på yrkesrettet utdanning fra myndighetene • Bytte navn til yrkeshøyskole • Studiepoeng på lik linje med høyskoleutdanning • Sømløs overgang mellom yrkeshøyskoleutdanning og tradisjonell høyskoleutdanning • Organisert samarbeid mellom arbeidslivet og fagskolene, slik det er organisert i Sverige • Større grad av samarbeid og koordinering av utdanningstilbudene mellom de tekniske fagskolene

Svensk Yrkeshøgskole: Se: • Ledningsgruppsarbete • Alla yrkeshögskoleutbildningar genomförs i nära samarbete med det arbetsliv som behöver den kompetens som utbildningen leder till. • Det viktigaste sättet för arbetslivet att få inflytande över utbildningen är genom ledningsgruppen, där arbetslivets representanter tillsammans med utbildningsanordnaren har ett övergripande ansvar för att utbildningen leder till rätt kompetens. • Anordnaren ansvarar för utbildningens genomförande och bär det fulla ekonomiska ansvaret. Ledningsgruppen har ett övergripande ansvar för att utbildningens mål uppfylls. De studerande som examineras ska ha den kompetens som arbetslivet faktiskt efterfrågar. • Myndigheten har tagit fram riktlinjer för hur ledningsgruppsarbetet för en yrkeshögskoleutbildning ska fungera. Läs mer i broschyren nedan. • Myndighetens syn på ledningsgruppsarbete inom yrkeshögskolan Myndighetens syn på ledningsgruppsarbete inom yrkeshögskolan

Myndighetens syn på ledningsgruppsarbete inom yrkeshögskolan • 3 § Ledningsgruppen ska bestå av – företrädare (representanter) för de delar av arbetslivet som berörs av utbildningen, – minst en företrädare för de studerande, och – den person som avses i 6 §. Myndighetens kommentar: denna person är den av utbildnings-anordnaren utsedde utbildningsledaren. • Den ansvariga utbildningsanordnaren får utse ledamöter utöver dem som anges i första stycket. Flertalet av ledamöterna i lednings-gruppen ska dock vara företrädare för arbetslivet. • 4 § Ledningsgruppen för en utbildning som får avslutas med en kvalificerad yrkeshögskoleexamen ska dessutom bestå av – minst en företrädare för skolväsendet som utsetts av den kommun där utbildningen bedrivs, och – minst en företrädare för ett universitet eller en högskola som utsetts av universitetet eller högskolan. Förordning (2011:110).