Studenters holdninger til fusk og plagiering i høyere utdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
Etikk i basisutdanningen ved universitetene Rapport fra en undersøkelse gjennomført for Tekna Etisk råd september 2005.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Senteret skal:  Styrke realfagenes stilling i samfunnet  Bidra til god rekruttering og økt kvinneandel i.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Riktig bruk av kilder i skolearbeidet
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Plagiering plagiat (fra fr., av senlat. 'røve mennesker') utilbørlig utnyttelse av en annens åndsprodukt, idet man utgir dennes ideer som sine egne, eller.
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Skolelederundersøkelsen 2008
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Veiledning av studenter
”Med hodet over vannet…”
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
RHS Erfaringskonferanse 19. og 20.november VEILEDNINGSGRUPPENE EVALUERING.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Velkommen til BIBSYS Brukermøte Gammelt møter nytt!
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Menn og klamydia Risikofaktorer, behandling og smitteoppsporing
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
skriftlig eksamen i norsk
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Studentombud – en oppsummering så langt
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Eksamensinformasjon Vår 2018
Bufdirs arbeid med CRPD
Utskrift av presentasjonen:

Studenters holdninger til fusk og plagiering i høyere utdanning Anne-Lise Eng, Ragnhild Fugletveit, Stine Løkkeberg & Torunn Boger Skofsrud 1

Endring i evalueringsformene – endring i studentens besvarelser? Økt tilgang til informasjon fra internett samt eksamensformer som ikke vektlegger kontrollaspektet i like stor grad. Økt gråsone mellom korrekt kildebruk og plagiering Økt grad av faglig samarbeid mellom studentene Kilde: Lavås og Jakobsen (2002) 2

Studenters holdninger til kopiering Umoralsk å kopiere fra studenter i eget kull Kopiering fra tidligere studenters oppgaver – mindre alvorlig Kopiering fra lærebok - minst alvorlig - I: Lauvås/Jakobsen (2002) 3 3

Rekruttering av informanter til vårt studie 33 studenter i høyere utdanning Kvalitative intervjuer Kvinner dominerer utvalget Alder: fra 21 år til 45 år Østlandsområdet 4 4

Hva sier studentene i vår studie? - Å bruke hjelpemidler som ikke er tillatt. Eller som man egentlig ikke får lov til. Eller bruke andres materiale også for så vidt også. Bruke andres..ja, på en måte skrive av andre uten tillatelse. Eller bruke hjelpemidler man ikke har lov til.

Situasjonsbeskrivelse 1.Student A vet at student B er veldig flink i dette faget og ber om hjelp. Student B går gjennom student A sin oppgave og peker på feil og foreslår endringer. Student A forandrer oppgaven sin basert på B sitt råd. Er dette akseptabelt? Er dette plagiering? Er dette samarbeid?

Hva sier studentene? Vurderingsformen avgjør Læringsaspektet 7

Situasjonsbeskrivelse 2.Student A vet at student B er veldig flink i dette faget. Han finner student B sin oppgave i skriveren, skriver den om og leverer den som sin egen. Er dette akseptabelt? Er dette plagiering? Er dette samarbeid? 8

Hva sier studentene i vår studie? Tyveri, plagiering og fusk 9

Situasjonsbeskrivelse 3.Student A og B samarbeider om å skrive oppgaven og deler en elektronisk kopi av besvarelsen. De leverer liknende men ikke identiske besvarelser. Er dette akseptabelt? Er dette plagiering? Er dette samarbeid? 10

Hva sier studentene i vår studie? Oppgaveteksten avgjør Synliggjøre samarbeidet Usikkerheten 11

Avsluttende kommentarer: et dilemma for hvem? Utvikle etisk bevissthet i hele utdanningssystemet Samhandling mellom studentene og læreinstitusjonene i utviklingen og forståelse av fenomenene fusk og plagiering Bevissthet om vitenskaplig arbeidsform 12 12