Mellomledere – den gjemte skatten av ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
POLITIETS MEDARBEIDER- UNDERSØKELSE 2011 HOVEDRAPPORT.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
10Velstand og velferd.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Skandinavisk næringsliv og CSR
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Frederic Ottesen 23. september 2011
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
Modellkommunene Hva er unikt?
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Kommunal planlegging.
Skranker i arbeidslivet
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Husbanken og kommunene
Presentasjon av ECON-rapport 75/02
Asker - mulighetenes kommune
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Mellomledere – den gjemte skatten av ledelse

De aller beste grunner til å studere mellomledere i offentlig sektor Den største gruppen av ledere vi har i Norge, samtidig som det er den minst studerte. De arbeider daglig med å iverksette de mange tjenestetilbudene som staten ønsker å realisere. De er hva jeg vil kalle organisasjons- og ledelsesteoriens «momentnøkkel» 1) i hvilke grad det nye organisasjons- og ledelsessettet har fått gjennomslag i form av forutsetninger for en ny type kommunal ledelse. 2) kunnskapsstatusen ved å kombinere bredde kunnskap om ett sett av offentlige ledere, med studier av hvordan de helt konkret virker som ledere i forhold til realisering av organisatoriske mål. 2.1 handlingsrom (definert til; ressurser for utøvelse av ledelse) de har for å utøve sitt lederskap og hvordan de utnytter dette for å nå organisasjonens målsetninger. D 2.2 Hvordan de som ledere opptrer i forhold til medarbeidere for å nå enhetens mål. 2.3 Ivaretakelse og rekruttering av nøkkelkompetanse for å sikre kontinuitet og videreutvikling. 3) Tilgang til å få et interessant laboratorium for å teste og videreutvikle det teoretiske grunnlaget for økt forståelsen av det å være leder i den kommunale sektor samt ledelse mer generelt. Målsetningen er også å kunne bidra inn mot praksisfeltet, ledernes utøvelse av ledelse.

Mellomledelse – som et presisjonsverktøy? En momentnøkkel er et presisjonsverktøy. Brukes for å måle eller få angitt momentet slik at monteringen skjer med riktig moment. Dette dreiemoment beskrives som en krafts evne til å forandre et legemes rotasjon om sin egen akse Ledelse; “Management; action to produce results or reach goals through others” (Drucker (1958), Northouse (2007), Mintzberg (2009))

Mellomledere? En gruppe som har stått overfor store endringer og sterk kritikk de siste årene.

Gull eller gråstein i kista?

En organisasjon Organisasjon; «En organisasjon som et sosialt system som er bevisst konstruert for å løse spesielle oppgaver og realisere bestemte mål» (Jacobsen og Thorsvik 2007)

Måloppnåelse Mellomlederen med sykepleierfaglig bakgrunn scorer 0,2 prosent over gjennomsnittet på enhetens vedtatte mål. Skala 1 – 4 Gjennomsnitt Hvor langt vil du si at din enhet de siste årene har klart å oppnå de vedtatte mål? 3,41 Hvor langt vil du si at du har klart å gjennomføre dine egne mål angående din enhets utvikling 3,26

3 forklaringer som har utkrystallisert seg Trekk ved den enkelte leder Trekk ved lederstil Trekk ved handlingsrommet (ressurser for ledelsesmessig styring)

Mellomledere – generelle karakteristikker

En drømmeansatt – ett suksesskriteriet i seg selv 14 års ansiennitet som leder 17 år i samme kommune Lojal til kommunen de arbeider i (64% - 0/1 ansettelse i andre kommuner) Profesjonsfaglig lederstand; Innenfor tradisjonelt profesjonsorienterte tjenesteområder, så er det høy grad av profesjonstetthet blant mellomledere. Leder for relativt store enheter (55 ansatte) Arbeider mye (42,5 timer i uken) Trives i stillingen sin Hva betyr dette? Offentlig sektor som arbeidsgiver må ivareta mellomlederne sine!

Mellomledere – handlingsrom «ressurser for ledelsesmessig styring»

Det formelle handlingsrom Dimensjon Score Økonomiske; (omdisponering/merinntektsfullmakt/overføring og dekning av overskudd) Lite handlingsrom. Dere kan til en viss grad omdisponere på brutto budsjett, men har liten myndighet til på merinntekt eller overføre overskudd. Overraskende nok så kan man ikke overføre overskudd, men man oppgir at man er pliktig til å dekke inn underskudd til neste års budsjett. Personal; (ansettelse, lønnsforhandling) Delt handlingsrom. Stor myndighet til å ansette, og dermed styre kompetansen. Men liten myndighet til å drive lønnsforhandling, og dermed styre arbeidsbetingelser. Intern organisering Stort handlingsrom. Har myndighet til å foreta interne omorganiseringer.

Det subjektive handlingsrom Dimensjon Score Økonomiske; (omdisponering/merinntektsfullmakt/overføring og dekning av overskudd) Opplever et visst grad av handlingsrom Personal; (ansettelse, lønnsforhandling) Opplever en viss grad av handlingsrom, men denne har laveste score. Intern organisering Opplever et handlingsrom

Handlingsrom Sett i forhold til målrealisering så er det en positiv sammenheng mellom høyt grad av handlingsrom og høy grad av måloppnåelse. Dere har myndighet til å omdisponere brutto budsjett, ansette personale, og foreta interne omorganiseringer, men noe begrensning i handlingsrom Det er forskjell på det formelle og subjektive handlingsrom. Det subjektives oppleves større enn hva det formelle delegasjonsreglementet egentlig inneholder. Hva betyr dette? Strategisk ledergruppe på se til at dere har et formelt stort handlingsrom.

Andre ressurser i arbeidssituasjonen som bidrar Dimensjon Score Støtte og samarbeid Opplever stor støtte og samarbeid ( i den rekkefølgen) Lederkollegaer Andre enheter Rådmenn Politikere Kompetanse Opplever stor tilgang på kompetanse

Ressurskrevende forhold Dimensjon Score Rapporteringskrav; Under et sterkt rapporteringsregime; Internt i organisasjonen; Høye krav til rapportering, det gjelder alle måle-dimensjoner (øk/mål og enhet), dog skiller økonomidimensjonen ut som den høyest. Eksterne; Statlige krav og rapporteringer tar svært mye tid

Lederrollen

Lederroller E I P A Fleksibilitet Åpen systemmodell ”Human relation” modell E I Mentor Innovatør Forhandler Fasilitator Intern Ekstern Produsent Informasjonshåndterer Sjef/regissør Koordinator P A Rasjonell mål modell Intern prosess modell Kontroll

Verdier Fleksibilitet Åpen systemmodell ”Human relation” modell Intern Forpliktelse, moral Innovasjon, tilpasning Vekst, ressurssikring Deltakelse, åpenhet Intern Ekstern Produktivitet, resultat oppnåelse Dokumentasjon, informasjonsledelse Retning, mål klarhet Stabilitet, kontroll Rasjonell mål modell Intern prosess modell Kontroll

Effektiv ledelse – sett i forhold til målrealisering En effektiv leder må score innenfor både saks- og mellommenneskelig orientert lederstil. (PA = saks, IE = mellomenneskelig) Jo mer endimensjonal, jo lavere måloppnåelse Men når man vektlegger begge områder, så er det den mellomleder som vektlegger saksorientert ledelse i enda større grad enn hva materialet viser som har mer effektiv ledelse. Hva betyr dette? Som leder må man holde fokus på begge områder

Vektlegging av lederfunksjoner/roller

Vektlegging av lederfunksjoner/roller Sammenligning Hva betyr det?   Skole Bgh Helse Kultur Teknisk Stab Produsent 2 1 Administrator 3 4 Integrator Entreprenør Dere viser samme tendens som den gjennomsnittlige profil, men har likevel en interessant dimensjon i entreprenørskap. Dere viser en større vekt av innovasjonsledelse enn f.eks innenfor barnehage/skole.

Veien videre

For den kommunale mellomleder Mellomledere må settes i fokus – vi må forstå hvilke sentral rolle en mellomleder har. Mellomlederen må gis handlingsrom til utøvelse av ledelse. Mellomlederen må ha en vektlegging av begge ledelsesorienteringer

Er dere forskjellige på noe vis? Dere er svært lik den gjennomsnittlige mellomledere Men noen observasjoner er der; Dere har lenger erfaring i lederrollen (et positivt tegn) Dere har en større entreprenørskapsdimensjon i lederstilen enn bgh/skole. I tillegg; tjenesteområde «deres» har i tillegg et noe annet bilde enn de andre tj.områder: Sammenligning vi med barnehage/skole og teknisk – som også er klassiske profesjonssterke tjenesteområder. Så er andre utdanningsgrupper høyere representert som mellomledere i helsesektoren. Hhv sosialfaglige utdanninger, hum/ped og øk/adm. Sykepleieren er til gjengjeld lite synlige på tvers av andre tjenesteområde.

Takk for oppmerksomheten!