”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 5 6 7 8 9.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Hva må til for å få et godt tallbegrep?
Tom Rune Kongelf Tallbegrepet
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
Tilpasset fremvisning i PowerPoint
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Matematikk-natursti for trinn 1
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Trygves flersidede øyepeketavle
Flersidet øyepeketavle
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Tirsdag time.
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Veiledet matematikk.
Matematikkvansker AU, 10. oktober.
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Komplekse tall Naturlige tall
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
10 Superlesing.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Litterære virkemidler
Tidlig innsats i matematikk
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Mer om barns utvikling av tallbegreper
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
-hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen?
M4 onsdag 22. okt.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Hvordan lærer barn matematikk
Matematikkvansker.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Tall og tallforståelse
MATEMATIKK 1. trinn.
Foreldremøte rød.
Velkommen til foreldremøte
Systematisk Observasjon av Lesing.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
UKEPLAN FOR KLASSE 1C UKE 8-9
Impulskonferansen 2015 Innspill Haldor Hove
Denne slide fungerer sånn:
Foreldremøte 1.trinn Tirsdag 3.september.
Utskrift av presentasjonen:

”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE

For å se denne presentasjonen 2i:SEE Conceptual Learning DA Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den !

I matematikk er det viktig å lære og forstå telling. Mange lærer tallordene utenat uten å forstå at tallene er symboler for antall. Tallforståelse er nødvendig for å kunne telle og regne. Når barn skal lære å telle, finner de antall ved å telle én og én konkret om gangen. 3i:SEE Conceptual Learning DA

G ode verktøy for å lære å telle Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Matteboksen med cuisenairestavene Multiplikasjonsbåndet 4i:SEE Conceptual Learning DA

Tell 1 og 1 inn i gruppeplaten Vi sier ”0 og 1 til, blir 1” Vi sier ”1 og 1 til, blir 2” Vi sier ”2 og 1 til, blir 3”. Fortsett opp til 10 sammen med barnet. De hvite kubene symboliserer 1’ere, og sirkelen en gruppeplate Eksempel på bruk av Matteboksen med cuisenaire-stavene 0 0 5i:SEE Conceptual Learning DA

Gjør telling til en lek i begynneropplæringen •Tell først én og én av gangen. •Tell antall mennesker. •Tell antall hoder, øyne, neser, ører, tenner osv. hos hvert menneske. •Tell antall kroppsdeler. •Tell antall fingre og tær osv. •Når det å telle én og én av gangen er lært, kan dere fortsette slik: - tell to og to av gangen, to øyne, to ører, to armer, to ben osv. - tell fem og fem av gangen, fem og fem fingre, fem og fem tær osv. - tell ti og ti av gangen, ti og ti fingre, ti og ti tær, ti tenner i overkjeven osv. •Når telleforståelsen er lært, kan for eksempel prikker symbolisere antallet. Så kan symbolene for antallet (tallene) læres. 6i:SEE Conceptual Learning DA

Cuisenairestavene vil hjelpe eleven å gå fra konkreter (stavene) til de abstrakte tallordene ved, i første omgang, å telle én og én stav om gangen. I dette eksempelet lærer eleven å telle til 10. 7i:SEE Conceptual Learning DA TELLING