FILMBYEN BERGEN Suksesskriterier BERGEN 23/03/2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Advertisements

Presentasjon Oppvekst og kultur
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Dyreparken på 300 sekunder.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Furutangen Aktivitetssenter AS
Hamar Energi Holding AS
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Hva betyr Festspillene for Harstad?
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
Ordfører Tore Oppdal Hansen
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Clear Water 42 Holding ASA Presentasjon
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
VEFSN KOMMUNE Landbruksseminar på Helgeland - Framtidsbonden i lokalmiljøet Fru Haugans Hotell, 1.-2-februar 2011.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Budsjett 2004 Krav om balanse innen utgangen av 2004 Forbedre nettoresultatet med mellom millioner Kan bli nødvendig å nedbemanne med.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
IKEA for de mange mennesker
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
Drammen Kommune Formannsskapet. Agenda Årsregnskap 2010 og perioderegnskap pr Fakta om 2010 Trender Digitalisering Organsisasjon Eierskap.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Filmbyen Bergen - suksesskriterier Byrådsleder Monica Mæland
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
13 En verden uten grenser.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid….. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening 15. oktober 2008 Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid…..
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Vestfold filmforum Ble stiftet i januar 2010.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Hands ASA Delårsrapport - 1. kvartal april, 2004 Arild Lund Adm. dir.
NTS-KONSERNET Resultatpresentasjon pr 3. kvartal november 2011 kl 0800.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Drammensbadet KF Presentasjon for eiermøtet oktober 2008 Innhold i presentasjonen Organisasjon – ”kulturbygging” Styrets arbeid Status og erfaringer etter.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Styresak 23/14 Strategiske mål Røyken Eiendomsutvikling AS Slemmestad, den 12. september 2014.
Kulturens rolle i utvikling av attraktive samfunn frå eit næringsperspektiv. Ola M. Løkholm, direktør i Harstad Kulturhus as.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Demografikostnader Luster kommune ( )
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Utskrift av presentasjonen:

FILMBYEN BERGEN Suksesskriterier BERGEN 23/03/2010

Bergen kinos suksesskriterier Elisabeth Halvorsen BERGEN 23/02/2009

Hva er suksess og hvordan måler vi det?

Bergen kinos formål Bedriftens formål er å levere et bredt tilbud av forestillinger basert på levende bilder til byens befolkning. Programmet skal ha høy kvalitet/bredde og tilbud til barn skal vektlegges. Bedriften skal dessuten drive kioskvirksomhet, salg av varer, eie og drifte fast eiendom, eie aksjer og andeler i selskaper med lignende formål, samt alt som står i forbindelse hermed. Bedriften skal videre yte tilskudd til virksomheter som bidrar til å utfylle bredden i filmtilbudet til byens befolkning, herunder en årlig filmfestival.

VISJON Bergen kino skal være det mest innovative og beste opplevelsessenteret i Norden som tilbyr levende bilder

Formål og visjon er konkretisert i rullerende strategiplan • kulturpolitiske og økonomiske mål henger sammen • det første er avhengig av det andre • i Norge er kino kultur

Kulturpolitiske mål • Konsesjonsbestemmelsene og formål • Kvalitativt og bredt filmtilbud, ca 420 filmer pr år ink BIFF • 20 beste filmene; 59,89% av innt – 57,23% av besøket • Sikre utvikling av BIFF • Ivareta alle aldersgrupper • Skole, barnehager, senior, babykino etc • Minst 40% av filmene skal være ikke- amerikanske • Gjenspeile mangfoldet i internasjonal filmproduksjon • Pedagogisk materiale tilgjengelig • Minst 4 barnefilmer på repertoaret til enhver tid • Rapporterer kulturpolitiske mål til eier

Økonomiske mål •Ca 1,2 mill besøk men mål om å øke det til 1,3 mill. •Snittpris •Omsetning NOK 120 mill •Resultat •Driftsmarginer •110 ansatte i 65 årsverk - lønnsutvikling •Produsere ca forest. pr. år i Bergen •Standard på utstyr, saler, bygg •Omfattende engasjement i virksomhet med tilknytning til kino (gjennom datterselskaper)

Hva gjør Bergen kino for å sikre suksess og innfri målene?

Strategiske grep siste tiåret •Vi fikk bedriften omgjort fra kommunal bedrift til AS •Vi bygget nytt kinosenter til 100 MNOK i 2004 •La ned kinodrift i Forum •Vi styrket markedsavdelingen og innsatsen i markedet •Vi etablerte eller gikk aktivt inn på eiersiden i virksomheter av betydning for verdiskapningen, da inntekter fra billettsalget ikke var nok til å drive kinoen i balanse

Kroner Billettinntekt, gjennomsnitt pr billett79,52 Filmleie, frakt, assuranse, avgifter36,43 Lønnskostnader26,25 Andre driftskostnader (eks avskrivning)23,71 Avskrivninger4,8 Netto finanskostnad er positiv1,17 Sum kostnad pr solgte billett90,02 Andre inntekter pr solgte billett (reklame, kiosk)15,89 Sum inntekt pr solgte billett95,41 Resultat før skatt pr solgte billett5,39

Bergen Kinos eierposisjoner i andre selskaper:

Hva gjør Bergen kino nå for å sikre videre suksess? Digitalisering •Norge blir første land i verden som går digitalt •450 mill kroners kostnadsramme •Gir bedre kvalitet på forestillingene • Alternativt innhold •Forenkling, kostnadsreduserende for oss og for distributørene - •UNIQUE skal bygge ut, vedlikeholde og drive infrastrukturen •3D

Sikre suksess fremover •Oppgradere Konsertpaleet – 30 millioner •Redusere kostnader •Større grad av segmenttilpassede tilbud •Regelmessig kartlegge publikums vaner og holdninger •Fokus på service •Fortsatt kontinuerlig arbeid med optimalisering av programflaten med utgangspunkt i mulighetene kinosentrene gir – også alternativt innhold •Bredde og kvalitet fortsatt styrende i programarbeidet •Sørge for nok kapasitet for 3D – visninger

•Kontinuerlig tilpasning av driftsorganisasjonen til forventet besøk •Positivt driftsresultat •Ta initiativ til oppgradering av området rundt Konsertpaleet. •Samarbeid med lokalt/regionalt filmmiljø og Vestnorsk filmsenter – (Europas bakgård) •Samle de lokale aktørene på filmfeltet for å planlegge hvordan vi kan sette Bergen på kartet i enda større grad Sikre suksess fremover

Fakta om publikum på kino i 2010 * •Publikum er det vi har størst fokus på; vil dele noen helt ferske funn med dere •95% av unge har vært på kino siste året, 70% for hele befolkningen •De eldre går stadig mer på kino •Nedgangen i kinobesøket blant de unge har stoppet opp •Lyd/bilde/komfort og opplevelse/stemning er kinoens fortrinn •1 av 10 filmer ses på kino – 9 av 10 hjemme på TV •Akseptabel pris for en billett er tett på det som er de faktiske prisene i dag •Avis er fortsatt viktigste kilde både til generell info og kinoprogrammet •Dørstokkmilen er viktigste årsak til at kinobesøk ikke blir noe av *) Resultater fra Nasjonal kinoundersøkelse 2009 utført av Gallup for kinobransjen

*) Kilde: SNF, undersøkelse for Kinoprosjektet/Bergen kino Beliggenhet Den enkelte besøkende bruker kr. 80,- (utenom kinobilletten og transport) i forbindelse med besøk på kino *)