Stjørdal Rotary-klubb

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Ski IL Innebandy Virksomhetsplan Ski IL Innebandy n3sport.no/bandy/ski facebook.com/SkiIlInnebandy Arbeidsdokument.
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Stein Erik Halck Veileder
Strategiarbeid i praksis
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Introduksjonssenteret
8 Mål og strategier Påstandene:
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
Presidentsamling/PrePETS Momenter Første formelle samling for innkommende presidenter rotaryåret Formål med samlingen – –(For.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Medlemskap og mangfold
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
Rotary Distrikt 2260 Noen tanker om: Hvordan kan vi best beholde de medlemmene vi allerede har? Åge Bjor August 2009 Medlemsseminar 26. og
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Rotary Distrikt 2260 Midtveismøtet Utfordringer i vårt distrikt v/ Åge Bjor.
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Mål og handlingsplan Presentasjon «Bedre korps» 15. februar 2014.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
PRESIDENT ROLLEN Innledning til gruppearbeid PETS 2009.
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Medlemsutvikling PETS 2011
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Gruppeundervisning /
Åsane Rotary Klubb Velkommen til informasjon om
Strategi- og aktivitetsplan
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
«Econa i 100» 19 september 2015 #ECONAFORUM15. Vi setter i gang prosessen #ECONAFORUM15 «Econa i 100»
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Flere lengre! Page 1. Flere lengre: Fra bra til best Page 2 Hva kreves? Til best Fra bra.
Strategiplan
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Hvordan står det til med…
Visjon, virksomhetside og verdier
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
Rekruttering/ Medlemsutvikling i D2250
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Danning og voksenrollen i barnehagen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Stjørdal Rotary-klubb Strategidiskusjon

En innledning til strategidiskusjon i klubben

Program 16. 12. 2012 Presentasjon av strategimodell - Hva er vår visjon? - Hva er vår forretningsidé? - Hva skal vår overordnede målsetting være ? produkt/tjeneste, marked, konkurrenter, organisering, bedriftskultur, konkurranse fortrin - Hvilke kritiske suksessfaktorer har vi for å nå vår visjon og vårt overordnede mål - Opplisting av kritiske suksessfaktorer (organisering, personell, utstyr, kompetanse etc., etc.) - SWOT—analyse for klubben - sterke og svake sider - trusler og muligheter - Prioritering av de viktigste oppgavene - Hvordan skal framdriften være.

Strategimodell Forretningsidé Kritiske suksessfaktorer

Normal prosessflyt Analyse av dagens situasjon Visjon, forretningside, mål, produkter/tjenester, marked, konkurrenter, kompetanse, ressurser, samarbeid, organisering, økonomi, bedriftskultur, konkurransefortrinn, sterke og svake sider. Vurdering av morgendagens situasjon Utviklingstrender, markedsforhold, produkter og tjenester, teknologi, konkurrenter, muligheter og trusler Utviklingsønsker – visjon og mål Hovedstrategier med strategiske delmål og tiltak. Hvordan skal vi på best mulig måte nå vårt overordnede mål.

Mål med prosessen Tankesmie, og en gjennomgang av alle vesentlige forhold ved klubben Løfte blikket fremover slik at vi er med i, eller helst foran, utviklingen Prosessen skal gi positive assosiasjoner for fremtida Prosessen skal gi den enkelte en forståelse og realitetsorientering om klubbens muligheter og trusler. Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Kort historisk tilbakeblikk Stjørdal Rotary klubb har charterdato 14.06.1961 og var derved 50 år i 2011. Nåværende president er den 50 ende i rekken. Klubbens medlemstall har i de senere årene vært relativt stabilt på rundt 50.

Økonomi – Stjørdal Rotary Klubb

Økonomi – Stjørdal Rotary Klubb

Produkter. Hva er klubbens produkter. - Vårt nettverk Produkter. Hva er klubbens produkter? - Vårt nettverk? - Våre klubbmøter og foredrag? - Våre prosjekter? - Vårt sosiale samvær? - Våre medlemmers kompetanse - Vår kultur og våre holdninger - ?? Har vi produkter som av ”kundene” oppfattes som lik "alle andre" produkter, eller har vi profilerte produkter med unike egenskaper som skiller seg fra konkurrentene og gjør oss attraktive? Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Kunder. Hvem ønsker vi som klubbens ”kunder”(medlemmer)? - Aldersgruppering? - Kjønn - Bakgrunn? - Utdanning/yrke - ????? Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Leverandører. Hvem er klubbens ”leverandører”? - Eksterne foredragsholdere - Samarbeidspartnere (andre klubber/organisasjoner) - Hele Rotarys nettverk - Næringslivet og det offentlige - ????? Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Markeder. Hvor er markedene for klubben? Markedsområdene (geografisk) - Stjørdal kommune - Meråker kommune? - Selbu kommune? Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Konkurenter. Hvem er våre konkurrenter? Andre ”liknende”klubber Lions Odd Fellow Andre veldedige organisasjoner Røde Kors ? Idrettslag Kor og musikkforeninger/korps Osv. Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Verdier og etiske retningslinjer En verdi i denne sammenheng er en holdning/kjennetegn/eller noe annet som skal prege klubben uansett og i alle situasjoner. En verdi er den basis og det fundament klubben skal ha sitt utspring fra og bygge videre på. (Noen eksempler på verdier: åpenhet, folkelighet, romslighet, ærlighet, ryddighet etc.) 4-Spørsmålsprøven Yrkeskodeks for rotarianere Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Bedriftskultur. Hva er klubbens bedriftskultur? Bedriftskultur kan defineres som det settet av felles normer, verdier og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg i en organisasjon når medlemmene er i kontakt med hverandre eller omgivelsene. Innføringen av en bestemt bedriftskultur skjer i disse to etappene: Først defineres hva slags kultur som skal gjelde. Deretter påvirkes medlemmene til å akseptere kulturen gjennom bruken av ”markedsføringsvirkemidler”. En tett bedriftskultur kjennetegnes ved at all i klubben drar i samme retning

SWOT – Analyse - Styrke - Svakheter - Muligheter - Trusler

Sterke sider Vi har en klubb med høy og allsidig kompetanse? Vi har tilfredsstillende økonomi? Vi har en ryddig organisering Uformelt miljø? ? Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Svake sider Vi har en klubb med for høy gjennomsnittsalder Vi har for få kvinner i klubben ? Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Muligheter Vi har et stort potensial for nye medlemmer (folkerikt geografisk marked) Vi har et varierende næringsliv med stor aktivitet Vi har medlemmer med rik erfaring og store nettverk ? Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Trusler Fare for å miste nye, yngre medlemmer etter kort tid Klubben har ingen ”prosess” for utvikling av nye produkter Alderssammensetningen Vi oppfattes som en”lukket”klubb? ? Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Definisjoner Visjon: et mentalt bilde av framtiden, høyere mål og mening Forretningsidé: konkret definisjon i klubben, hvem ”kundene” er og hva produktene/tjenestene er

Ny ”spenstig" visjon utformes ( hva er Stjørdal Rotary Klubbs visjon? ) En god visjon er et drømmesyn, et ønsket fremtidsbilde av klubben. Visjonens viktigste oppgave er å sette fokus, engasjere medlemmene og skape en felles ambisjon, noe som drar oss i én og samme retning. Hvor står vi i dag, og hvor ønsker vi å gå? Stjørdal Rotary Klubbs visjon??

Forretningside Forretningsideen Det viktigste ved en god forretningsidé er at den er tydelig, retningsgivende og at den fokuserer på muligheter og konkurransefortrinn. Samtidig skal den skape forståelse for formålet med klubben ved å understreke:  Hvilke behov som skal dekkes,  Hva klubben skal tilby,   Hvem man skal rette tilbudet mot,   Og hvordan ”inntektene” fremkommer. Stjørdal Rotary’s forretningsidé: ??? … er å tilfredsstille våre medlemmers behov for …….. Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Overordnet målsetting Hva er klubbens overordnede mål? Stjørdal Rotary’s overordnede målsetting for perioden 2012 t.o.m. 2015 er …. Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.

Diverse momenter/stikkord for diskusjon Er det interesse for å kjøre en strategiprosess i klubben? (Dette vil kreve flere arbeidsgrupper og møter for å formulere visjon, forretningside, hovedmål hovedstrategier osv.) Er i så fall den gjennomgåtte skissen en fornuftig måte å gjøre det på? Hvilken tidshorisont er aktuell? Hvordan komme i gang? Oppgave 3: Drøft innholdet i elementet. A) Hvordan skal vi gjøre vår profil synlig og kjent i markedet ? - Annonser ? - Vise i handling hva vi står for ? - etc., etc. B) Lag en liste over hva dere vil prioritere hvor 1 er det viktigste o.s.v.