Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSiri Arntsen Endret for 7 år siden
1
«Econa i 100» 19 september 2015 #ECONAFORUM15
2
Vi setter i gang prosessen #ECONAFORUM15 «Econa i 100»
3
Noen utviklingstrekk Econa er lite kjent (kun 12 % av de med høyere øk. utdanning) Flere medlemmer i offentlig sektor (faglig forening vs fagforening) Flere yngre medlemmer Flere kvinner (37% av ordinære medlemmer / 47% av studentmedlemmer) Svak lojalitet (bankavtaler, rabattavtaler) #ECONAFORUM15
4
Utviklingstrekk Digitalisering og outsourcing (kompetanse blir kritisk) Tilknytningsformen i arbeidslivet blir løsere Økende utrygghet: Behov for juridisk rådgivning og en kompetanse- og karrierepartner Generasjon Y og Z – lavere organisasjonsgrad – shopper tjenester – stiller andre krav til arbeidslivet og arbeidsgiver Fremtidens medievirkelighet: Kaos og ”eksplosive agendaer” #ECONAFORUM15
5
Fase 1: Hvorfor #ECONAFORUM15
6
Fase 2: Hva feb: Styret vedtar prosjektplan og etablerer en arbeidsgruppe og referansegruppe. mars-april: Arbeidsgruppen gjennomfører 4 møter og konsulterer ekspertgruppe og referansegruppe. mai: Styret legger frem overordnede veivalg til representantskapet. 8. mai. Representantskapsmøtet gir styret fullmakt til å utvikle en ny strategi basert på foreslåtte veivalg. 9. mai: Nytt styre valgt. Viktig at det nye styre får sette sitt preg på den nye strategien. #ECONAFORUM15
7
Econa skal fokusere på videreutvikling av skreddersydde medlemstjenester og være en agendasetter med en tydelig profil i samfunnsdebatten #ECONAFORUM15
8
Strategiprosessens fire hovedtema og arbeidsområder #ECONAFORUM15
9
Strategiske mål Econa skal ta en tydeligere rolle i samfunnsdebatten Econa skal i større grad tilpasse sitt tilbud til ulike medlemsgrupper Econa skal øke medlemstallet. #ECONAFORUM15
10
Fase 3: Hvordan (høringsperiode i foreningen) juni: Styret gir arbeidsgruppen mandat til å utvikle en strategi med ny visjon, misjon og strategisk handlingsplan. Juni-sep: Arbeidsgruppen etablerer tre prosjektgrupper som jobber med: – P1: Visjon/misjon/verdier – Econas samfunnsrolle – P2: Segmenteringsstrategi (skreddersydde medlemstjenester) – P3: Gjennomgang av organisasjonens styringsstruktur juli: Spørreundersøkelser til medlemmer av lokalstyrer og representantskap juli-aug: Medlemsundersøkelse om verdibasert segmentering 26 aug: E-post til lokalavdelingsledere fra adm.dir. Høringsnotat sendt ut 11 aug. 27 aug: Styrekonferanse – prosjektgruppenes arbeid behandles #ECONAFORUM15
11
Diskusjon på viktige elementer i strategien Strategi workshop 19/11 Strategi workshop 19/11 #ECONAFORUM15
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.