Talegjenkjenning 8 års erfaringer fra Sykehuset Telemark Klinikksjef

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasientflyt og Tamiflulogistikk under en pandemi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2006,
Advertisements

Kartlegging og overføring av pasienter med rehabiliteringsbehov fra sykehuset til kommunehelsetjenesten.
Salg og forsyningskjeder
Vurdering for læring.
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
Sykehuset Innlandets satsingsområde
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Meldingsløftet i Hitra Kommune
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
E-melding HALD-kommunene
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Bjørn Erik Sørli og Tore Tanem Talegjenkjenning Radiologi Gjøvik Fredag 3. desember 2010.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Brukerforum voksenpsykiatri
TELEMEDISIN I REHABILITERING
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Prosjektet ”De gode pasientforløpene” Status og fremdrift til styringsgruppen 15.september 2009.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Legemiddelinformasjon - et skrikende behov -
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Fra papir til skjerm Erfaringer og tanker fra innføring av
Aker sykehus: JetRek 101 Bakgrunn
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Pasientforløp alkohol
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
INTRO.
Omlegging av medisinsk kodepraksis i Sykehuset Telemark
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
FSU for innleggelse og utskrivning Torfinn Eriksen-Volnes Hjerteavdelingen.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Informasjon om nedetid og etterregistrering.
Superbrukerforum 4. juni 2014 Bjørn Egidius Helle, Leder administrative fellesfunksjoner, OSS.
Sengepost Inn, over og ut Avdeling for kliniske systemer.
Superbrukerforum Systemeiers rolle og funksjon Erik Carlsen Medisinsk fagdirektør.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Responssenterarbeid 110 Telemark
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Elektronisk kommunikasjon i tannhelsesektoren - Hvordan og hvorfor?
Palliativ plan i Profil
Palliativ plan i Profil
Hvordan gjøres dette i Gerica
Rose Mari Eikås, rådgiver, seksjon for e-helse, Helse Bergen
NSF-FSR lederseminar
Rollen som lederkommune i ASSS barnevern
RASKESTE VEI FRA TALE TIL TEKST!
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Talegjenkjenning 8 års erfaringer fra Sykehuset Telemark Klinikksjef Per Urdahl 21.09.11

EPJ-data Diktere Rette med lyd Godkjenne

TGK i all sin enkelhet Talegjenkjenning (TGK) er integrert i EPJ systemets dokumentasjonsmodul Legen starter talegjenkjenning i sin arbeidsflate Teksten kommer løpende frem på skjerm etter hvert som legen dikterer i et separat redigeringsvindu for talegjenkjenning Legen leser gjennom, korrigerer og godkjenner tekst Teksten arkiveres i journal ved godkjenning Kobling til pasientidentifikasjon, journalnummer eller annen referanse ivaretas av systemet gjennom hele arbeidsprosessen

Talegjenkjenning ved STHF Pilotprosjekt ved røntgen i 2003: Erfaringer: Ha pilot i organisasjon med bred entusiasme Ha en grundig prosjektorganisering Sett av tid til legenes opplæring Leder må være hands on hele tiden Bruker må rett feil med lyd konstant

Talegjenkjenning i hele somatisk sektor Prosjektstart i 2005 Organisert i linjeledelse Tre prosjektgrupper

Arbeidsgruppe Funksjonalitet og arbeidsflyt Ressursberegning Restrukturering Oppgave Kartlegge eksisterende arbeidsflyt som involverer diktering Utarbeide forslag til ny arbeidsflyt med bruk av talegjenkjenning Kartlegge nåværende arbeidsoppgaver for kontoransatte. Kartlegge arbeidsoppgaver etter innført talegjenkjenning. Beregne endringer i ressursbehov etter innført talegjenkjenning. Kartlegge nåværende og fremtidig personal-situasjon på den enkelte aktuelle avdeling inkludert pensjon, individuelle ønsker, etc. Utarbeide kvantitative forslag til organisatoriske endringer basert på resultat av ressurs-beregninger og kartlegging. Sammensetning Prosjektleder Leger Kontoransatte En representant fra kontorfunksjon i hver enkelt aktuelle klinikk/avdeling Tillitsvalgt Evt OU-ansvarlig på HF Personalavdeling (leder)

Gevinstuttak Ca 500.000 diktater til skrivning/år 35 årsverk knyttet til reint skrivearbeid 11 årsverk beregnet beholdt til organisering av elektronisk flyt og papirflyt etter TGK Gevinstuttak 24 årsverk - 7.6 mill Investeringskostnad – ingen Driftskostnad ( ca 150 lisenser) – 2.4 mill

Nedbemanningen Alle klinikker kartlagt i 2005 Nedbemanningsplan klar mai 2006 24 årsverk til nedbemanning 50% gevinst til klinikk og 50 % til foretak Egen klinikk: 9/9 årsverk løst innen juni 2007 Hele somatisk sektor løst innen nov 2007

Opplæring av leger Gjennomføres over 3 påfølgende virkedager Dag 1 3 timer: Opplæring, profil, trening Dag 2 3 timer: Opplæring, trening Dag 3 3 timer: Trening Gjenkj.% Timer

Resultater fra egen klinikk Pilotering høst -06 Full utrulling vinter -07

Hele sykehuset

Epikrisetid p.t. status 100% / 7 dager 85%

Epikrisekvalitet 2005-2007 2005 2007 Lunge 26 30 Ortoped 28 29 Urologisk 27 Gastrokir Nyre 21 Nevrolog Hjerte   Snitt 26,43 28,71 Sum 185 201 200 epikriser før og 200 etter TGK med 8 scorekriterier bedømt av 2 spesialister og 2 fastleger

Epikrisemal 1 Årsak til innleggelse 2 Funn ved innleggelse 3 Diagnostikk/behandling 4 Funksjonsnivå ved utskrivning og mål 5 Medikasjon ved utskrivning 6 Oppfølging/kontroll 7 Diagnoser og prosedyrer Laget i samarbeid med praksiskoordinator i tråd med Tidsskrift for Den Norske Lægeforening 8;2007; 17: 1049-52. ”Den gode epikrise – kriterier og evaluering.”

Klargjøre (utkast til) EPIKRISEPROSESSEN Skrive ut pasienten og sende med epikrisen Før sluttsamtalen: Klargjøre (utkast til) epikrisen I sluttsamtalen: Gjennomgå epikrisen muntlig og sjekke ut innholdet i epikrisen Korrekt epikrise Skrive ut pasienten, korrigere epikrisen og sende den ut så raskt som mulig (Innen 7 dager) Feil i epikrisen

Epikrise til pasient Sammedagsepikrise Vellykkede prosjekter i Helse Øst Pasienter klager på for dårlig informasjon Pasientene ønsker og eier epikrisen sin Gjelder også poliklinikkskriv Fastlegene har ikke noe imot det Spesialistene skjønner ikke (helt) vitsen Nå > 70% sammedagsepikrise i medisin

Læring Helt sikre gevinster kan oppnås Bruk masse tid på organisatoriske forberedelser Samspill fra første stund med tillitsvalgte og verneombud Følg nøye gjeldende kjøreregler for nedbemanningsprosesser Kontinuerlig informasjon til de ansatte som berøres Vær tydelig på hvilke nye oppgaver som TGK og andre it-innovasjoner skaper

Læring - legegruppa ”Alltid” endringsmotstand Mannlige overleger > 50 år ofte med skalpell Nynorsk må moduleres noe Det er alfa og omega å rette feil med lyd Det er viktig at superbrukere har ansvar for å oppdatere/vedlikeholde lokal ordliste Noen klarer ikke å rette straks etter diktat Man må ikke gi etter og la noen beholde sin privatsekretær TGK krever ikke avsatt mer poliklinikktid etter innlæringsfasen Man bør bruke maler i langt større grad

Framtida Trolig ikke tgk Digital kurve (metavision) / digital medisinkurve (ELK) Strukturert journal Det meste skrives selv/krysses av i boks Integrert beste praksis Integrert utredningspakker Integrert behandlingslinjer Integrert søkemodus Helhetlig journal/resept fra hjem til hjem

ELK – elektronisk legemiddelkurve Under innføring – status pr 21.09.11