ICF Om klassifiasjonens struktur og noen anvendelsesproblemer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er psykisk utviklingshemming?
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Motivasjon.
Uni Eiendom FDV Veien videre
En nasjonal presentasjon
”ICF indikatorsett” Et sett av indikatorkategorier fra ICF for rapportering til sentrale myndigheter (presentasjon basert på presentasjon på den 5. nordisk-
ORGANSYSTEMENE OG KROPPEN VÅR:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
UML & object models av gruppe 8
Et nasjonalt introduksjonsprogram til Verdens Helseorganisasjons ICF
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Arvelighet Kapittel 13 Copyright © McGraw-Hill Companies Permission required for reproduction or display Raven - Johnson - Biology: 6th Ed. - All Rights.
Kroppsøvingsdidaktikk
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Aktivitet på Mestringssenteret
Undervisning om Joyce Travelbee
5. Organisasjoner, individer og grupper
Forelesning for 3. semester på fysioterapeututdanningen HiO
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Veiledning av studenter
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Strukturerende elementer i UML
Budsjett konsekvenser KULTUR: Kulturell skolesekk – positivt Noe økt aktivitet på kultur- og musikkskolen Noe reduksjon på øvrig aktivitet, for.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Barns læring, voksnes ansvar!
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
ICF lanseringskonferanse SHdir 29. januar 2004 Bjørn Buan ICF, veien videre.. Bjørn Buan KITH.
Struktur – multiaksial - 1
9 februar, Hroar Piene, dr.med. konsulent for KITH NCMP- NORSK KLASSIFIKASJON AV MEDISINSKE PROSEDYRER,
Standardisering – hvorfor det?
Om organisasjoner.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Kvalitative og kvantitative metoder
SNOMED CT Jostein Ven, KITH SNOMED CT som referanseterminologi Jostein Ven, rådgiver, KITH.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Forslag til ny databaseløsning for Bispehaugens notearkiv
Vedlegg 1 kompetanseveileder
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Kvalitative forskningsmetoder
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Transaksjonsmodellen
Definisjon av ulike HMS-begreper
Sosialkonstruktivisme
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
12. Organisasjonsutvikling
3. Organisasjonsstruktur
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ICF Om klassifiasjonens struktur og noen anvendelsesproblemer Glen Thorsen KITH Tittel: ICF- Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse. Et nasjonalt introduksjonsprogram til Verdens Helseorganisasjons ICF Utgivelsesår: 2004 Utgitt av: Sosial og helsedirektoratet og KITH Utarbeidet av: Ergoterapeut og forsker Randi Wågø Aas, Rogalandsforskning Godkjent av: Referansegruppen for ICF: Margreth Grotle, Jorunn Søby, Erik Bautz-Holter, Kristin Bang, Kjersti Vik, Søren Brage, Tormod Jaksholt, Mariann Lundberg, Sigrid Østensjø og Randi Wågø Aas Prosjektgruppen v. KITH: Bjørn Buan og Glen Thorsen Sosial- og helsedirektoratet: v. Asbjørn Haugsbø

ICF er to forskjellige ting En teoretisk modell Et enhetlig språk og ideologisk grunnlag for å forstå helse og helserelaterte forhold Et multidimensionalt syn på funksjon og funksjonshemming Dette er det underliggende begrepsmessige rammeverk for å forstå klassifikasjonen En klassifikasjon Bygger på et genuint generisk hierarki av kategorier – forenlig med den teoretiske modellen, men innholdet er ikke identisk Alle underordnede kategorier inngår i sine overordnede kategorier De arver alle de overordnede kategoriers egenskaper, men har i tillegg egenskaper som er unike for dem På samme hierarkiske nivå er kategoriene gjensidig eksklusive Dette er selve klassifikasjonen Den er multiaksial

Hvor finnes forklaringene i ICF? Innledning 1. Bakgrunn 2. Målsetting for ICF 3. Egenskaper ved ICF 4. Oversikt over emneområdene i ICFs begrepsapparat 5. Modell av funksjon og funksjonshemming 6. Bruken av ICF Vedlegg 1. Klassifikasjons- og terminologispørsmål 2. Retningslinjer for ICF-koding 3. Mulige anvendelser av delklassifikasjonen Aktiviteter og deltagelse 4. Kasuseksempler 5. ICF og mennesker med funksjonshemming 6. Etiske retningslinjer for bruk av ICF 7. Resymé av revisjonsprosessen 8. Fremtidige utviklingslinjer for ICF 9. Foreslåtte ICF datasett for ideelle og minimale helseinformasjonssystemer eller befolkningsundersøkelser 10. Anerkjennelse til deltagere i utviklingsarbeidet

Sammenblanding av idégrunnlaget for ICF og selve klassifikasjonens struktur i det originale veiledningsmaterialet skaper forvirring Derfor utarbeidet en norsk brukerveiledning som en sammenfatning av innledningskapittelet og vedleggene Hefte som skal leveres gratis sammen med boken Kan bestilles separat Kan lastes ned gratis fra www.kith.no/icf

Inn i en annen verden

Begrepstetraederet Begrep* Term Referent Definisjon * tankemessig enhet dan- net ved abstraksjon på grunnlag av egenskaper felles for en eller flere referenter [ISO CD 1087-1] Term Regnbue Arc de ciel Rainbow Referent Definisjon

Begrepsrelasjoner Generisk relasjon Partitiv relasjon Assosiativ relasjon Notasjon: Unified Modelling Language (UML)

Kodeverk Koderegelsett (coding scheme) Hierarkisk struktur 0=Ø. hj 1=Planlagt Hierarkisk struktur Klassifikasjon Hierarkisk struktur: Gjennomført generisk relasjon - gjensidig eksklusivitet på samme hierarkiske nivå Multiaksialitet Aktivitet Utførelse Kapasitet Akse knyttet til deler av kode eller multippel koding

ICF er multiaksial Hovedaksen er kategoriene Hver modifikator representerer en tilleggs-akse

Dynamiske faktorer i ICF begrepsapparat Miljøfaktorer Personlige faktorer Helsetilstand (sykdom eller forstyrrelse) Kroppsfunksjoner og -strukturer Aktivitet Deltagelse

Dette er ikke klassifikasjonens struktur!

Dette er ikke en oversikt over ICF   Hovedområde 1: Funksjon og funksjonshemming Hovedområde 2: Kontekstuelle faktorer Komponenter Kropps-funksjoner og -strukturer Aktiviteter og deltagelse Miljøfaktorer Personlige faktorer Domener Kropps-funksjoner Kropps-strukturer Livsområder (oppgaver, handlinger) Ytre påvirkning på funksjon og funksjons-hemming Indre påvirkning på funksjon og funksjons-hemming Begreps-konstruksjoner Endring i kropps-funksjoner (fysiologiske) Kapasitet (gjøre oppgaver i standardmiljø) Fremmende eller hemmende virkning av særtrekk ved den fysiske, sosiale og holdningsmessige virkelighet Virkning av personlige egenskaper Endring i kropps-strukturer (anatomiske) Utførelse (gjøre oppgaver i sitt aktuelle miljø) Positivt aspekt Funksjonell og strukturell integritet Aktiviteter Deltagelse Fremmende virkninger Ikke anvendbare Funksjon Negativt aspekt Funksjons- og strukturavvik Aktivitets-begrensning Deltagelses-innskrenkning Hindere/hem-mende virkninger Funksjonshemming Kan ikke klassifiseres i ICF! ”Hver komponent kan uttrykkes med positive og negative verdier”  

Struktur av ICF hierarki - full versjon Dimensjon Kapittel Blokk Nivå 4 Kortversjon

Kategoristruktur Fornektes av WHO som kategorinivå

Modifikatorer: Gradering av problemet etter en ordinal skala .0 INTET problem (intet, fraværende, ubetydelig…) 0-4% .1 LITE problem (lett, lavgradig…) 5-24% .2 MIDDELS problem (middels uttalt) 25-49% .3 STORT problem (omfattende, ekstremt, subtotalt) 50-95% .4 TOTALT problem (fullstendig, helt manglende …) 96-100% .8 Uspesifisert .9 Ikke anvendbar Problem: Avvik (b, s), vanskelighet (d), begrensning (a), innskrenkning (p), hinder (e)

Kodestruktur - komplette koder

Problemer med modifikatorer Konvensjoner og metoder for fastsettelse av modifikatorer må utvikles! “Without qualifiers, codes have no meaning” For koder innrapportert til WHO uten modifikatorer, settes de obligatoriske modifikatorer av WHO til utgangsverdi 0 - altså f. eks. normal funksjon Det naturlige ville være utgangsverdi 8 – uspesifisert ”…the short version can be aggregated from the full version …” Tja – kan den nå egentlig det

Koding og aggregering Men hva i all verden har den geitebukken her oppe i skyene å gjøre?

”… kortversjonen kan aggregeres fra den fulle versjonen” – Er det sant? Full versjon Kroppsfunksjoner b1565.3 Visuell rompersepsjon, stort funksjonsavvik b1643.3 Kognitiv fleksibilitet, stort funksjonsavvik b1646.4 Problemløsning, totalt funksjonsavvik Aktiviteter og deltagelse a4751.33, p4751.0 Føre motoriserte transportmidler, stor aktivitetsbegrensning (både utførelse og kapasitet), men deltagelse OK Miljøfaktorer e2258.3 Annen form for klima, stort hinder Kort version Kroppsfunksjoner b156.? Persepsjonsfunksjoner, ??? funksjonsavvik b164.? Høyere kognitive funksjoner, ??? funksjonsavvik Aktiviteter og deltagelse a475.??, p475.0 Føre et transportmiddel, ??? aktivitetsbegrensning, men deltagelse OK Miljøfaktorer e225. 3 Klima, stort hinder

”… kortversjonen kan aggregeres fra den fulle versjonen” – Er det sant? Det er bare kategoriene som kan aggregeres, ikke komplette koder med modifikatorer

Fire kodekonvensjoner for Aktiviteter og deltagelse Kategoriene fordeles på et sett aktivitetskategorier og et sett deltagelseskategorier, ingen kategori kan anvendes for både aktivitet og deltagelse a1 Læring og kunnskapsanvendelse a2 Allmenne oppgaver og krav p3 Kommunikasjon a4 Mobilitet a5 Egenomsorg a6 Hjemmeliv p7 Mellommenneskelige interaksjoner og relasjoner p8 Viktige livsområder p9 Samfunnsliv og sosiale livsområder Her vist kapittelvis, men kan bestemmes av brukeren til for eksempel blokknivået

Fire kodekonvensjoner for Aktiviteter og deltagelse Kategoriene fordeles på et sett aktivitetskategorier og et sett deltagelseskategorier, men noen kategorier plasseres i begge, slik at de kan brukes om både aktiviteter og deltagelse a1 Læring og kunnskapsanvendelse a2 Allmenne oppgaver og krav a3 Kommunikasjon p3 Kommunikasjon a4 Mobilitet p4 Mobilitet a5 Egenomsorg a6 Hjemmeliv p6 Hjemmeliv p7 Mellommenneskelige interaksjoner og relasjoner p8 Viktige livsområder p9 Samfunnsliv og sosiale livsområder

Fire kodekonvensjoner for Aktiviteter og deltagelse Detaljerte kategorier defineres som aktiviteter og overordnede kategorier som deltagelse Denne løsningen går ut på at overordnede kategorier på et nivå som brukeren selv bestemmer - for eksempel kapittelnivå eller kortversjonsnivå - defineres som deltagelse, mens detaljerte (underordnede) kategorier - for eksempel de terminale kategoriene i fullversjonen - defineres som aktiviteter Forkastes unisont av nordiske fagmiljøer!

Fire kodekonvensjoner for Aktiviteter og deltagelse Alle kategorier tillates brukt som både aktiviteter og deltagelse Foretrekkes av nordiske fagmiljøer

Tre kodekonvensjoner for miljøfaktorer Miljøfaktorer kodes for seg, uten noen tilknytning til Kroppsfunksjoner, Kroppsstrukturer eller Aktiviteter og deltagelse

Tre kodekonvensjoner for miljøfaktorer Miljøfaktorer kodes med tilknytning til hvert av de øvrige emneområdene Kroppsfunksjoner E-kode Kroppsstrukturer E-kode Aktiviteter og deltagelse E-kode Miljø E-kode

Tre kodekonvensjoner for miljøfaktorer Miljøfaktorer knyttes til modifikatorene kapasitet og utførelse for hver kategori i Aktiviteter og deltagelse Utførelsesmodifikator E-kode Kapasitetsmodifikator E-kode