Innspill til Ruter fra Flybåten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Illustrasjonstegninger Losse- og lasteoperasjonene i Oslo Havn
Hvordan ser norske havner på TBT- problematikken?
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Dialogtorg i Kristiansand
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Anker Grøvdal Fjord1 MRF
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Kap 4 Investment-consumption decision model
“Reise til utlandet med oksygen”
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Samarbeid med næringslivet Kamil Dursun - Elektro.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Erfaringer med resirkulering i smoltproduksjon John-Ivar Sætre MRH-årsmøte Ålesund
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Harmoni II 12-K samarbeid (eller ikke…..) i en teknisk og funksjonell form i dag og i morgen. Interkommunal kommunikasjon. Samarbeidsløsninger med.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
DSD / Norled Innlegg ifm Dialogkonferanse 7 januar 2013 om øyfergesambandet i Oslo havnebaseng. .
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Frederic Ottesen 23. september 2011
Kommunalminister Erna Solberg, Oslo, 26. mai 2005 Hvorfor kommer mange EØS- arbeidstakere til Norge?
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Hvorfor velger Smith sjøveien?
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Bygg og miljø 1 Sanntidsinformasjon for synshemmede i kollektivtrafikken - ett skritt nærmere universell utforming? Foto: Thomas Barstad.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Andre Johansen Fosen Namsos Sjø Driftssjef Midt-Norge.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Et perspektiv på teknologivalg Steinar Madsen, styreleder i Kolumbus AS.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Kommunemøter RPBA - om RTP
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Innspill til Ruter fra Flybåten Bakgrunn: Ruter ønsker innspill til: Hvordan kan sambandet/tjenesten kan utvikles og fornyes: på kort (4-7 år) og lang (7-30 år) sikt. på sjø (båter) og landsiden (brygger/infrastruktur) Spesielle fokusområder Hensiktsmessig driftsopplegg for sambandet Hva er egnede båter for et samband med så store variasjoner i antall reisende Tilgjengelighet for alle ombord i båtene og på landsiden Framtidens båter? miljøteknologi, drivstoff - hvilken vei går utviklingen? begrenset til kommersielt tilgjengelige teknologier

Flybåten A/S - hvem, hva, hvorfor Privateid 15 års konsesjon Gitt av Samferdselsdepartementet 20-05-2005 : ”gjennomgående buss og hurtigbåt mellom Østfold og Vestfold på strekningen Sarpsborg-Fredrikstad- Lervik/Engelsviken-Jarlsøy/Vallø-Tønsberg-Torp-Sandefjord og tilbringertjeneste Lervik/Engelsviken til Rygge lufthavn.” Kontroll med anløpskaier er avgjørende Det tok 6 år før Flybåten fikk kontroll på begge sider av fjorden NIMBY og Plan- og bygningsloven Kontroll med kaier gir nå optimal rute i forhold til Reisetid Sjøforhold Befolkningsgrunnlag M/S Flybåten 76 pax, 26 knop, Båtutrustning Bømlo 2002. Sjødyktig og rask nok, men ikke optimal

Kollektivsystem med timespuls Kollektivsystem med timespuls! 1,5 time raskere overgang mellom Øst- og Vestfoldbanen enn via OSLO s NSB buss ØKT 372, 373 374 VKT 111 og 115 FLYBÅTEN VKT ? NSB buss

Samme utfordringer Ruter: Flybåten: Har som mål å kjøre høyfrekvent sømløs knutepunktsrute Tønsberg jbs.-Fredrikstad jbs. året rundt ( Influensområde Skien, Torp, Tønsberg, Rygge, Fr. stad, Gøteborg) Må ha en betydelig sommertrafikk i bunn for rutevirksomheten Nye skipstekniske løsninger er en del av Flybåtens fremtidige konsept Ruter: Står i stor grad overfor de samme prinsipielle utfordringene som Flybåten Stor sesongvariasjon Speed, kapasitet og bemanning Noe is Energiøkonomisering og utslipp Nye tekniske og organisatoriske løsninger kan i sum gi stor gevinst

Fokus i Oslo havn Nøkkelutfordringen: Hvordan løse behov det korte perspektivet uten å miste av syne den gode langsiktige løsningen som gir den samlet sett beste løsningen? 4-7 år perspektivet For kort periode til å investere langsiktig Perspektiv 7-40 år Utlys konkurranse med ny og helhetsorientertspesifikasjon. => Høst gevinst ASAP

Helhetsløsning? Hensiktsmessig driftsopplegg for sambandet? Dagens driftsopplegg med base på Lindøya er en god løsning. Det kan tenkes at en flytende base i forbindelse med ny anløpskai i ruten kan ha samme funksjon Antall båter kan muligens reduseres, selv med landfeste Aker Brygge Samordning med andre båtlinjer med motsatt sesongprofil, kan organisatorisk og teknisk være mulig Hva er egnede båter for et samband med store variasjoner reisende? Kan bare besvares etter en optimaliseringsprosess basert på krav: Rutetabell Kapasitet pr. leg (strekning) pr. time sesongmessig min og max Mulighet for transfer mellom strekninger Synergi med andre båtlinjer Mulighet for å bruke fart som kapasitetsregulator Laste/lossetid. Viktig med bred og rask rampe Trafikkintenst område. Broen må plasseres høyt med rundsikt også av dekksnivå

Fokus Oslo Havn ii Tilgjengelighet for alle ombord i båtene og på landsiden? IMO MSC 735 gjelder for universell utforming av tilkomst. MSC 735 om evakuering implementeres på en kompromissløs pga. trafikkintenst område Land/flyterarrangementet bør arrangeres slik at passasjerstrømmen skilles og «magasineres» for rask lasting/lossing Dokking på samme måte som norske bilferger der finmanøvrering skjer langs glidefendere Framtidens båter – miljøteknologi, drivstoff - hvilken vei går utviklingen? (begrenset til kommersielt tilgjengelige teknologier) En gasspris drevet konvertering til naturgass av dieseldrevet transport pågår i stort omfang i USA. Vi antar at når naturgass blir tilgjengelig til «virkelig markedspris», vil samme utvikling skyte fart i Europa. (Billigere gass, relativt til diesel/gassolje, driver nå også en teknologisk utvikling av dieselgassmotorer)

Funksjonskrav Double ended eller double side lasting og lossing mhp manøvreringstid og laste og lossetid Skrogutforming med lav bølgedannelse ved halv fart er vanskelig å kombinere med isgående egenskaper, men bør tilstrebes mhp. å oppnå disp i rutens omfattende 5 knop soner. Høy servicefart i område uten restriksjoner Bemanningskrav tilpasset antall pax om bord Blinding/ avstengning av paxområde i lavsesongen Sitteplass inne for bare 25% ? av max kapasitet Max kapasitet 3-400 Konfigurasjon av skrog er et åpent spørsmål