Organisasjonene som tjenesteleverandører : Merverdi og utfordringer Topplederkonferansen, Frivillighet Norge 12. januar 2011 Sturla J. Stålett, generalsekretær
3, ikke 2: •Ikke offentlig vs. privat, men •OFFENTLIG – IDEELL – KOMMERSIELL •Ideell sektor må ikke slås sammen med eller forveksles med kommersiell sektor under samlebetegnelsen ‘privat’. Sturla J. Stålsett
To advarsler: •Offentlig ‘instrumentalisering’ av frivillig/ ideell sektor kan bidra til å undergrave dens særpreg •Manglende bevissthet om forskjellen kommersiell/ideell kan bidra til å utslette de ideelles særpreg, og undergrave deres livsvilkår Sturla J. Stålsett
Faren for ‘instrumentalisering’ •Ideell sektor kan ikke uhemmet gjøres til det offentliges lydige redskap og økte kapasitet •men kan, og bør i større grad enn nå, inngå som en bevisst og ønsket del av offentlig politikk, ikke minst i kommunene Sturla J. Stålsett
Ressurs? Ja, men: •Frivillighet er først og fremst kvalitet, ikke kapasitet (selv om denne også er betydelig) •Frivillighet/ideell sektor som ‘ressursbesparelse’ for det offentlige, eller som kommersielle interessers ‘lånte fjær’ eller ‘humane fasade’ risikerer å undergrave essensen av hva ideell sektor handler om. Sturla J. Stålsett
Ikke bare ‘supplement’ •Ideell sektor er en integrert, vital, kritisk og livsnødvendig del av velferdssamfunnet •i fortid, nåtid – og framtid? Sturla J. Stålsett
Veier framover •Politisk pr(os)ess for å styrke ideell sektors plass i morgendagens velferdssamfunn –Samfunnskontrakt, el.l. •Samspill og utviklingsarbeid: –Hva er en naturlig og hensiktsmessig arbeidsdeling offentlig/ideell/kommersiell i velferdssektoren? –Hva er effektivitet? –Hva er kvalitet? Hvordan måler vi velferdskvalitet? –Konkurransens begrensning og samarbeidets styrke –Innovasjon og entreprenørskap – ‘nedenfra’. Sturla J. Stålsett