Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive - 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Språk, tanke og kommunikasjon
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Øystein, Susana og Anita
Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Grupper og gruppepsykologi
To inndelinger av tradisjoner i historien for kunnskap og læring
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kognitive læringsprosesser
Differensiering fordi…
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre?
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Forelesningen som undervisningsstrategi
Foreldre som gode leseveiledere
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
PERSEPSJON PSY 1000 høst 2003 Christine Mohn
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Fortellinger som metode.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Observasjonsoppgave praksis
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
ULIKE PERSPEKTIVER PÅ LÆRING
Sand, Sjaastad og Haug (red. ) Kari Toverud (med. ill
Hva gir oss energi i maten
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive

Læring / hukommelse  Vil man studere læring, må man også studere hukommelse  Men hva er hukommelse?  Læring og hukommelse har tre gjensidig avhengige aspekter: Lagring (Retensjon) Gjenhenting (Retrieval) Innlæring (Encoding)

Informasjonsbehandlingsteori  Hjernen og datamaskinen - to retninger  Hjernen kan LIGNE en datamaskin  Hjernen ER en datamaskin  Den kognitiv-vitenskaplige tilnærmingen  Hva gir denne teorien oss?

Hjernen som datamaskinen  Forskjellige lager  Kortidsminne  Langtidsminne  Koding av informasjon  For lagring  Dette kan trekkes helt ned på nerveimpulsnivå

Korttidsminnet (KTM)  I datamaskinen  Kalles ofte arbeidsminne  Raskeste form for lagring  Det som er lagret her forsvinner om man slår av strømmen  Mindre kapasitet enn langtidsminnet

Langtidsminnet (LTM)  I datamaskinen  Permanent lagring  Større kapasitet enn korttidsminnet  Tregere enn korttidsminnet

Koding av informasjon  Datamaskinen gjør om våre tastetrykk til elektriske impulser  Vi koder det vi lagrer slik at vi kan hente det fram igjen  Jo bedre koding, jo lettere blir det å gjenhente informasjonen.

Figur - Tretrinnsmodellen Sanse- register KTMLTM Syn Hørsel Lukt Smak Berøring  KTM - korttidsminne  LTM - langtidsminne  Opp. - oppmerksomhet  R - repetisjon Glemt Opp. R

Figur - Revidert modell Sanse- register KTMLTM Syn Hørsel Lukt Smak Berøring Glemt Opp. R

Modellen i praksis  Oppmerksomhet og konsentrasjon nødvendig for læring  Ikke lange økter med det samme type stoff  Hyppige pauser for å fordøye stoffet

Modellen i praksis  Det er viktig å tenke på elevenes indre læringsprosesser når vi vil gjennomføre vanlig klasseromsundervisning.  Lærerplaner sier noe slikt som at undervisningen skal være tilpasset elevens forutsetninger.

Svakheter ved denne teorien  Sier ikke noe om hvordan informasjonen lagres  Tar heller ikke høyde for det sosiale aspektet ved læring  Tar ikke høyde for om følelseslivet påvirker læringen/lagringen

Hva jeg har utelatt  Jeg sier ikke noe alle paralleller man kan trekke mellom datamaskin og mennesket  Glemsel, hva det går ut på i denne teorien

Kilder  ”Læring - i sosial, kognitivt og sosialt- kognitivt perspektiv” en artikkelsamling av Ivar Bråten (red.), utgitt av Cappelen Akademisk Forlag i 2002  ”Læring - Teori og prinsipper for læring” av D.C. Phillips og Jonas F. Soltis, utgitt av Abstrakt forlag AS - portalserien, Norsk utgave fra år 2000  ”Læring og utvikling – Det pedagogiske oppdraget” av Harald Rørvik, utgitt av Universitetsforlaget AS i 1994  ”Elevens verden – Innføring i pedagogisk psykologi” av Gunn Imsen, utgitt av Universitetsforlaget 5. opplag i utgave.