Finansiering av kollektivtrafikk i byområdene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
KDP E18-korridoren i Asker
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Aktørenes roller i planprosessene
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Nasjonal transportplan
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kollektivtransport og kostnader
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Fornebubanen Erfaringer.
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Finansiering av kollektivtrafikk i byområdene Lisbeth Hammer Krog ordfører, Bærum kommune

Reaksjoner: Storbyopprør mot transportplanen Samferdselspolitikere i Oslo og Bergen gir regjeringen klar beskjed om å åpne pengesekken og satse på kolletivtrafikk. OPPRØR: Samferdselsbyråd i Bergen Filip Rygg (KrF) og samfersdelspolitisk talsmann i Oslo bystyre, Abdullah Alsabeehg (Ap) gjør felles storbyopprør og krever mer penger til kollektivtransport (fra TV2)

BYBANE: Transportetatene har flere flotte formuleringer knyttet til bybanen i Bergen. I rapporten skriver de bl.a. at de anbefaler en videreutvikling av bybanen, som et kapasitetssterkt kollektivtilbud til alle bydelene (pkt.6.2.2). Fine ord, men ingen penger! Bergenserne har selv betalt det aller meste av de tre første byggetrinnene gjennom bompenger. For å komme i mål med banen til Flesland, ble det nødvendig med en dobling av bompengesatsene. Dermed ligger det ikke noe mer potensiale til investeringsmidler og videre utbygging i en slik finansieringsmodell.   Bybanen er det desidert viktigste miljø og byutviklingsprosjektet Bergen har akkurat nå, og vil være en av de aller viktigste faktorene for å håndtere den store befolkningsveksten som kommer i regionen de nærmeste årene. Derfor MÅ vi få en statlig full-finansiering av Bybanestrekingen Bergen Sentrum – Åsane (som er en gigantisk bydel, retning nord). 3

”For lite til Trøndelag” Trondheim Høyres Yngve Brox mener det må mer statlige penger inn i trøndersk samferdsel enn det som kommer frem i Nasjonal transportplan som ble lagt fram i dag. – Det blir i det hele tatt en kamp for å få mer penger til trondheimsregionen og Trøndelag. Vi ser også at det blir en kamp for å få rustet opp Trønderbanen, og skal vi nå målene våre om bedre samferdsel i og rundt Trondheim, må det mer penger til, sier Yngve Brox. (Fra NRK)

”En tragedie for Sørlandet” Stortingsrepresentant Dagrun Eriksen (KrF) er skuffet over at firefelt E 39 fra Vigeland og vestover ikke ligger inn i etatenes NTP-forslag. Hun reagerer også på at det ikke satses nok på å gjøre E18 og E39 møtefri. - Nasjonal Transportplan er en tragedie for Sørlandet, sier Arne Thomassen, leder for Knutepunkt Sørlandet (Fra Fædrelandsvennen)

Langer ut mot NTP Stortingsrepresentant Irene Lange Nordahl (Sp) gir forslaget til ny nasjonal transportplan det glatte lag. (Fra Troms Folkeblad)

Vi blir flere, mange flere …. Økonomisk vekst Befolkningsvekst Veksten kommer i byområdene De fire store byene i Norge i dag har Europas største befolkningsvekst 450.000 flere innbyggere i Oslo og Akershus innen 2040 Dette gir mer trafikk, først og fremst på veiene Drøyt 50 % av CO2-utslippene i de ti største byene kommer fra veitrafikk

Løsning: Et nasjonalt løft for kollektivsatsning i byområdene 75 % av all kollektivtransport i Norge skjer i storbyfylkene Oslo, Akershus, Rogaland, Hordaland og Sør-Trøndelag. Ser vi på den geografiske fordelingen av kollektivreiser fra RVU (2009), finner vi at 52 prosent av kollektivreisene starter i Oslo og Akershus.

Kollektivtransport må ta trafikkveksten i byområdene Kraftig satsing på Buss Bybane, trikk, metro Jernbane Gang- og sykkelveier Næringslivets transportplan (NHO) foreslår å doble antallet kollektivreisende innen 2030 Fremtidens byer konkluderer med at kollektivsatsingen krever Målrettede tiltak Tøffe lokalpolitikere Mer penger fra Staten

Kollektivtrafikk er urban trafikk Penger til kollektivtransport må gå dit hovedtyngden av kollektivtrafikk skjer. Staten må ta større ansvar

Virkemidler: Utbygging av jernbane og annen kollektivtransport Restriktive tiltak for biltrafikk i byer (men ”gulrot fremfor pisk”) Arealbruk som begrenser transportbehovet med bil Tiltak for mer gods på sjø og bane Støtte til FoU for mer klimavennlig transport og distribusjon av biodrivstoff Tiltak for mer gåing og sykling Parkering

Finansiering Langsiktig og forutsigbar finansiering er helt nødvendig Positivt at NTP påpeker dette Finansieringen må være forutsigbar og avklares på forhånd Bevilgninger må frigjøres fra årlige svingninger i statsbudsjettet Klattvis utbygging må opphøre Fylkeskommunene er ikke rustet for milliardinvesteringer i vei- og kollektivnett

Modeller for finansiering Statlig modell Kollektivtrafikk er fortsatt et regionalt og lokalt ansvar men Staten tar et større ansvar for langsiktige investeringer Lokale myndigheters mulighet for å innhente alternativ finansiering svekkes Lokale konflikter vil oppstå Lokal modell Kollektivtrafikk er et regionalt og lokalt ansvar Staten frafaller ansvar Økte lokale skatter og avgifter for ”byborgere” Prosjektmodell OPS Statlige låneordninger Etablere en kompetanseenhet Statlig medfinansiering av OPS-prosjekter Ansvarforholdene uendret

Noen utfordinger: Det er ikke politisk flertall for å samarbeide med private om bygging og drift av veier Store samferdselsprosjekter tar ti år før gravemaskinene slippes til Planprosessene er langvarige og kompliserte

Tidsbruk 10 års-prosesser er alt for langt. I dag tar det ca ti år å forberede store vei- og jernbaneprosjekter til bygging. I denne tiden inngår: 1,5-2 år til konseptvalgutredning (KVU) 3-5 år til kommunedelplan 1,5-2 år til reguleringsplan 0,5 år til kvalitetssikring av kostnadsoverslag (KS2) 1 år til konkurransegrunnlag og anbudsprosess 1-2 år til grunnerverv 10 års-prosesser er alt for langt. På E18 vestkorridoren er prosessene nærmere 30 år lange. Må kunne forkorte både planprosesser og KVU/KS-rutinene Kilde: NTP-forslaget s 49

Gjennomføringsevne De øvrige økonomiske rammenivåene vil ikke kunne gjennomføres uten en vesentlig økning i planproduksjonen. Det vil sette store krav til kapasitet, kompetanse og effektivitet og det vil kunne kreve: Forbedringer i etatenes interne arbeid med planlegging Mer forutsigbare økonomiske prioriteringer Bedre koordinering mellom statlige myndigheter Raskere avklaring av konfliktsaker Endringer i beslutningssystemet

Eks.: Kolsåsbanen Forpliktende samarbeid mellom Ruter/KTP, fylkeskommunen og Bærum kommune om regulering. 7 reguleringsplaner på 4 år Store nabointeresser Felles arbeidsgruppe og styringsgruppe Løpende politisk avklaringer Bred medvirkning (folkemøter) Vilje til kompromissløsninger Felles mål: bane til Kolsås 2014 - tid er viktig

Forpliktende avtaler? NTP anbefaler forpliktende avtaler mellom Staten, fylkeskommunene og enkelte bykommuner KS: Kollektivutfordringene må løses av stat og kommunesektor i fellesskap Hva er forpliktende avtaler?

Forpliktende avtaler? Utfordringer: Uenighet blant partene som skal inngå avtalen Statlig overstyring Høyt konfliktnivå Forutsetninger for at man skal kunne lykkes med forpliktende avtaler: Respekt for lokaldemokratiet og det lokale selvstyret Langsiktighet og forutsigbarhet Forankring og involvering

Kommunens betingelser: Kommunenes planetater må bli reelle partnere i samarbeidet om planlegging Det må avsettes midler i vei- og baneprosjektene til også til å sikre tilstrekkelig kapasitet og kompetanse i kommunene Kommunene må få tilført midler til å gjøre sin del av jobben (i dag får ikke kommunene engang lov til å ta gebyr for planbehandling av offentlige samferdselsplaner)

Konklusjon Norge må klare å bygge hele strekninger Langsiktig og forutsigbar finansiering MÅ på plass En gedigen nasjonal kollektivsatsing i byområdene er nødvendig NTP må få en klar storbyprofil Samferdselsbudsjettet må økes betydelig Planprosessene må forenkles og forkortes