GodsFergen Konseptbeskrivelse versjon 1

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advertisements

Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Nordiske logistikkløsninger
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
KOSTRA KOmmune STat RApportering
Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013.
SCM 04: Designing Distribution Networks
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
2013. Kart- legging Arrange- ment Over- føring Deltagere • Havner • Rederi • Speditører.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Seminar januar 2012 Geir Berg
Løpstur til Barcelona oktober 2011 INVITASJON FRIIDRETTSGRUPPEN HAUGESUND.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
Godsfergen Fremtidens kystskip Miljøskipet (WP 3) WS II
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kapittel 14 Simulering.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
Hvordan takle miljøutfordringene – et bedriftseksempel Fellesforbundets industrikonferanse 25. januar 2006.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Gigantbestilling 222 nye fly –
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Asak Miljøstein AS.
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
GodsFergenkonseptet Eivind Dale, DNV GL
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
LR-Akademi Lederbonus.
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Samdata 2012 Somatikk.
Innledning ved BioHus konferansen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Godstransport i byområder Nøkkeltall, trender og tiltak Godstransportseminar, Helsfyr Tirsdag 12. april 2005 av Olav Eidhammer.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Kan laksen endelig ta båten til markedet
Utskrift av presentasjonen:

GodsFergen Konseptbeskrivelse versjon 1 Erik Johannessen – Eivind Dale – Jan Norbeck

Innhold Innledning Forretningsmodell Logistikkonsept Skipsløsning Visjon og mål Oppsummering/Veien videre

Innhold Innledning Forretningsmodell Logistikkonsept Skipsløsning Visjon og mål Oppsummering/Veien videre

Innledning Konseptet skal være: Bærekraftig og miljøvennlig Lønnsomt og konkurransedyktig Samfunnsøkonomisk lønnsomt Utfordre dagens transport og logistikkstrukturer Skape grunnlag for revitalisering av norsk nærskipsfart

Rammebetingelser som fremmer sjøtransport NTP (2014 – 2030) og Klimameldingen Styrket konkurranseevne for sjøtransport gjennom forskning og utvikling Redusere avstandskostnadene ved havnesamarbeid, godskonsentrasjon og intermodalitet Sikre god effektivitet og legge til rette for bedre avvikling av transportene gjennom tilskuddsordninger for investeringer i havner Legge til rette for overgang fra vei og sjø gjennom tiltak som stimulerer økt bruk av sjøveien

Konseptets 3- bærebjelker Tilpasset Forretningsmodell Tilpasset og effektivt Logistikkonsept Tilpasset og effektivt Miljøskip

Innhold Innledning Forretningsmodell Logistikkonsept Skipsløsning Visjon og mål Oppsummering/Veien videre

Forretningsmodell (i) Kundedrevet etter behov Prisgunstig (30% lavere enn bilkostnaden pr enhet) Tillit gjennom punktlighet, leveransepresisjon, hyppighet, regelmessighet Miljøvennlig gjennom vesentlig reduksjon av utslipp og nye miljøkostnader Enkelhet gjennom gode og integrerte IKT-løsninger og funksjonalitet Tilgjengelighet så vel fysisk som logisk 24-7

Forretningsmodell (ii) a) Kundedrevet etter volum Store godseiere med egen logistikk og transport Større speditører som opererer på vegne av mange kunder b) Kundedrevet etter sluttkundens behov Regelmessig transportbehov Særlig fokus på miljøvennlig transport Større fraktvolum og industrialisert logistikk Presisjonskritiske leveranser Behov for reservekapasitet Returlast av gods eller emballasje/søppel Både lavkost eller høy-kost varer, temperaturregulert gods eller tankrelatert gods med container chassis, der logistikkløsningen gir trygghet for leveransepresisjon, skaderisiko og sikkerhet, servicegrad til kundens kunder(fremskutt lager). Utenlandske agenter/speditører uten etablert nettverk i Norge Gode IKT-løsninger Ønske om tids-fleksibilitet

De fleste typer varer

Containere for alle typer last

Forretningsmodell (iii) Kundedrevet etter effektivitet Godsterminal/lager til godsterminal/lager Havn til havn Effektiv kai- og havnelogistikk Fleksible løsninger for levering, henting, lagring Stordriftsfordeler Lavere kostnad og bedret lønnsomhet

Hovedverdikjeden

Innhold Innledning Forretningsmodell Logistikkonsept Skipsløsning Visjon og mål Oppsummering/Veien videre

Overordnet produktbeskrivelse

GodsFergen versus dagens løsning Blå: Dagens løsning, transport mellom speditørens terminaler med lastebil Rød: GodsFergen, flere tjenester kan tenkes Avsender Mottaker Terminal Bil Båt Kai

Destinasjoner og tider

Frekvens og rutetider Eksempel Medfører mellom 10 og 12 skip Havn Ankomst Avgang Swinoujscie sø 10:00 sø 14:00 Malmø sø 22:00 ma 00:00 København ma 01:00 ma 03:00 Halmstad ma 07:00 ma 09:00 Gøteborg ma 14:00 ma 19:00 Fredrikstad ti 02:00 ti 04:00 Moss ti 06:00 ti 08:00 Oslo ti 10:00 ti 17:00 Larvik ti 21:00 ti 23:00 Grenland on 01:00 on 03:00 Kristiansand on 08:00 on 10:00 Stavanger on 18:00 on 22:00 Haugesund to 00:00 to 02:00 Bergen to 07:00 to 10:00 Ålesund to 21:00 fr 00:00 Molde fr 02:00 fr 04:00 Kristiansund fr 07:00 fr 09:00 Trondheim fr 15:00 fr 18:00 Eksempel Medfører mellom 10 og 12 skip i 24-7 trafikk

Nøkkeltall for GodsFergens basisløsning Total skipskostnad pr rundtur   1 194 000 Havneavgifter og håndteringskostnader i havn pr rundtur 1 978 000 Administrative kostnader pr rundtur 85 000 Totale rundturskostnader 3 256 000 Rundtursinntekter 3 450 000 Margin 5,6 % Gjennomsnittlig kostnad pr lastenhet levert på terminal 3 700 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-nautisk mil 0.90 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-km 0.50 Gjennomsnittlige kostnad for lastenhet per km 6.90 Totalt antall lastenheter levert pr rundtur 850 Antall omløp av skipets last pr rundtur 8,9 Gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse 68 % Gjennomsnittlig distanse pr lastenhet (km) 540 Antall dager pr rundtur 11,4 Totalt antall lastenheter levert pr år (12 skip) 306 000 : (alle kostnadstall i NOK)

Nøkkeltall for GodsFergens basisløsning Total skipskostnad pr rundtur   1 194 000 Havneavgifter og håndteringskostnader i havn pr rundtur 1 978 000 Administrative kostnader pr rundtur 85 000 Totale rundturskostnader 3 256 000 Rundtursinntekter 3 450 000 Margin 5,6 % Gjennomsnittlig kostnad pr lastenhet levert på terminal 3 700 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-nautisk mil 0.90 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-km 0.50 Gjennomsnittlige kostnad for lastenhet per km 6.90 Totalt antall lastenheter levert pr rundtur 850 Antall omløp av skipets last pr rundtur 8,9 Gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse 68 % Gjennomsnittlig distanse pr lastenhet (km) 540 Antall dager pr rundtur 11,4 Totalt antall lastenheter levert pr år (12 skip) 306 000 : (alle kostnadstall i NOK)

Nøkkeltall for GodsFergens basisløsning Total skipskostnad pr rundtur   1 194 000 Havneavgifter og håndteringskostnader i havn pr rundtur 1 978 000 Administrative kostnader pr rundtur 85 000 Totale rundturskostnader 3 256 000 Rundtursinntekter 3 450 000 Margin 5,6 % Gjennomsnittlig kostnad pr lastenhet levert på terminal 3 700 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-nautisk mil 0.90 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-km 0.50 Gjennomsnittlige kostnad for lastenhet per km 6.90 Totalt antall lastenheter levert pr rundtur 850 Antall omløp av skipets last pr rundtur 8,9 Gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse 68 % Gjennomsnittlig distanse pr lastenhet (km) 540 Antall dager pr rundtur 11,4 Totalt antall lastenheter levert pr år (12 skip) 306 000 : (alle kostnadstall i NOK)

Nøkkeltall for GodsFergens basisløsning Total skipskostnad pr rundtur   1 194 000 Havneavgifter og håndteringskostnader i havn pr rundtur 1 978 000 Administrative kostnader pr rundtur 85 000 Totale rundturskostnader 3 256 000 Rundtursinntekter 3 450 000 Margin 5,6 % Gjennomsnittlig kostnad pr lastenhet levert på terminal 3 700 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-nautisk mil 0.90 Gjennomsnittlig kostnad pr ton-km 0.50 Gjennomsnittlige kostnad for lastenhet per km 6.90 Totalt antall lastenheter levert pr rundtur 850 Antall omløp av skipets last pr rundtur 8,9 Gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse 68 % Gjennomsnittlig distanse pr lastenhet (km) 540 Antall dager pr rundtur 11,4 Totalt antall lastenheter levert pr år (12 skip) 306 000 : (alle kostnadstall i NOK)

Andre forutsetninger i kalkulasjonene Biltransport T2T: 20 NOK per km til destinasjon inklusive retur Utkjøring fra/til havn: 700 NOK + 20 NOK per km Kontroll mot TØI`s kostnadsmodell for trailertransport Innkjøpspris skip 134 MNOK Avskrivingstid 15 år, restverdi settes til 20% Rente/yield 8% Egne containere og chassis er ikke lagt inn Havnekost pr anløp 5.250 NOK 260-300 anløp pr skip/år  

Lønnsomhet for GodsFergen

Priseksempler bil

Priseksempler GodsFergen

Prissammenligning pr. container/tur Oslo Kristiansand Stavanger Haugesund Bergen Ålesund Kristiansund Trondheim Bil 4900 7900 6600 7100 8000 8400 GF 3700 5900 5000 5300 6000 6300 Residual -1200 -2000 -1600 -1800 -2100 Alle priser i NOK

Fremtidens kystterminal Ubetjent Tilgang 24x7 Sikret I (nær) havn Med/nær godsterminaler

Effektiv havnedesign Effektiv drop and drag Chassisbasert (egne eller kundens) Depot/lagerfasiliteter Forhåndsklarering av bil og sjåfør Alt. Ro/Lo

Innhold Innledning Forretningsmodell Logistikkonsept Skipsløsning Visjon og mål Oppsummering/Veien videre

Skipsløsning Foreløpig basert oss på LoLo skip med kapasitet på 120-140 containere (40/45 fots) Utreder videre kombinerte skip Ro/Lo Skipsdesign for 12-18 knop Maskinkonfigurasjon for optimal ytelse og utslipp Forankringsløsning basert på «grip-løsning» Effektive kranløsninger på skip med maksimal stabilitet

GA Plan - LoLo basisløsning (monohull)

Skrog

Maskinerisystemer og drivstoff For basisløsningen er LNG valgt som drivstoff

Landstrøm og Batteri

Miljøutslipp GodsFergen har 30 % av utslippet til lastebil: GodsFergen (terminal-til-terminal): 34 g/tonn-km Bil (Euroklasse 5, autodiesel, norske veier): 112 g/tonn-km En flåte med 12 skip som gjør 360 rundturer årlig, erstatter 300 000 transporter med lastebil => 350 000 tonn redusert utslipp av CO2-ekvivalenter (tilsvarende utslipp fra 135 000 personbiler årlig)

Fart, ytelse og forbrukskurver Servicehastighet på 14-16  knop – balansere krav til kort ledetid, lav kostnad og lave miljøutslipp til luft Høy pålitelighet – tilstrekkelig reservekapasitet til å ta inn forsinkelser og å holde ruten i dårlig vær God fleksibilitet og evne til å tilpasse seg ulike driftsprofiler – skipsdesign tilpasset fart i intervallet 12-18 knop

Lasting og lossing

Automatiserte fortøyningsløsninger Grip basert løsning Vakuum basert løsning

Innhold Innledning Forretningsmodell Logistikkonsept Skipsløsning Visjon og mål Oppsummering/Veien videre

Visjon, forretningsidé og verdier Sjøtransport er førstevalget for kostnadseffektiv godstransport mellom kystbyer. Forretningsidé For speditører og større vareeiere vil en daglig skipsrute langs kysten dekke deres behov for frekvent transport mellom godsterminaler i større byer med havn. En slik sjørute representerer et rimelig og miljøvennlig alternativ fremfor bil. Verdier Verdigrunnlaget til GodsFergen skal sikre tilfredse kunder og et langsiktig bærekraftig transportkonsept sjøveien. Respekt, Ansvarlig, Samhandling, Innovasjon og nyskapning

Mål med GodsFergen GodsFergen skal: Utvikle og implementere et konsept for regulær kystnær godstransport som ivaretar behovet til speditører og store vareeiere og deres kunders behov for lønnsom langtransport med høy leveransekvalitet Være anerkjent for høy kompetanse og gode logistikkløsninger som dekker kundens logistikkbehov på en effektiv måte Levere en miljøvennlig løsning som gir signifikante miljøgevinster for brukerne og deres kunder Opereres på en enkel kostnadseffektiv måte med 24-7 tilgjengelighet og slik at kostnadseffektivitet og produktivitet stadig forbedres

Prosesser Booking Transport Fakturering Produkt og kundeservice Produksjon og Transport Administrasjon

Eierskapsmodeller

Innhold Innledning Forretningsmodell Logistikkonsept Skipsløsning Visjon og mål Oppsummering/Veien videre

Oppsummering GodsFergenkonseptet utviklet versjon 1 Forretningsmodell Logistikkonsept Skipsløsning Primære kunder er speditører/store vareeiere Dekker terminal-til-terminal evt. leverandør-til-lager Daglige avganger, høy punktlighet Pris 25-30 % lavere enn bil, lønnsom drift Gir betydelig miljøeffekt i forhold til lastebil

Veien videre Testing av konseptet/dialog med kundegrupper: Forretningsmessig bærekraft Mulige volum Videre utvikling/optimalisering av rutemønster Havnetilpasninger – muligheter og begrensninger Investeringscaset Kriterier for investering i nye skip Investering i containere, chassis, eurotraller, etc. Eiermodeller for operatørselskap IKT-integrering, etc. Offentlig engasjement

Takk for oppmerksomheten!

Største bilvolumer i dag Inn og utgående 3-6 utenlandske 10-20 norske havner Dette er billast inn og ut av Oslo. Dette er bare norsk last.

Godsvolumer på lastebil i dag 13-15 million tonn/år Mer enn 200 km Mindre enn 25 km til havn Dette er volumet som går nær havn, det vil si mindre enn 25 km fra havn. De 55 pst som ligger nærme havn. Dette er last på bil som kunne vært på båt Alt går via Oslo, og ut og inn med bil i sthererneformasjon. Tomme: DE tar med seg industrilast for en «lavere rate» enn andre vegen. Ratene laveere på retur. 100 trailere/dag = 0,6 tonn/år