Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Til holdningskonferansen
Opplevd oppdagelsesrisiko
Samfunnskunnskap - Makt
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Star Tour Ferievaner September 2009
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Årstad. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne.
Flytting i et segregert bylandskap
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Design, evalueringsstudie 06/07
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Ser du feilen i denne setningen?
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
Telefonintervju gjennomført for Bergen kommune Oslo, september 2009
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Har egenkapitalkravet hatt en effekt på boligmarkedet i Oslo?
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Bruk av transportmidler i hverdagen Totalrapport.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Hva er viktigst for kundenes transportvalg? Etterspørselsdrivere i kollektivmarkedet Sian Ambrose – Markedssjef Ruter (mai 2016) 1.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
1 1 Nytt lys på innovasjon: Innovasjonsundersøkelsen. Et spørsmål om kontekst? Lise D. Mc Mahon, Statistisk sentralbyrå, Indikatorrapporten.
En reise i metodeutvikling – fra kartlegging til måling og evaluering Signe Høeg, tidligere programleder for områdeløft Haugenstua og Stovner sentrum i.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Effekter av lavere maksimalpris i barnehage
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Analyse av kostnader for eiendomsutvikling i Norge
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Bildeling som klimatiltak
Forskningsdesign: eksperiment
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Åsane
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Ytrebygda
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Bergenhus
Effekter av lavere maksimalpris i barnehage
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm Steffen Kallbekken Kristine Korneliussen Torben K. Mideksa Silje Tørnblad

Hva? Felteksperiment for å teste effekten av tilpasset informasjon, og gratis ukeskort, på valg av transportmiddel I samarbeid med Akerhus fylkeskommune, Ruter og Kunnskapsbyen Lillestrøm

Hvorfor? Attraktivt virkemiddel (aksept, kostnad) Studier fra andre land hevder å ha funnet store effekter (5-15%) av mobilitetsplanlegging Grunnelementer + (dis-)incentiver = virkemiddelpakker Få studerer hvilke elementer som gir effekt, og mange er dårlig kontrollert (Brög, Erl, Ker, Ryle, & Wall, 2009; Brög, Erl, & Mense, 2002; Chatterjee, 2009; Haq, Whitelegg, Cinderby, & Owen, 2008; Rye, 2002; Taniguchi & Fujii, 2007).

Hvordan? Transportatferd målt gjennom spørreundersøkelser Før intervensjonen En måned etter Fem måneder etter Deltakere delt inn i tre grupper Kontroll Tilpasset informasjon Tilpasset informasjon + gratis ukeskort

Tilpasset informasjon Mappe med informasjon om bussruter, områdekart med busstopp, billettyper og priser, etc. Mapper levert til posthyller på arbeidssted Gruppen med gratis ukeskort fikk denne i samme mappe (inkl. samme info)

Hvor? Kunnskapsbyen Lillestrøm på Kjeller Alle har tilsvarende transporttilbud Ifølge Ruter har Kjeller et godt, men ikke fullt utnyttet kollektivtransporttilbud

Resultater Tallene viser en god effekt på bilkjøring, men lite på andel kollektivt Foreløpig analyse viser ingen effekt Vi jobber videre med å forstå resultatene

Mindre eller ingen effekt? Har ikke endelige resultater, men ser ut som mindre effekt enn i andre land: Mange deltakere misfornøyd med kollektivtilbudet Sterkere eksisterende incentiver for ikke å kjøre bil i Norge

Andel som kjører bil November Mai Kontroll 59,6 % 55,1 % Informasjon 69,7 % 58,3 % 7-dagerskort 64,7 % 54,6 % D-i-D -6,9 % -5,6 % MEN: Andel som reiser kollektivt er omtrent uendret i testgruppene! …og det er 5 prosentpoeng flere som sykler!

Offentlig aksept av transportavgifter Steffen Kallbekken Jorge H. Garcia Kristine Korneliussen

Formål Forstå hvilke faktorer som påvirker offentlig aksept for transportavgifter Undersøke om det er forskjell mellom ulike avgifter Vi fokuserer i denne studien på drivstoffavgifter, veiprising (rushtidsavgift og bompenger) og parkeringsavgifter

Spørreundersøkelsen Gjennomført desember 2011 Designet for dette formålet Tilfeldig utvalg respondenter i Oslo, Bergen og Trondheim (og omegn) Endelig utvalg på 751 personer, relativt likt fordelt mellom de tre byene

Spørreundersøkelsen Aksept målt ved hypotetisk folkeavstemning “Dersom det var en folkeavstemning i dag om drivstoffavgiftene,…, hvilket alternativ ville du stemt på?” Tilsvarende spørsmål for de andre avhengige variablene

Spørreundersøkelsen Vi førsøker å finne sammenhenger mellom aksept for de ulike avgiftene og faktorer som: Forventet effekt av de ulike avgiftene på luftkvalitet, køproblemer, fordeling og egen økonomi Tillitt til myndighetenes bruk av inntektene Transportalternativer Sosioøkonomiske bakgrunnsvariable

Forskjell i forventet effekt mellom avgiftene Relativt stor forskjell i forventet effekt. Relativt mange som er bekymret for fordelingseffekten! Ikke rett frem og sammenlikne på tvers av avgifter da nivået på de ulike avgiftene ikke nødv. er sammneliknbart

Funn Forventede effekter på luftkvalitet, køproblemer, fordeling og egen økonomi er alle av betydning for oppslutning om avgiftene Fordelingseffekten peker seg ut som den viktigste faktoren Tillitt til myndighetene også av betydning

Funn Forskjell i aksept for de ulike tiltakene Høyere aksept for (eksisterende) drivstoffavgifter og veiprising, lavere for (nye) parkeringsavgifter Respondenter i Bergen har høyere aksept for veiprising Respondenter i Trondheim rapporterer høyere forventet effekt av veiprising på køproblemer

Politikkimplikasjoner? Dersom man klarer å påvirke forventet effekt på luftkvalitet og køproblemer i positiv retning vil det kunne øke aksepten for en avgift Redusert negativ fordelingseffekt vil kunne øke aksepten Økt tillitt til at myndighetene bruker pengene fornuftig også positivt