EUs energiinfrastrukturpolitikk – endringer i politisk dynamikk fra andre til tredje energimarkedspakke Presentasjon på CANES-møte, Stockhom, 21.05.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Seminar Vestfold 2. September 2009: EU’s helsedirektiv - konsekvenser for helsetjenestene og pasientene. Skal markedet legge premissene for helse- politikken,eller.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
25. april 2006 •1•1 Privatisering og liberalisering set ud fra en konkurrence-økonomisk synsvinkel Nils-Henrik M. von der Fehr Universitetet i Oslo Dansk.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Innovative offentlige anskaffelser
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
 NORWEA, Wind – Wave – Tidal ◦ Administrerende direktør Øyvind Isachsen ◦ Dr. Øistein Galaaen - Politikk ◦ Edvard Eikeland - Marked og handel ◦ Andreas.
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Laksesaken EU Trond Davidsen, 10. mars Markedsadgang •EU er vårt viktigste marked - Idag, imorgen og om fem år •Russland er vårt største vekstmarked.
Høring energi- og miljøkomiteen 8. november 2007 Av Bjørn Lauritzen Daglig leder Småkraftforeninga.
Utforming av EUs energi- og klimapolitikk for 2030 Stabilitet/endring fra 2020-pakken Per Ove Eikeland Seniorforsker, Fridtjof Nansens Institutt CICEP/CREE.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
EUs klima- og energipolitikk frem til 2030 Elin Lerum Boasson, seniorforsker, CICERO Hvilke rolle kan Europaparlamentet komme til å spille? Foredrag for.
Regionene i Europa. Erfaringer vi kan lære av. Åse Erdal Brusselrepresentant KS Frostating, 23. april 2004.
Hvordan sikre relevante og levedyktige prosjekt?
Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Planstrategi som nytt verktøy
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
14 Samarbeid over grenser
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
EUs nye miljøsubsidie-politikk: - Hva er de viktigste endringene? - Hvilke interesser har fått gjennomslag? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE Stockholm,
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Fridtjof Nansens Institutt Arild Moe Russland som veto-makt for Kyotoprotokollen: Internasjonale rammer og internt interessespill Samstemt-seminar.
Hvorfor fikk vi 1. verdenskrig?
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
5000 medlemmer 80 lokallag Best kjente miljøorganisasjonen i Norge Alle aktive er under 26 år.
Feilslått integrasjon Stikker planen, EDC og EPC ( )
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Fra Messina til Roma Romatraktatene: Euratom og EEC ( ).
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
EEC Konsolidering og indre krise. Iverksettelse av EEC Hallstein kommisjonen –Øke sin innflytelse Ministerrådet –COREPER: permanente representater/ambassadører.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
1.USA og integrasjon 2. Fra stagnasjon og krise via Enhetsakten til Maastricht.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Arkitektenes hus, Oslo BIOenergi – viktig for fremtidens fornybare energisystem Hrefna Johannesdottir Energigården – Senter for bioenergi.
Ingard Moen, Direktør, Plan og Analyse Nasjonalt Kraftsystemmøte Gardermoen, 31. august 2016 Konklusjoner fra den Europeiske tiårsplanen.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Nye EU-regler for fornybarmarkedet – konsekvenser for Norge
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
EUs klimakvoter – Vitalisering eller forvitring?
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
EUs energiunion og EUs byrå for samarbeid mellom energiregulerings-myndighetene, ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) Faglig seminar.
Pensjonistforbundet Møre og Romsdal Høstkonferansen 2015
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hovedpunkter i EUs klima- og energipolitikk fra
Får ACER mer makt fra 2020? Torbjørg Jevnaker
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Europeisk integrasjon og nordisk likestillingspolitikk
Rapport fra Ungdom mot Eu
Utskrift av presentasjonen:

EUs energiinfrastrukturpolitikk – endringer i politisk dynamikk fra andre til tredje energimarkedspakke Presentasjon på CANES-møte, Stockhom, Per Ove Eikeland

EUs energiinfrastrukturpolitikk  Problemstilling og spørsmål  Teori og hypoteser om endringer i ’the Brussels game’  Noen hovedfunn  Forventninger til videre politisk utfall

Problemstilling/bakgrunn  Kort bakgrunn: •Tredje energimarkedspakke langt mer radikal enn 2003-pakken for å sikre fri adgang til og investeringer i el-nett og gassrørledninger –Ownership unbundling, alternativt ISO-modell –Third party clause –Independent national regulators and ACER –EnTSO –Transparency – disclosure of information –Ny regulering for handel over grensene –Reflekterer forslaget fundamentale endringer i ’the Brussels game’ fra 2003 eller en gjentakelse av tidligere praksis der kommisjonen går hardt ut for å oppnå noe?

Teori/hypoteser om endringer i the ’Brussels game’  Multilevel-tilnærming  Hypoteser om endringer i: –interessegruppers lobbyressurser/påvirkning og posisjoner –posisjoner hos nasjonale regjeringer og sammensetningen av EU Council (Rådet) –interne forhold i EU-kommisjonen/parlamentet –geopolitiske forhold og påvirkning fra eksterne aktører

Interessegruppeperspektivet  Viktige aktører: –energiprodusenter/tilbydere (Eurelectric, EFET, nasjonale selskaper/føderasjoner) –energiintensiv industri og andre konsumenter (industriføderasjoner, BEUC, nasjonale selskaper og føderasjoner) –TSOer (ETSO og nasjonale selskaper og føderasjoner) –regulatorer (ERGEG og nasjonale)

Interessegruppeperspektivet  Hovedfunn –innflytelse på kommisjonen: –Konsumentsuverenitet er idegrunnlaget – energiintensive industri (EI) industrien gjennomslagskraft på slutten av 80-tallet –produsenter/systemoperatører viktigste leverandører av ekspertise til DGTREN –EI viktig for DGCOMP (sektorundersøkelsen og identifisering av konkurransesaker (E.on, EdF, Suez-Electrabel, Distrigaz.....) –EI enige om ’ownership unbundling’, Eurelectric og ETSO splittet (mindre innflytelse) –Produsentorganisasjonene mistet innflytelse da DGCOMP fikk viktigere rolle –Regulatorene (ERGEG) mistet innflytelse siden kommisjonen var misfornøyd med måloppnåelse på guidelines (harmonisering) –TSOene gitt mer over guidelines (opprettelse av EnTSO) men viktig å gi makt til ACER hvis ISO-modellen blir valgt

Interessegruppeperspektivet  innflytelse på parlamentet •ERGEG med meget effektiv lobby •Konsumentinteressene står idemessig sterkt •Store nasjonale selskaper står sterkt  Innflytelse på rådet •nasjonale lobbyorganisasjoner står sterkest – E.on inngått avtale med DGCOMP men ikke tilstrekkelig for å snu Tyskland? •organiserte konsumentinteresser lite aktive (anvender knappe ressurser for å påvirke ETS og fornybar energidirektivet)  Oppsummering: –En viss støtte til hypotesen om endring i maktbalansen mellom lobbyister i energisystemet –Lite støtte til hypotesen om at det mer ambisiøse forslaget reflekterte endring i posisjon hos lobbyistene

Det nasjonale perspektivet –Storbritannia og 2006 strategic energy review - ’ownership unbundling’ eneste alternativ –Andre sentrale medlemsland påvirket innføring av ISO-modellen som ’fallback position’ –European Spring Council 2007 ga få signaler men Tyskland og Frankrike bekreftet at de ønsket ny energimarkedspakke –Polen var viktig for innføring av ’third party clause’  Nasjonal påvirkning etter september 2007 –Blokkerende minoritet i rådet formulerte ’third way’ –Storbritannia støtte til kommisjonens non-paper for å redde ISO-modellen –Nasjonale posisjoner dominerende for utfallet i parlamentets industrikomite.  Oppsummering: –Kommisjonen kunne ikke basere sitt forslag om radikal endring på forventninger om utfall i rådet alene (stor usikkerhet) –Nye medlemsland delt i synet på radikal liberalisering –Lite bevegelse i posisjoner hos gamle medlemsland

EU-institusjonsperspektivet  EU-institusjonsperspektivet –Nye samarbeidsstrukturer i kommisjonen (DGTREN og DGCOMP) avgjørende for sektorundersøkelsen og det radikale forslaget –DGCOMP tatt grep om energimarkedet •Tar i bruk makten som har ligget latent •Har iverksatt tre runder med konkurranseundersøkelser/10 store saker til behandling –Ny enighet om sakskoblinger mellom miljø (DGENV), energisikkerhet (DGTREN) og konkurranse (DGCOMP) –Grønnboken fra 2000 fokuserte på manglende samsvar mellom konkurranse og miljø/energisikkerhetsmål –Strategic energy review fra 2006 indikerte sterkere intern enighet om samsvar (konkurranse og nettilgang viktig for uavhengige produsenter av fornybar energi –Parlamentets majoritet deler kommisjonens syn (klart allerede i juni 2007) –Blokkerende minoritet i rådet fremdeles skeptisk til hvorvidt full liberalisering er bra for miljø og energisikkerhet  Oppsummering: –Sterk støtte for hypotesen om at forslaget reflekterer institusjonelle endringer i kommisjonen (samarbeid og fellesforståelse mellom de tre mest sentrale DG) med forventet støtte fra Parlamentet

EUs energiinfrastrukturpolitikk  Det globale perspektivet (EUs energisikkerhet) –Geopolitisk utvikling •Økt energietterspørsel i Kina, India..... •Kamp om oljereservene –Forholdet til Russland •Kommisjonen dypt skeptisk til Gazproms rolle •Problem med samling om felles energiutenrikspolitikk –’Third party clause’ innført for å sikre mest mulig støtte til ’ownership unbundling’

EUs energiinfrastrukturpolitikk  Veien videre? –Blir det kompromiss på rådsmøtet i juni? –Frankrike overtar formannsskap i sommer og ønsker avklaring før dette –Siste frist for endelig lovvedtak 2009 –Kommisjonen tror ’ownership unbundling’ vil komme uansett: •20% fornybar energi vil gi mange småaktører med prioritert nettilknytning •Flere små aktører med nettilgang gjør TSO-rollen mindre lukrativ •Nasjonal regulering av nettariffer •Tro på at markedet vil gi økte aksjeverdier for eierskilte selskaper

EUs energiinfrastrukturpolitikk  Konsekvenser for Norden? –Ikke av direktivene –Mulig påvirkning fra ’reguleringsprosessen’