Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Nedlasting av apper på Apple
Vestas nyhetsbrev Gulltaggen 2006 Navn • Arrangement.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan lager du en konto?
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
Hvordan intervjue en forsker?
Tips til profilbilder Bruk et unikt bilde til å representere bedriften. Eksperimenter med forskjellige bilder for å se på responsen Endre toppbildet/bannerbildet.
Sommervikar i Blend.
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Kommunene som markedsaktører Christine Meyer Kommuneloven 20 år Jubileumskonferanse 25. september 2012.
CV Curriculum Vitae.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Å skrive en god innledning
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Arbeidsløs.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.
Overgangsprosjektet.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: I Seriøs (telisk): - Konsekvensorientert, målrettet, planstyrt, ønsker fremgang, er forsiktig,
Den autentiske læringsdialogen
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
Forbrukeratferd Kapittel 6.
3 Jeg og mitt.
Bokpresentasjon Bergen
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Hvordan lager du en konto?
Post 4, sykehuset Levanger
Hverdagen for Ruth og Sissel.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Øving 1 - Forretningsideen
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole Rådgivningen skal hjelpe deg med viktige beslutninger vedr. utdanning og yrke: – Valg underveis.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Aktivt salg.
Livsstilsending - uke 5 -
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Digital dømmekraft -Nå også for voksne!. Digital hverdag Hver og en av oss har mer datakraft i lomma, enn Apollo 14 hadde da den landet på månen i 1971!
BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA BAKGRUNN Store markeder har startet bølgen.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
2D multyplayer på sosiale medier
Markedsføring.
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Likeverdige helsetjenester for eldre
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
KUNDEFORMIDLING.
Aktivitetsappen Presentasjon :28 1.
Utskrift av presentasjonen:

Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet Problemerkjennelse Informasjonssøking Vurdering av alternativer Kjøpsbeslutning Bedømming Vi vil bruke kjøp av ny PC som eksempel

1. Problemerkjennelse 2. Informasjonssøking Det oppstår et behov for noe nytt – i dette tilfellet PC 2. Informasjonssøking Søker råd og tips Personlige kilder - familie, venner medelever Kommersielle kilder - reklame, samtaler med forhandlere Nøytrale kilder - massemedier, testrapporter

3. Vurdering av alternativer Valgmuligheter I dette eksempelet: Mac, HP, Lenovo 4. Kjøpsbeslutning Erfaring Hva har jeg hørt om? Pris Kontakter forhandleren Hva kan hindre deg i å kjøpe det du har tenkt? - Informasjonen du får til slutt - Respons fra venner og familie - Noe uventet (dårlig omtale o.l)

5. Bedømming Etterkjøpskvaler Gratis markedsføring

Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? Trinnene fra du får vite om noe nytt, til du aksepterer/ adopterer det. Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? Oppmerksomhet Interesse Vurdering Prøve Adopsjon

Å bli introdusert for et nytt produkt Adopsjonsprosess fører ikke alltid til kjøp Aksept på markedet Eksempel: Pepsi Twist Nådde aldri adopsjonsnivået

1. Oppmerksomhet 2. Interesse 3. Vurdering Informasjon Markedsføring av det nye produktet 2. Interesse Følger med på reklamer/annonser Søker 3. Vurdering Nåløye Produsenten må tilby mer

4. Prøve 5. Adopsjon En forutsetning I noen tilfeller – kjøp Avgjørende trinn 5. Adopsjon Ikke garantert Faste brukere

Muntlige oppgaver Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? Kjenner dere til noen produkter som aldri ble adoptert/akseptert på markedet?