Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet Problemerkjennelse Informasjonssøking Vurdering av alternativer Kjøpsbeslutning Bedømming Vi vil bruke kjøp av ny PC som eksempel
1. Problemerkjennelse 2. Informasjonssøking Det oppstår et behov for noe nytt – i dette tilfellet PC 2. Informasjonssøking Søker råd og tips Personlige kilder - familie, venner medelever Kommersielle kilder - reklame, samtaler med forhandlere Nøytrale kilder - massemedier, testrapporter
3. Vurdering av alternativer Valgmuligheter I dette eksempelet: Mac, HP, Lenovo 4. Kjøpsbeslutning Erfaring Hva har jeg hørt om? Pris Kontakter forhandleren Hva kan hindre deg i å kjøpe det du har tenkt? - Informasjonen du får til slutt - Respons fra venner og familie - Noe uventet (dårlig omtale o.l)
5. Bedømming Etterkjøpskvaler Gratis markedsføring
Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? Trinnene fra du får vite om noe nytt, til du aksepterer/ adopterer det. Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? Oppmerksomhet Interesse Vurdering Prøve Adopsjon
Å bli introdusert for et nytt produkt Adopsjonsprosess fører ikke alltid til kjøp Aksept på markedet Eksempel: Pepsi Twist Nådde aldri adopsjonsnivået
1. Oppmerksomhet 2. Interesse 3. Vurdering Informasjon Markedsføring av det nye produktet 2. Interesse Følger med på reklamer/annonser Søker 3. Vurdering Nåløye Produsenten må tilby mer
4. Prøve 5. Adopsjon En forutsetning I noen tilfeller – kjøp Avgjørende trinn 5. Adopsjon Ikke garantert Faste brukere
Muntlige oppgaver Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? Kjenner dere til noen produkter som aldri ble adoptert/akseptert på markedet?