Kap 5 - Prediksjonsmodeller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Kapittel 4 - Regresjonsanslyse
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
Optimal produkttilgjengelighet I
Managerial Decision Modeling
Managerial Decision Modeling
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kap 12 Korrelasjon / Regresjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
STATISTISK GENERALISERING
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Prediksjon og modellering av kundeavgang fra Gjensidige
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Tolkning av resultatene fra logistisk regresjon
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Markedsstruktur - teori og empiri
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 6: Lagermodeller
Module 4: Company Investment Decisions Using the WACC
Kapittel 14 Simulering.
Kapittel 6: Lagermodeller
HVA ER REGRESJONSANALYSE?
Uni-, bi- og multivariate analyser
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
Prognose av framtidig etterspørsel
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 15. mars Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts.
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Statistiske egenskaper ved målesystemer
Diskrete stokastiske variable
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Regresjonsanalyse Del 2
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Siste forelesning er i morgen!
Regresjon Petter Mostad
 Vi ønsker å tilpasse en rett linje gjennom dataskyen  Denne linjen skal ha den beste tilpasningen (minst feil) til data.
Operasjonsanalytiske emner
Operasjonsanalytiske emner Prognosemodeller basert på Tidsserieanalyse Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 23Forecasting 1 - Mønster.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Operasjonsanalytiske emner
Operasjonsanalytiske emner
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 3 Budsjettering av kontantoverskuddene for investeringer.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Kurvetilpasning - filtere
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 2: Investeringsanalyse
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Using the Economic Fluctuations Model
Using the Economic Fluctuations Model
SIV : Regresjon Kapittel 13 17/01/2019 Fred Wenstøp.
Pengepolitikk og realinvesteringer
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Kap 5 - Prediksjonsmodeller Prediksjon eller prognoser – åpenbare anvendelser i praksis Vi skal i hovedsak fokusere på tidsserie modeller – som indirekte er det samme som å si at ”historien gjentar seg selv” Det finnes en rekke modeller, og ingen modell er generelt bedre enn en annen

Tidshorisont i prediksjoner 1. Kortsiktig: Opp til et år; ofte mindre enn 3 måneder Innkjøp, produksjonsnivå, likviditetsbudsjett 2. Mellomlange: Tre måneder til tre år Salg, produksjonsplanlegging, budsjettering 3. Lang sikt – Fem år eller lengre. Nye produkter, investeringsanalyse, forskning og utvikling

Åtte trinn i en prediksjon 1. Hva er målet med prediksjonen? 2. Hva skal predikeres? 3. Hvilken tidshorisont er aktuell? 4. Velg modellen eller modellene 5. Skaff til veie data 6. Kontroller modellen 7. Gjennomfør prediksjonen 8. Implementer resultatene

Prediksjon Tidsseriemodeller – historien gjentar seg selv Bevegelige gjennomsnitt Veid bevegelig gjennomsnitt Eksponensiell glatting Eksponensiell glatting med trend Trend framskrivninger Sesongvariasjoner

Prediksjon Kausale modeller – tar sikte på å forklare utviklingen i en variabel Regresjonsanalyse Variansanalyse Korrelasjon Multippel regresjon

Eksempel Ofte mest hensiktsmessig å se tidsserien grafisk

Spredningsdiagram

Hvordan måle nøyaktighet? Aktuelle feilmål MAD (Mean Absolute Deviation) MSE (Mean Squared Error) MAPE (Mean Absolute Percent Error)

Prediksjonsfeil

Tidsseriemodeller Det er viktig å lete etter mønstre i dataene Trend (T) – ser det ut til å være økning eller reduksjon over tid Sesong (S) – er det bestemte mønstre over tid Konjunktursyklus (C) – er det mønstre som gjentar seg selv med noen års mellomrom Tilfeldige effekter (R)

Tidsseriemodeller Multiplikativ modell: Additiv modell: Salg = T • S • C • R Additiv modell: Salg = T + S + C + R Over tid bør de tilfeldige effektene jevne seg ut

Bevegelige gjennomsnitt Bevegelige gjennomsnitt eller moving averages Brukbar metode hvis salget er konstant over tid (ingen trend) Bevegelige gjennomsnitt beregnes slik: Bevegelig gjennomsnitt = (summen av etterspørselen de siste n perioder)/n n er antall tidligere perioder (3, 4, 5, f eks) Salg i tidligere perioder kan enten telle likt, eller de kan veies (veid bevegelig gjennomsnitt)

Eks: Bevegelig gjennomsnitt å Etterspørsel i n siste perioder n Bevegelig gj.snitt = FAKTISK SALG AV SKUR BEVEGELIG SNITT OVER 3 PERIODER Mnd Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul 10 12 13 16 19 23 26 (10 + 12 + 13)/3 = 11 2/3 (12 + 13 + 16)/3 = 13 2/3 (13 + 16 + 19)/3 = 16 (16 + 19 + 23)/3 = 19 1/3

Veid bevegelig gjennomsnitt VEKTING PERIODE 3 2 1 6 Sist mnd To mnd siden Tre mnd siden Sum av vekter FAKTISK SALG AV SKUR TRE MND BEVEGELIG GJENNOMSNITT Mnd Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul 10 12 13 16 19 23 26 [(3 • 13) + (2 • 12) + (1 • 10)]/6 = 12 1/6 [(3 • 16) + (2 • 13) + (1 • 12)]/6 = 14 1/3 [(3 • 19) + (2 • 16) + (1 • 13)]/6 = 17 [(3 • 23) + (2 • 19) + (1 • 16)]/6 = 20 1/2

QM output

Eksponensiell glatting Bruker prediksjonsfeil i en periode for å forbedre prediksjonen for neste periode Anta for eksempel at predikert salg en periode er 12, mens virkelig salg er 16 Hva kan feilen på 4 skyldes? Tilfeldigheter ? Har salget økt (permanent) ?

Eksponensiell glatting Hvordan skal vi predikere for neste periode? Øke prediksjonen med 4, eller en del av feilen (en del av 4) ? Andelen av feilen i forrige periode som tas med i prediksjonen for neste periode kalles utjevningskonstant for middelsalget og betegnes med , og er mellom 0 og 1  = 0,1 betyr at 10 % av feilen skyldes at salget er økt og 90 % av feilen skyldes tilfeldigheter

Eksponensiell glatting Ny prediksjon = Prediksjon forrige periode +  (salg forrige periode – prediksjon forrige periode) Ft = Ft-1 +  (At-1 – Ft-1), hvor Ft = ny prediksjon Ft-1 = prediksjon forrige periode At-1 = salg i forrige periode

Eksponensiell glatting Anta at predikert salg for februar mnd var 142 enheter, mens faktisk salg var 153. Utjevningskonstant  = 0,2 Predikert salg for mars blir Ft = Ft-1 +  (At-1 – Ft-1) = 142 + 0,2(153 – 142) = 144,2 Anta at virkelig salg ble 136. Predikert april = 144,2 + 0,2(136 – 144,2) = 142,6

Eksempel – Port of Baltimore

Eksempel - trend

Trend i salget

Trendmodell Ved prediksjon av data med trend, kan man ofte bruke lineær regresjon med tiden som forklaringsvariabel

Minste kvadraters metode 2 Dist * } 7 2 Dist * } 5 { 2 * Dist 6 2 Dist * } 3 Verdi på avhengig variabel { 2 * Dist 2 4 Dist * } 1 { 2 * Dist 2 Tid

Minste kvadraters metode

Eksempel med trend

Eksempel med trend Vi finner regresjonsligningen

Midwestern – Excel QM

Sesong Ikke sjelden er det sesongmønstre i dataene, som også må tas med i modellene Trend og sesong kan også kombineres i samme modell (Winters modell), men det blir vanskelig å regne på manuelt

Eksempel - sesong

Eksempel - sesong

Trend og sesong Det er ikke uvanlig at trend og sesong kan være tilstede samtidig Endring i salget fra en periode til den neste kan være på grunn av trend, sesong eller tilfeldig Sesongindekser kan beregnes ut fra CMA – Centered Moving Average

Trend og sesong

Turner Industries

CMA - Turner

CMA - Turner

Salg med fjernet sesongeffekt

Turner - trendkomponent Y = 124,78 + 2,34X

Y med trend og sesong = (124,78 + 2,34X) * Sesongindeks Turner - prediksjoner Y med trend = 124,78 + 2,34X Y med trend og sesong = (124,78 + 2,34X) * Sesongindeks

Turner - prediksjoner

Turner prediksjoner - QM

Turner – lineær regresjon

Turner – lineær regresjon