Utdanningspolitikken i EU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Seminar Vestfold 2. September 2009: EU’s helsedirektiv - konsekvenser for helsetjenestene og pasientene. Skal markedet legge premissene for helse- politikken,eller.
22. juni 2014 Utdanningssamarbeidet i EU Rektorkollegiet i Aust-Agder Studiebesøk Brussel, 11. mai 2009 Utdanningsråd Ingveig Koht Astad
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Noen utfordringer for skolene
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Oppstart- og erfaringsseminar SIU 28. September 2011
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Barn og unges rett til deltakelse
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
EU – hva skjer?. Stabilitet Et politisk eksperiment •Frivillig overdragelse av beslutningsmyndighet •Felles beslutninger følges opp av den enkelte medlemsstat.
Europeiske trender og utviklingstrekk
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
1 European Commission - DG Employment, Social Affairs and Equal Opportunities EUs Likestilling og diskrimineringspolitikk 30/09/2010 Anne Galand Nasjonal.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi ( ) Presentasjon for Vestlandsrådet 20. mars 2007 Tore Grønningsæter Norges EU-delegasjon, Brussel.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
14 Samarbeid over grenser
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Internasjonale prosjekter – eksempler og muligheter
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Norsk Folkehjelp Den globale virkeligheten. Norsk Folkehjelp Sentrale temaer Risikofaktorer og trusler Tusenårsmålene De største utfordringene: –Hva vil.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
LUB og nasjonale planer
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
EU Den europeiske union.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningspolitikken i EU Helga K. Ahlsen

Har EU en utdanningspolitikk? Bakteppet – Traktatene og frihetene Prinsippene og oppgavefordelingen Lisboatraktaten Virkemidlene ”Green Paper”: Promoting the leaning mobility of young people.

Traktatene og frihetene Romatraktatens prinsipper om ”de fire frihetene” slår inn i utdanningspolitikken Fri bevegelse av kapital, varer, tjenester og personer EF vedtok i 1986 å realisere et fritt indre marked som en del av Enhetsakten. Det skulle fullt realiseres innen 1993

Prinsippene og oppgavefordelingen EU er bygd på prinsipper om solidaritet og utjevning mellom medlemsland, men også borgerrettigheter, likhet og transparens Charteret om grunnleggende rettigheter garanterer hver enkelt EU-innbygger rettigheter i forhold til EU’s lovgivning og institusjoner. Charteret ble vedtatt i 2000 og var i utgangspunktet en del av forslaget til grunnlovstraktat

Prinsippene og oppgavefordelingen (2) Subsidaritetsprinsippet (nærhetsprinsippet), først tatt inn i traktatene i Maastricht-traktaten i 1992, slår fast at myndihet skal legges ”as closely as possible to the needs of the user”. Dette prinsippet styrer oppgavefordeling mellom fellesskapet og medlemsstater, og evt. regioner og lokalforvaltning. F.eks. styrer medlemsstater sine helse-, sosial- og utdanningstjenestertjenester (organisering, finansiering, tilbud) Proporsjonalitetsprinsippet, dvs. at man ikke gjør mer enn nødvendig for å løse en oppgave. Dette er mest relevant i forhold til lovgivning

Lisboatraktaten – Mål og verdier Understreker mål og verdier som fred, demokrati, menneskerettigheter, rettferdighet, likhet og bærekraft (sustainability) EU vil arbeide for: Frihet, sikkerhet og rettferdighet uten indre grenser Full sysselsetting og sosial fremgang med høyt nivå på beskyttelse og miljø Bekjempe sosial ekskludering og diskriminering og støtte sosial rettferdighet og beskyttelse

Lisboatraktaten Gir klarere oppgavefordeling mellom EU og melemsstatene Gir klarere rettigheter til nasjonale parlamenter Subsidaritetsprinsippet er styrket Klarere rolle for Committee of the Regions Vokter av subsidaritetsprinsippet Formell hørings-/medinnflytelsesinstans Tjenester av allmenn interesse er hjemlet i egen artikkel. Dette gir muligheter til å regulere slike tjenester i egne direktiv og/eller utarbeide et horisontalt direktiv

Lisboatraktaten og utdanning Traktatens fortale (preamble) inneholder en henvisning til utdanning: ”DETERMINED to promote the development of the highest possible level of knowledge for their peoples through a wide access to education and through its continous updating” Unionens og medlemslandenes kompetanse, jfr. Subsidaritetsprinsippet, slås fast slik i art. 6: ”The Union shall have competence to carry out actions to support, coordinate or supplement the actions of the Member States. The areas of such action shall, at European level, be: .... e) education, vocational training, youth and sport .....”

Lisboa-strategien og utdanning Lisboa-strategien: Lansert 2000. Mål: Gjøre Europa til verdens mest konkurransedyktige, kunnskapsbaserte økonomi med bærekraftig sosial- og miljømessig utvikling innen 2010. Vekt på rollen forskning, utdanning og innovasjon kan spille. Strategiske mål for utviklingen av utdanningssystemene: Bedre effektiviteten og kvaliteten på utdanningen og yrkesopplæringen i Europa Legge til rette for at alle får tilgang til utdanning Åpne utdannings- og opplæringssystemene mot omgivelsene og verden Følges jevnlig opp med rapporter, benchmarking, statistikk o.l. 9

Lisboatraktaten og forskning Lisboatraktaten hjemler for første gang EU-tiltak knyttet til det europeiske forskningsområdet og fri bevegelse av forskere og kunnskap (= den femte frihet): Art. 179: .. By achiving a European research area in which researchers, scientific knowledge and technology circulate freely .. Permitting researchers to cooperate freely across borders

EU og utdanning Utdanning - støttende aktivitet i EU EU har ingen ”felles utdanningspolitikk” Landene har ansvar for sine utdanningssystem For innholdet og for organiseringen EU-traktatens artikkel 165 og 166: ”legge til rette for samarbeid” støtte medlemslandenes bestrebelser (gjennom insentiver) 11

EU samarbeidet skal: Fremme kunnskap om andre lands språk og kultur - særlig gjennom opplæring i medlemslandenes språk Fremme mobilitet mellom læresteder og på arbeidsmarkedet gjennom anerkjennelse av kvalifikasjoner Oppmuntre til samarbeid mellom medlemslandene og mellom utdanningsinstitusjoner Bidra til at Unionen når målene satt i Lisboa-strategien 12

EU’s styring innen utdanningsområdet Politikkutforming (Prinsipper, intensjoner etc.) ofte i form av Green Paper, White Paper e.l. Lovverk – særlig med sikte på å sikre fri beveglighet av personer og tjenester (anekjenne formell kompetanse m.v.) Anbefalinger – Rekomandasjoner Eks. europeisk kvalifikasjonsrammeverk Eks. europeiske yrkesopplæringspoeng Eks. felles rammeverk for kvalitetssikring i yrkesopplæring Utredninger, sammenligninger, statistikk Programmer ofte med betydelig økonomisk støtte

Norges rolle gjennom EØS-samarbeidet Ungdom, utdanning og opplæring inn i EU-samarbeidet med Maastrichttraktaten i 1993 Gjennom EØS-samarbeidet har Norge deltatt fullt ut i de europeiske utdanningsprogrammene Sokrates og Leonardo da Vinci til Livslang Læring i 2007 Education & Training 2010 Utdanningsprinsipper Åpenhet Overførbarhet – fri bevegelse av kunnskap Mobilitet Kompetanse Livslang læring = Early Childhood og Voksenopplæring i tillegg

Kunnskapstrianglet

Education and Training 2010 Systematisk politisk samarbeid for felles hovedmål ved hjelp av “Den åpne koordineringsmetoden” (Open Method of Coordination – OMC) Felles overordnede mål (3 mål) Felles konkretisering av disse (9 ‘clusters’) Indikatorer og benchmarks Rapporter (Progress Reports) Erfaringsutveksling (Peer Learning Activities) Norge deltar i alle aktiviteter www.ec.europa.eu/education 16

Politikkområder (Clusters) Modernisering av høyere utdanning Lærere og lærerutdanning Ressursutnyttelse Matematikk, naturvitenskap og teknologi Tilgang og sosial integrering Nøkkelkunnskaper IKT Læringsutbytte Erfaringsutveksling – Norsk deltakelse Førskole Early intervention”

Education and Training 2010 – Kommisjonens 2008-rapport MÅL: Redusere andelen 15-åringer med svake leseferdigheter. Reduksjon med 20% innen 2010 sammenlignet med 2000 (PISA). Men forverring; fra 21,3% (2000) til 24,1% (2006). MÅL: 10% ”early school leavers” innen 2010. Bedring siden 2000, men fortsatt for stor andel ”drop-outs” (18-24 årige). Andelen redusert fra 17.6% (2000) til 14,8% (2008) MÅL: 85% av 20-24 årige med fullført vdg. skole innen 2010. Noe økning; fra 76,6% (2000) til 78,1% (2007). Høyere for kvinner (80,8%) enn for menn (75,4%) MÅL: 15% økning i realfagskandidater innen 2010. Økning på 29% siden 2000. Kvinneandel økt til 31,6%. MÅL: 12,5% av voksne (25-64) deltar i voksenopplæring innen 2010 Noe økning; fra 7,1% (2000) til 9,7% (2007). Høyere for kvinner (10,6%) enn for menn (8,8%). 18

NO er over, men har negativ utv. i perioden 19

Programmet for Livslang læring (1) 2007-2008 Et nytt integrert program for livslang læring (LLP 2007-2013) iverksatt fra 2007. Økonomisk ramme vel 7 mrd. Euro Programmet bestør av 4 sektorprogram + horisontale aktiviteter Programmet viderefører de tidligere sektorprogrammene Comenius Erasmus Leonardo Grundvig

Programmet for livslang læring (2) Tverrgående program Policyutvikling, resultatutveksling, statistikkarbeid Språk, IKT Jean Mommet-programmet Studier og professorater i europeisk integrasjon Støtte til europeiske utdanningsinstitusjoner og –organisasjoner (College of Europe, Europauniversitetet etc.) Comenius: Førskole Videregående skole Skolesamarbeid Leonardo da Vinci: Yrkesopplæring: Vgs. Og fagskole Erasmus: Høyere utdanning Grungtvig: Voksenopplæring Alternative utdanningsveier

Greeen Paper, july 2007 – Promoting the Learning Mobility of Young People Hva betyr ”Learning Mobility”? ”transnational mobility for the purpose of acquiring new skills” Hvorfor er ”læringsmobilitet viktig? Styrker karriere og personlig utvikling Gjør utdanningssystemene mer åpne, mer europeiske og mer internasjonale Legger til rette for mobilitet i arbeidslivet Styrker Europas konkurranseevne Bidrar til å bekjempe isolasjonisme og fremmedfrykt

Bakgrunn for læringsmobilitet 2007: 20-års jubileum for ERASMUS-programmet 2008: Høynivå Ekspertforum (mobilitet) 2008: Com(2008)412 om fornyet sosial agenda (5. frihet) 2008: Rådet etterspør ”læringsmobilitet” for alle unge 2009: Leuven-konferansen (”20% by 2020”) 2009: Com(2008)257 om arbeid Enighet om målsettinger, behov for strategier: Åpen debatt med interesserte

Hva slags mobilitet? Mobilitet for unge i ALLE SEKTORER (skoler, høyere utdanning, yrkesutdanning, frivillige, ungdomsutveksling ..) ORGANISERT mobilitet knyttet til læringsutbytte Hovedsakelig INNEN EUROPA, men også UTENFOR Ikke bare LIKE FOR LIKE, men også MELLOM SEKTORER Fortrinnsvis FYSISK, men også VIRTUELL Fokus på UNGE (16-35)

Læringsmobolitet – Oppfølging i Norge St.meld. Nr. 14 (2008-2009) Internasjonalisering av utdanning Understreker global konkurransedyktighet og behovet for samfunnsborgere og arbeidstakere med internasjonal kunnskap og erfaring Internasjonalisering er et virkemiddel for å fremme økt kvalitet og relevans i norsk utdanning (språkferdigheter, internasjonal orientering og flerkulturell kompetanse) Har vært lite debatt om dette i Norge på tross av entydig utvikling det siste tiåret Mangler system og nasjonal finansiering (i tillegg til finansiering gjennom EU-programmer) Også i EU er det mangel på debatt og finansiering. I praksis er læringsmobiliteten i EU ikke kommet langt i forhold til målsettingene

Noen konklusjoner EU er aktive på utdanningsområdet. Det finnes en ”europeisk overbygning” også i utdanningssektoren, og den omfatter også Norge Mange norske stortingsmeldinger på utdanningsområdet kan knyttes til forløpere i EU Norge er med gjennom EØS-samarbeidet EU’s rolle er mest hjelp og støtte, men betyr stadig mer innen politikkutforming, standardisering, kvalitetssikring og benchmarking EU har store programmer med svært betydelig finansiering, størst på forskning (50 mrd Euro over 5 år), livslang læring (7 mrd. Euro) og konkurranse og innovasjon (4 mrd. Euro) Læringsmobilitet skal bli en regel, mer enn et unntak. Kommisjonen og kommisjonens president Barroso har satt læringsmobilitet på dagsorden