Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Med lærling i bedriften
Dine rettigheter og plikter som lærling
Hvordan søke jobb som lærling? Rettigheter og plikter som lærling
For elever til videregående skole
Læring på arbeidsplassen
B EDRIFTEN SOM LÆRESTED. Norsk fagopplæring – et tilbakeblikk • Tradisjoner langt tilbake • Læringloven og lærlingskolen • Lov om fagopplæring • Reform.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Velkommen til presentasjon av Ventilasjons- og blikkenslagerfaget
Elev- og lærlingombudet •Fylkestingets ombud for videregående opplæring. •Opplyse elever/lærlinger om rettigheter og plikter. Være pådriver for økt medbestemmelse.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Hvordan søke jobb som lærling? Rettigheter og plikter som lærling
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Bygg- og anleggsteknikk.
Rettigheter og plikter
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Bli helsefagarbeider.
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
VURDERING.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Lærlingordningen Bergen kommune
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Fagopplæring -yrkesfag
Lærekandidatordningen
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Ågoth Ydstie, Utdanningsetaten
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Lærlingordningen i Stavanger
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Dine rettigheter og plikter som lærling
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Bli helsefagarbeider Trondheim
Lærlinger i Bærum kommune
Dine rettigheter og plikter som lærling
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Lærlinger i Bærum kommune
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.

Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Salg, service og sikkerhet Vg2 Utdanningsveier videre Læreplass Studiekompetanse mm.
Opplæringskontoret i Sør-Fosen. OPPLÆRINGSKONTORET I SØR-FOSEN Privat stiftelse Godkjent av BV og Sdir 2 ansatte Hele Sør-Trøndelag Rekruttering Besøk.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
SERVICE- OG SAMFERDSEL Vg2 Utdanningsveier videre Læreplass Studiekompetanse mm.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
Yrkesfaglig fordypning
Instruktørkurs del 1 Arvid Laukholm og Hans Robert Hansgård
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger

Hva innebærer det for bedriften å ta inn en lærling? •Rettigheter og plikter som arbeidsgiver (arbeidsmiljø, lønn, ferie) •Unntak fra arbeidsmiljøloven( ingen prøvetid, egne heveregler •Gi opplæring etter læreplanen •Dokumentere opplæringen •Gi lærlingen vurdering •Lærlingsamtale minst hvert halvår •Melde lærlingen opp til fag/svenneprøve •Melde fra til fagopplæringskontoret ved endringer i læreforholdet

Lærlingen har rettigheter og plikter •Rettigheter og plikter som arbeidstaker etter arbeidsmiljølovens bestemmelser •Lønn/ferie •Lærlingen skal være aktiv i læreforholdet •Unntak: Lærekontrakt har egne heveregler etter opplæringsloven •Medvirke til ett godt arbeidsmiljø •Delta i planlegging og gjennomføring og vurdering av opplæringen (opplæringsbok)

Intervjuet skal kartlegge følgende •FRAVÆR •MOTIVASJON TIL FAGET •TILSTEDEVÆRELSE •HOLDNINGER •KARAKTERER •EVNEN TIL REFLEKSJON •ERFARINGER RUNDT DET Å FØRE LOGG, OPPLÆRINGSBOK OG ANDRE DOKUMENTASJONSFORMER.

Begreper i fagopplæringen •Instruktør / veileder •Faglig leder •Ansvarlig leder •Tilsynsrepresentant •Elev / lærlingeombud •Fagopplæringskontoret •Opplæringskontor

Vanlige spørsmål jeg får? •Lønn? •Ferie? •Arbeidstid? •Påbygging? •Karrieremuligheter? •Jobbmuligheter? •Andre spørsmål?

Utfordringer i tiden fremover? •Rekruttering til ”riktige fag” •Hvor tidlig bør bedriftene inn i skolen? •Kan vi ”styre” valgene i noen grad? •Dimensjonering av utdanningstilbudet?

•Takk for oppmerksomheten, lykke til med videre drøftinger.